10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • aksurv2
    #89465
    Ha mar tankozunk az FB talaltam.
    Izraeli harckocsi-fejlesztések:
    multimédia-sisak, aktív védelem, lőszer-sokféleség, virtuális panorámaablak.
    [Tegnapelőtt jó néhány olyan olvasó járt először ezen az oldalon, akiket érdekelnek a páncélosok, ezen belül a páncélos hadtörténet. Nekik fordítottam tegnap ezt a cikket, amely ugyan inkább a jövőről szól, de ilyen leopárdos időkben talán érdekes lehet...]

    A DefenseNews/TechWatch (www.defensenews.com) cikkének fordítása:

    »Izrael belépni készül a zárt toronytetős, „átlátszó” tanok korszakába
    Barbara Opall-Rome
    LATRUN, Izrael – Páncélos erőinek nagyarányú, többfázisú fejlesztésének részeként Izrael hamarosan bemutat egy „okos”, sisakba szerelt rendszert – csaknem ugyanazt, amelyet világszerte használnak az F-35-ös vadászrepülőhöz és más repülőgépekhez –, amely lehetővé teszi a járműparancsnokok számára, hogy a biztonságos és hatékony földi manőverező küzdelem során lényegében átlássanak a harckocsi falain.
    Az Elbit Systems által kifejlesztett, járműhöz alkalmazott Iron Vision célja, hogy eljuttassa Izraelt az úgynevezett zárt toronytetős műveletek korszakába, amikor is a városi környezetben küzdő személyzetek képesek lokalizálni, azonosítani, követni, és megtámadni az ellenséges erőket – anélkül, hogy a parancsnoknak ki kellene dugnia fejét a toronyból, kiszolgáltatva magát ekképpen a mesterlövészek tüzének.
    „A mai fejlett tankok, s azok, amelyek a jövőben állnak majd hadrendbe, sok más lehetőséget is megnyitnak a parancsnok előtt. Az egyik azok közül, amelyen dolgozunk, hogy a technika segítségével miként tegyük alkalmazhatóvá valamennyi fejlett rendszerünket úgy, hogy a parancsnok tudja, mi ellen harcol abban a környezetben, amelyben küzd, de úgy, hogy közben feje a jármű belsejében legyen”, mondja Guy Hasson dandártábornok, az Izraeli Véderők páncélos csapatainak főnöke.
    Egy [...] interjúban Hasson elmondta, hogy hazája védelmi szervezete, második alternatívaként, elemzi az Iron Visiont, amely ugyanolyan, a szenzoros aktiválású, külső elhelyezésű kamerákat alkalmaz, ahelyett azonban, hogy a [környezet és a] szituáció látványát közvetlenül a sisakban jelezné ki, a járműben lévő képernyőkön jeleníti meg.
    „Két dolgot tartunk szem előtt… Fontos, hogy a személyzet mindenkor tudja, mi zajlik a páncéloson kívül, miközben odabent hatékonyan és biztonságban tevékenykedik”, közölte.
    Boaz Cohen, az Elbit szárazföldi rendszerekért és a cég C4I („parancsnoklás, irányítás, kommunikáció, számítógépek és felderítés”) részlegéért felelős alelnöke elismerte: időbe telhet, míg az Izraelen kívüli leendő felhasználók alkalmazkodnak a zárt toronyfedeles hadműveletek koncepciójához, különösképpen, ha úgy képezték ki őket, hogy higgyék: az irányítás és a teljes helyzetismeret megköveteli, hogy a parancsnok feje kiemelkedjék a harckocsiból. Mindazonáltal, mondta, az, hogy az Izraeli Véderő magáévá teszi e[zt az új] koncepciót, valószínűleg világszerte befolyásolja majd a felhasználókat.
    „Tisztában vagyok víziónk ellentmondásaival és problematikus voltával. Éthoszunk része, hogy [ma] a toronynyílásból kidugott fejjel harcolunk. A helyzet azonban most az, hogy amikor beépített és városi területeken küzdünk, ha kidugjuk a fejünket, [valószínűleg] el fogja találni egy mesterlövész. A dolog ennyire egyszerű”, jelentette ki Cohen.
    Szerinte a parancsnoklás többé nem azt jelenti, hogy a szabadban lévő fejjel irányítsunk, hanem hogy tudjuk, miként parancsnokolhatunk, irányíthatunk és tevékenykedhetünk hatékonyan. „Vezetni annyi, mint képesnek lenni a megfelelő döntések meghozatalára és a helyes parancsok kiadására; tudni, mi történik a jármű falain túl, és ennek megfelelően cselekedni. Ha a parancsnokot a toronyfedél a torony belsejébe rekeszti, és semmit sem lát, akkor valójában nem képes irányítani a szakaszt, a századot vagy a formációt.”
    A csukott toronyfedéllel is használható funkciók azonban azoknak a jelentős fejlesztéseknek csak egyik fajtáját jelentik, amelyeket a tervek szerint Izrael továbbfejlesztett Merkava Mark IV-es tankjain alkalmaznak majd, s amelyek gyakorlati felhasználására Hasson becslése szerint a következő három-négy év során kerül majd sor. A továbbfejlesztett páncélost – amelyet Izraelben „Baraknak”, azaz ’Villámnak’ neveznek –, más eszközökkel is fel akarják szerelni, például a Trophy aktív védelmi rendszer egy második generációs változatával (gyártja az állami tulajdonban lévő Rafael Defense Systems), precíziós lőszerekkel, és egy tökéletesített C4I-rendszerrel, amely egyetlen, az Elbit Systems által előállított informatikailag biztonságos hálózatba integrálja a páncélos, gyalogsági, tüzérségi és egyéb szárazföldi közreműködőket.
    Hasson szerint az összes szárazföldi tényezők egyetlen hálózatba való integrációjának úttörői az izraeli páncélos erők. „Képesek leszünk arra, hogy maradéktalanul integrált szárazföldi hálózatban működjünk tevékenykedjünk: képesek az információ átvitelére és átvételére, s arra, hogy a mainál sokkal gyorsabbak és sikeresebbek legyünk ez által a továbbfejlesztett hálózat által –amelynek révén események bonyolultabb egymásutánja során is hatékonyabban működhetünk. Ráadásul sokkalta kiterjedtebb [földrajzi] térségekben, mint amekkorákban ma operálunk.”
    Az Mk IV Barak programon kívül az izraeli védelmi minisztérium, illetve ennek összes nagyobb hadi- és repülőgépipari vállalata a Carmel-projekten is dolgozik, amely a páncélos erők jövőbeli technológiáját jeleníti meg. Didi Ben-Joash dandártábornok, a páncélos erők volt főnöke szerint ennek célja olyan technológiai infrastruktúra kialakítása, amely hozzájárul majd Izrael Merkava utáni, majdani páncélos erőinek megtervezéséhez, valamint e technológiák némelyikének áttervezéséhez a már meglévő platformokon való alkalmazás céljából.
    Ben-Joash egy […] nemzetközi konferencián bemutatta a Carmel-koncepció szimulációját. A prezentáció szerint az új jármű jóval könnyebb lesz a Merkavánál, két- vagy háromfős személyzet fogja kezelni, és logisztikailag hosszú időszakokon át önfenntartó marad.
    Ben-Joash prezentációja szerint a páncélos „forradalmi döntéstámogató rendszerrel” illetve „önvezetési és navigációs képességekkel” rendelkezik majd, – ily módon pedig a kis létszámú személyzet csak azokat a műveleteket kell, hogy végrehajtsa, amelyekre maga a jármű nem képes. A majdani harckocsit ráadásul várhatóan egy maradéktalanul újgenerációs, aktív védelemmel szerelik fel, és alkalmas lesz rá, hogy „csukott toronyfedéllel”, kollektív védelemmel biztosított formációkban tevékenykedjék.
    „A Carmel-program célja a majdani páncélos platform technológiai infrastruktúrájának kifejlesztése… olyan infrastruktúrát fogunk kifejleszteni, amely módot minden fajta lőszertípus alkalmazására, így rakétákéra is. A tervezett aktív védelem programot, amelynek annak idején a magasan fejlett kollektív védelmet is magában kell foglalnia, a Carmel program keretében fejlesztjük”, közölte Ben-Joas a konferencia résztvevőivel.
    Hasson, az Izraeli Véderő páncélosfőnöke szerint a Carmel hosszú, mostantól számítva több, mint egy évtizedes távra kialakított elgondolás. „Ez másféle, speciális jármű lesz, amely a technológiai haladásból származó legkiválóbb előnyökkel rendelkezik majd. Most azonban még csak vízió, még sok időbe telik, míg megvalósítjuk.” «
    Képek:
    1. A Merkava MK 4 „Barak” (DefenseNews illusztráció)
    2. A Carmel-program koncept-páncélosának fantáziarajza (Izraeli Véd. Min.)
    3. Küzdőtér virtuális kilátással
    https://www.facebook.com/602281000172335/posts/708971752836592/