
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#85519
Miközben háttérkutatok, néha érdekes, de amúgy mélyebbre nem szántó dolgokat találni. Az US NAVY például az Arleigh Burke-osztálytól kezdve visszaállt a tisztán acélból épült hajófelépítményre (ami nem igaz, mert az LCS esetén könnyűfémet, a Zumwalt-osztály esetében kompozit műanyagot használtak). A félelmetes ebben az, hogy a legtöbb helyen az indokok között a britek tapasztalatát hozzák fel a Falkland-szigeteki harcoknál, ahol ugye az alumíniumötvözetből készült felépítmények a tűz hatására igen rosszul viselkedtek (más szóval konkrétan égtek, de legalábbis gyorsan elolvadtak a tűz hatására). A helyzet viszont az, hogy még 1975-ben az US NAVY már megtapasztalta, hogy mennyire káros lehet egy hajótűznél az alumíniumötvözetből készült felépítmény, ekkor történt ugyanis a USS Belknap cirkáló és a USS John F. Kennedy hordozó balesete.
A történet röviden annyi, hogy egy esti repülési műveletnél Szicília partjai közelében az egymáshoz közel hajózó Kennedy és Belknap összeütközött. Az ütközés alapvetően annak volt köszönhető, hogy a Kennedy jobb oldalán, 3,6km-re hajózó Belknap balra kormányzott és csökkentette a sebességét, abban a hitben, hogy a hordozó balra fordul. Valójában a hordozó jobbra tért ki. Valójában a hordozó jobbra fordult, és a balra forduló Belknap áthaladva az orra előtt.
A mindössze 10 csomó körüli relatív sebességnél bekövetkezett ütközéskor a Kennedy ferdefedélzetének eleje letarolta a cirkáló árbócait, ám eközben megsérült három JP-5 üzemanyag-vezeték, amely jelentős mennyiségű üzemanyagot folyatott a Belknap felépítményére - és lángra lobbant. A hordozó elkormányozta magát a cirkálótól, és a flottacsoport többi kísérőhajója sietve közre fogta a Belknapot, tűzoltófecskendőkkel oltva az egyre inkább elharapódzó tüzet. A különféle lőszerrobbanások miatt a hajó személyzetének evakuálása se ment simán, repeszesőben kellett átszállítani a sérülteket és azokat, akik nem tudtak részt venni a tűzoltásban. A flottacsoport parancsnoka sürgősséggel jelezte a parancsnokságnak, hogy potenciális nukleáris veszélyhelyzet áll fent, mivel a Belknap fedélzetén nukleáris fegyverek vannak (a Talos légvédelmi rakétákból a nukleáris robbanófejjel szerelt változatokból 6 (más forrás szerint 10) volt a fedélzeten). Összesen hat ember vesztette életét, egy fő a Kennedy fedélzetén, amikor egy füsttel teli folyóson megfulladt, öten pedig a Belknap fedélzetén.
A Kennedy csak kisebb sérüléseket szenvedett, azt is főleg a tűztől, de a Belknap felépítményét újra kellett építeni, beleértve a teljes fedélzeti rendszerekkel, 1980-ban újra hadrendbe állították.
SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!




