10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #85436
    Javaslom olvasd el ezt az írást, igaz már 4 éves, és ebben a topicban, illetve a Hadviselés a világűrben c. topicban leírtakat összesítettem benne. Azóta sincs csoda, csak annyi, hogy pár kW-os lézereket fognak össze, így már 60-70kW-os, szilárdtest-alapú tesztlézereket tudnak letenni az asztalra.

    Abból másolok egy kicsit, hogy melyik teljesítményszint mire jó:

    10 kW nagyságrend: "Puha" UAV-k ellen, illetve az optikai/infravörös rávezetésű rakéták megvakítására használhatóak, energiaigényük 50-100 kW.

    60-100 kW nagyságrend: UAV-k, optikai/infravörös rávezetésű rakéták és gumicsónakok ellen. Energiaigény 400 kW vagy kevesebb, a hűtés cirka 70 tonna.

    300-500 kW nagyságrend: A fentiek, de nagyobb távolságból, plusz akár kereszt irányban haladó (tehát nem a lézerrel felszerelt hajó ellen indított) rakéták/robotrepülőgépek leküzdése, illetve a műanyag/alumínium támadó csónakok elleni harc. Energiaigénye 2,5 MW alatti, hűtésigénye mintegy 560 tonna.

    1 MW vagy felette: Immár teljes értékű önvédelmi képesség (a hajó ellen indított gránátok, lövedékek, rakéták ellen), továbbá ballisztikus rakéták leküzdésének képessége. Energiaigény mintegy 10-20 MW, a hűtés 1400 tonnát jelent.

    Na most ezeket a számokhoz vedd hozzá, hogy 30%-os hatásfok fölé nem sikerült mér menni (ezért kell ilyen brutális méretű hűtés). Vagyis egy 100kW-os lézer esetében alsó hangon is legalább 200kW hőenergiát kéne leadni valahova. A kémiai lézereknél ez nem probléma, mert a reakciótermék a hő nagy részét viszi magával, ahogy kiengedik a légkörbe. Csakhogy ott üzemanyag szükséges. Az USAF szilárdtest / fiber lézert szeretne. A 100kW kb. arra lenne jó, hogy megvakíts egy feléd haladó rakétát vagy leküzdj egy jól kiszámítható pályán haladó célt. Ami remélhetőleg inkább műanyagból van, mint aluból, mert az alumínium ötvözetek kurta jól verik vissza az infravörös tartományt, tehát a lézer energiájának nagy részét nem is tudja átadni.

    Amíg nem lesz valami hatalmas áttörés a lézer-technológiában, addig a vadászgépekre szerelt lézer leginkább csak arra lesz jó, hogy az optikai érzékelőket (pl. infravörös önirányítású rakéták) tönkretegye.

    Hogy miként lehet a lézer ellen védekezni? Ismerni kell a hullámhosszát. Ha ismered a hullámhosszát, akkor olyan bevonat kellene (vagy olyan anyagból építeni a járművet), amely az adott hullámhosszon igen jól visszaveri a beérkező energiát.