10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • JYeti
    #89309
    EF 15+28+12+71 = 126 db.


    EF export

    Ausztria - 15
    Kuwait - 28
    Omán - 12
    Szaudi-Arábia - 72 (valószínűleg vesznek még 48 db-ot)
    Katar - 24

    Össz: 151

    A harcászati avinokánál meg nemigen tudsz dönteni, adat nincs hozzá. Rafale esetén van néhány AESA-s gép, a többi PESA-s asszem, az EF-nél minden gép mecha legyezésű radaros. Ma már erősen ódivatú az ám...


    A Kuwaitnak eladott 28 db Typhoon már AESA radaros (Captor-E) lesz, bár tény, hogy ezek még most készülnek csak.

    A többi gépre viszont épp integrálják (gondolom nem mindegyikre), bár tény, hogy nem sietik el.

    Az Eurofighter Gmbh lobbyzott azért, hogy a Tornado-k helyére 2 üléses EF-eket vegyenek a németek, amit a német kormány félszívvel támogatott (mert azért ennyit kifizetni nem akartak volna), míg a Luftwaffe akkori vezetője közölte, hogy ő inkább F-35A gépeket látna szívesen. Amiből lett egy szép kis durci a német kormány részéről, és a Luftwaffe főnöke pár hónappal később távozott...


    Nem látom a pontos számadatokat, de a hírek szerint a német kormány teljes mellszélességgel a Typhoon projekttel kívánja a Tornadókat kiváltani (furcsa is lenne, ha nem így lenne, és helyette F35-öket vennének). A gépet egyébként már javában fejlesztik a Tornado feladatkörére (legalábbis a bombavetés vonatkozásában).

    Nyilván nem baj az, ha a német kormány is belengeti, hogy azért van alternatíva, és ne dőljön a gyártó hátra, meg legalább bekérhetik az F35 adatait, hogy lássák, mi a helyzet.

    A technikai aspektusok mellett persze erősek a politikai megfontolások is. Németország és Franciaország egyébként is most szeretné szorosabbra fűzni a haditechnikai kapcsolatait, fejlesztéseit és beszerzéseit, így különösen az új vadászgép fejlesztés során. Ha Németország hirtelen sutba dobná a saját repülőgépiparát és elköteleződne az F35 mellett, lényegében rácsukná az ajtót erre az egész együttműködésre.

    Gondolom itt nem csak arról van szó, hogy akkor fejlesztünk-e saját gépet, vagy nem, hanem arról, hogy megtartjuk a vadászgépfejlesztési képességünket és know how-t, vagy ezt eldobjuk, és odaadjuk a pénzt inkább pl. az USA-nak, teljesen kiszolgáltatva magunkat másoknak a következő 50 évre kb. Nyilván most szép és jó minden, de semmi sem garantálja, hogy a jövőben is így lesz (ld. kereskedelmi háborúk, új USA kormányzat). Ki garantálja, hogy az USA nem lengeti be a szövetségeseinek, hogy esetleg a távolból ők ezt-azt a gépeken le tudnak tiltani, ha nagyon kekeckednek.. Nem tudom a pontos adatokat, de nem tartom ezt kizártnak. Másrészt, ha nincs alternatíva (pl. saját fejlesztési potenciál), akkor nincs verseny. USA-tól lehet gépet venni, annyiért, és olyat, amilyet az USA mond, ha nem tetszik, akkor fejlesz saját gépet.. ja nem tudsz? (azért az F35 esetén is ez-az le lett nyomva a partnerországok torkán, ld. Olaszország a gyártósorokkal)

    Lehet persze szapulni az összeurópai fejlesztéseket, joggal (ld. A400M rögös útja), de sajnos két lehetőség van: felszámoljuk a saját iparunkat és odaadjuk a pénzünket az USA-nak, vagy kijárjuk azt az utat, hogy együttműködés útján versenyképes termékeket fejlesszünk, és házon belül tartsuk a képességeket, pénzt, gazdasági erőt stb. Mert a jövőben az USA-n kívül a jelek szerint nyugaton egyetlen ország sem fog önállóan vadászgépet fejleszteni (szép és jó, hogy a franciák egyébként egy tényleg kiváló gépet letettek egyedül az asztalra - bár ez a francia vadászgépfejlesztési tapasztalat fényében azért annyira nem meglepő -, de ők is mondták, hogy ez a jövőben nem tartható).

    Y
    Utoljára szerkesztette: JYeti, 2018.12.08. 00:57:31