10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #89266
    Megvan az előzetes report a norvég hajóbalesetről.

    Röviden:

    A KNM Helge Ingstad dél felé hajózott 17-18 csomóval, fedélzetén navigációs gyakorlatot tartottak. 02:40-kor be is jelentkeztek az irányításhoz, a Fedje VTS-hez. A hajó ki volt világítva, de az AIS hajózási azonosító-rendszer csak vétel módban működött.

    3:13-kor a Sola TS tanker elkezdett kihajózni a Sture olajterminálról két vontatóhajó segedelmével.

    3:40 és 3:55 között a KNM Helge Ingstad hídján őrségváltás volt, a csatornában 3 északra tartó hajót regisztráltak (ezekről a Sola TS is tudott), illetve a Sture terminálnál egy "sok fénnyel" bíró járművet.



    3:57-kor a Sola TS fedélzetén tartózkodó kikötői navigátor (pilot) észlelt egy északról délre tartó hajót kikapcsolt AIS-al, amelyről egy perccel később érdeklődőtt a Fedje VTS-től, aki nem tudta megmondani, milyen hajó lehet. A navigátor utasította a tanker kormányosát, hogy 10 fokkal térjen ki, és aktiválta az Aldis jelzőfényt, ami a veszélyhelyzetre figyelmezteti a környező hajókat.



    4:00-kor a Fedje VTS jelezte a Sola TS-nek, hogy az északról érkező hajó feltehetően a KNM Helge Ingstad. A Sola TS fedélzetéről rádión kérték a hadihajót, hogy forduljon balra, és térjen ki. A KNM Helge Ingstad negatív választ adott, mondván amíg az észak felé tartó hajók nem haladnak el, addig nem tud balra fordulni.



    Nem sokkal 4:00 után, mikor a két hajó között már csak 400 méter volt a távolság, mind a Sola TS, mind Fedje VTS kérte a hadihajót, hogy térjen ki. A hadihajó ekkor kitérő manőverbe kezdett, de már túl késő volt, a két hajó összeütközött, és a KNM Helge Ingstad elvesztette a kormánylapátok illetve a meghajtás feletti irányítást. A hajó irányíthatatlanul haladt tovább, és 10 perc múlva felfutott a partra.

    A jegyzőkönyv szerint a hadihajó fedélzetéről nehezen lehetett megkülönböztetni a Sola TS fényeit a mögötte lévő, szintén kivilágított olajtermináltól. A Sola TS fényeit statikus kikötői infrastruktúrához kötötték, és a hajó személyzete a figyelmeztetéseket hallva a rádióban abban a hitben élt, hogy a három északra tartó hajó valamelyikével kommunikálnak, és azért nem reagáltak a kitérésre való kérésekre mert attól féltek, hogy nekiütköznek a Sola TS-hez tartozó fényeknek, amit ugye statikus kikötői infrastruktúrának gondoltak (megj.: ha az AIS vételre volt állítva, akkor is látniuk kellett volna, hogy a Sola TS jelölés nem azokhoz tartozik, márpedig rádión a Sola TS azonosította magát, tehát itt egyszerűen figyelmetlenek voltak szerintem - Cifu).