10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #89825
    Még egy kis tengó:

    A kínai haditengerészetnek jelenleg 9 vagy 10 SSN (nukleáris meghajtású vadásztengeralattjáró) egysége van, ezekből három még az 1960-as években tervezett Type 091 (Han) osztályú egység, amelyek már reménytelenül elavultak (ehhez képest egyébként az ötödik Type 091 még 1991-ben lett csak átadva). Utódja a Type 093 (Shang) osztály, ez egy nagyságrenddel modernebb, de még mindig csak az 1970-es évek legelejének amerikai tengeralattjáróihoz mérhető (Tresher-osztály). Hogy öles lépésekkel fejlődnek a kínaiak, azt jellemzi, hogy a Type 093 család három alcsaládra bomlik:



    Az első alváltozatból kettő készült (407 és 408), 2002-ben illetve 2003-ban bocsátották vízre őket, de csak 2006-2007-ben kerültek hadrendbe, ez alapján feltehetően sok probléma volt velük.



    A Type 093A alváltozatból egyetlen példány épült (414), ezt 2012-ben bocsátották vízre és 2015-ben került hadrendbe. Az egyetlen látványosabb különbség a Virginia-osztályhoz hasonló ívelt átmenet a hajótest és a torony között.

    A harmadik alváltozat a Type 093B, eddig 3 példányt figyeltek meg belőle (414, 415 és 416). A korábbi altípusok nagy hátránya volt, hogy nem rendelkeztek vontatott szonárral (amit pedig nyugaton már az 1960-as évek végén bírtak, és a szovjetek is megoldották az 1970-es évek végére). A Type 092A SSNB rakéta-hordozó tengeralattjárón már megfigyelték a szovjet Delta III. osztálynál használt megoldást, feltehetően ez került a Type 093B osztályba is. Az első időkben egyébként az új altípusról kikerült képeken csak a torony mögötti púp volt feltünő, amit sokan függőleges rakétaindító tubusoknak könyveltek el. Ez azért valószínütlen, mert a tengeralattjárók hossza nem változott, márpedig egy ilyen beépítésnél ez azt jelentette volna, hogy a tubusok valaminek a helyére kerültek. A megoldást egy 2018 januári fotó hozta el, amely az egyik Type 093B egységet felszíni menetben kapta el, hátulról:



    Jól látható, hogy a felső oldalkormány tetején ott van a vontatott szonár kivezetése, és az 'úszó' háza, de feltehetően a kábeldobot és a kábelt mozgató mechanikát nem tudták elhelyezni a meglévő helyeken, míg a szovjet megoldást, a csepp alakú házat a felső kormány tetején nem vállalták be valamiért.





    A megoldás annyira hasonlít a Delta III. féle megoldásra, hogy szinte biztos, hogy annak tökéletes másolatáról van szó, ennél a megoldásnál a szonár maga 90-270 méter hosszú lehet, amit 500-700 méteres műanyag kábel húz. A kábel maga pozitív felhajtóerejű, tehát igyekezne a felszín felé, de kábel végén lévő úszó súlya és kialakítása az, ami nagyjából a tengeralattjáró mélységében ússzon a szonár maga. A megoldás előnye, hogy így elkerüli a hajócsavart, így nem fenyegeti az a veszély, hogy a hajócsavarra tekeredjen.