10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #884
    Közben találtam egy érdekességet: talán emlékeztek azokra a furcsa repülőgép/helikopter járművekre a 6. napon cimű Swarci filmben. Nos azt tudtam, hogy régebben ez téma volt (még a 70-es, 80-as években), de csak terv szinten. Nos úgy tünik, hogy gőzerővel dolgoznak rajta a Boeing-nél.

    A dolog lényege, hogy a gép fel- és leszálláshoz egy iszonyú nagy húrhosszúságű (vagyis nagyon széles) rotorlapátot használ, ami aztán a törzsre merőlegesen megáll, és utána szárnyként funkcionál tovább. Ezt hívják "Canard Rotor/Wing"-nek (rövidítve CRW), amit talán a Canard Rotor/Szárny-nak lehet magyarítani.


    A Canard Rotor/Wing működési elve


    A Boeing Phantom Works (ami a sokkal ismertebb Lockheed Skunk Works megfelelője a Boeing-nál, és a titkos vagy kevésbé titkos fejlesztő/kutatómunkát végzik a cégnél) az X-50A demonstrátoron dolgoznak, amely még 2002 végén hajta végre első felszállását. A Boeing mérnökei szerint 2010-re már kiforrot rendszer lesz a kezükbe, amit mind ember vezette, mind pilótanélküli gépeknél fel lehet majd használni.
    A dolog érdekessége, hogy ez a megoldás egy kvázi konkurense a billenőrotoros technológiának, ami ugye éppen most volt téma.


    Az X-50A kisérleti gép, amelyen a CRW technológiát tesztelik a Boeingnél.


    Fantáziarajz egy CRW technológiára épülő, hajófedélzetről üzemeltethető pilótanélküli gépről.