10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #85509
    A törpe-tengeralattjárók relatíve kevés nyilvánosságot kapnak a haditengerészeteknél, pedig hatásosságuk aligha kérdéses. E téren két fő feladatkör jellemző ugye, az egyik a kommandósokat a part közelébe juttató tengeralattjárók, illetve a harci tengeralattjárók - utóbbiak sokszor tengeri aknákkal vannak inkább felszerelve, de 400 és 533 mm-es vetőcsövek is elfőfordulnak. A törpe tengók zömmel kisebb sebességre képesek csak, 5-10 csomónál a többségük nem tud többet alámerülve és hatótávolságuk is pár száz, esetleg 1, max. 2 ezer tengeri mérföld felszínen (vagy snorkellel) és jobbára csak 100-200km alámerülve (az új AIP tengóknál már előfordul viszont 600-700km is). Merülési mélységük is kisebb, 150-200 méternél ritkán több, ám ugyanakkor feladatköreiket tekintve ez is több, mint elég általában.

    Most két család röviden:

    Az olasz DRASS cég nemrég mutatott be egy három változatból álló családot, a DG-85, DG-120 és DG-160:



    A DG-160 alapvetően a kommandósok szállítására szolgál, két egyenként két búvárt szállítani képes mini-tengeralattjárót vihet magával a fedélzetére rögzítve, plusz a hasán lévő tárolócsövekben pedig tengeri aknákat, vagy 2db 533mm-es torpedót. A hét fős személyzet mellett nyolc kommandóst vihet magával, maximális hatótávolsága 2000 tengeri mérföld.



    A DG-120 egy partvédelmi tengeralattjáró, hat darab 400mm-es vetőcsővel. 9 csomós maximális sebességre képes, de a cirkálósebessége 4 csomó, a felszínen 1800, alámerülve pedig 120 tengeri mérföld a hatótávolsága.



    A DG-85 egyfajta orgyilkos feladatkört kapott, van ugyan 2db 400mm-es vetőcsöve, de alapvetően a külsőleg rögzíthető had darab akna a fő fegyvere. Az 1500 / 100 tengeri mérföldes hatótávolsága és mindössze 7,5 csomós maximális sebessége miatt nyilt támadásokra nem is igazán használható, de az apró hajó azért elég fájdalmas károkat okozhat egy kikötőbejárat elaknásításával.



    A másik család a kifejezetten exportra tervezett kínai MS család, noha ez már kakukktojás, hiszen a nagyobb példányok egyértelműen teljes értékű tengók. Kína egyébként maga is rendelkezik és épít törpe-tengeralattjárókat.

    Az MS200 még belefér a törpe-tengeralattjárók kasztjába: kétszáz tonnás tömegével, 1500 / 100 tengeri mérföldes hatótávolságával és max. 8 csomós sebességével inkább meglepetésszerű támadásokra használható, ehhez viszont két teljes értékű 533mm-es vetőcsővel bír, továbbá 8 kommandóst vihet a hat fős személyzete mellett.





    Az MS család viszont bír két nagyobb méretű változattal is, a 600 és 1100 tonnás S600 és S1100-al. Előbbi 2000 / 400, utóbbi 3000 / 800 tengeri mérföldes hatótávolsággal bír, víz alatt Stirling-motoros AIP-vel. A sebességük már eléri a 15 csomót, és 4x533mm-es vetőcsővel bírnak - utántöltési lehetőség viszont csak az S1100 esetében áll fent.