10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #89528
    Az A-10 elvileg az A-7-et valtotta. Ahhoz kepest miben volt jobb? Szvsz egy javitott A-7 volt nagobb fegyverterhelessel, nagyobb orjaratozasi idovel a celkorzetben, nagyobb serulesallosaggal.


    Anno a YA-10A és az A-7D között volt teszt, mert a kongresszus úgy vélte, a CAS feladatkörre az A-7 is megfelelő lehet. A teszten az YA-10A szerepelt jobban a hosszabb harcterület feletti tartózkodási idővel (loiter timer) illetve a nagyobb sérülésállósággal.

    Az egész A-X program azért jött létre gyakorlatilag, mert a hadsereg (US ARMY) követelte a CAS feladatkör erősítését, mivel úgy ítélték meg, hogy márpedig szükségük van eme szerepkörre, mégpedig közeli támogatásra, hogy a baráti egységek ne a nyakukba kapják az áldást. A Vietnami háború előtt is a légierő már nem szándékozott ilyesmivel foglalkozni, miközben a sártúrók istenítették az A-1 Skyraidert, a légierő már szabadulni akart a nem szuperszónikus harci gépektől. Ennek a gondolatmenetnek lett a vége az AH-56 Cheyenne, amely egy direkt harci helikopter lett volna (az AH-1 ugye nevezhető egy "fércmunkának" is), de 400km/h feletti végsebességgel, hogy gyorsabban tudjon a harci területre érni.


    Az egyik AH-56 prototípus, a nagy végsebességet tolólégcsavarral érték el


    Az USAF prüszkölni kezdett, hogy a Cheyenne valójában helyből felszálni képes repülőgép, és sérti a Key West Agreement-et, amely ugye a merevszárnyú harci gépeket kizárólagosan az USAF felségterületének nevezte meg. Az Army azzal vágott vissza, hogy ti nem akartok dedikált CAS gépet, akkor ne pattogjatok, ha mi csinálunk egyet magunknak. A légierő az A-7D-re mutogatott (először az F-5 program lett volna a cél, de annak túl kicsi volt a fegyverterhelése), ám azt végül ők sem tartották ideálisnak. Ennek lett a vége az A-X program, amit azonban félszívvel toltak csak 1966-67-ben, majd jött a Sprey-féle felülvizsgálat, aminek a végén alaposan átdolgozták az A-X programot. Az A-X program mellett a kardoskodó légierő az AH-56 magas árát kritizálta, amit a program összetettsége és költségei miatt végül a politikusok le is lőttek...

    Ahogy Molni is írta, az A-10 nem váltotta az A-7-et, csak kiegészítette, főleg, hogy az 1970-es években már új célt találtak neki a harckocsivadászat tekintetében. Az A-7 egy "olcsó" csapásmérő gép, egyfajta könnyű bombázó volt, amit aztán a partvonalra állítottak, mert hát nem szuperszonikus...
    Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2019.01.04. 11:05:54