10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #836
    A V-22 Osprey iszonyúan nehezen akar szolgálatba állni, fejleszését ugyanúgy folyamatos problémák nehezítik, ahogy pl. az F/A-22 vadászbombázóét.
    Az egész a nyolcvanas évek legelején kezdődött, a Bell XV-15 kisérleti billentőrotoros géppel, a gépben rejlő potenciált meglátva a DoD 1982-ben döntött úgy, hogy felkéri a Bell-t (ami hamarosan a Boeing is lett egyben) egy billenőrotoros teherszálító géptipus kifejlesztésére. A tesztek még az XV-15-el folytak, és éppen már gyártani kezdték volna az első V-22 prototipust, amikor I. George Bush az egész programot leállította. Dick Cheney, akkori védelmi miniszter azonban pénzt különített el a terv folytatására, amiért a Konresszus be is idéztette, és számon kérte, hogy a döntés ellenére miért nem állította le a programot. Cheney úgy érvelt, hogy a prototipus megépítése, és az alapvető tesztek kevesebb pénzbe kerülnének, mint amennyit a program felfüggesztése jelentene. A prototipus megépült és az első felszállásakor rögtön le is zuhant (erről később), Cheney-t 1992-ben Republikánus képviselők már bíróság elé akarták idéztetni a törvényszegés miatt, mivel a V-22 programot még mindig pénzelte a védelmi minisztérium. Ez azonban elmaradt, nyomás volt a Republikánus vezetés részéről a konresszusra, ugyanis Cheney támadása kártékony lett volna az elnökválasztásra nézve, mivel az Ospery-t Texas-ban és Pennsylvania gyártották volna, ahol a választáskor nehéz küzdelem igérkezett, és a program felfüggesztése munkahelyeket szüntettet volna meg. Végülis 1992-ben és '93-ban összesen 1,5 milliárd $-t kapott a V-22 program a fejlesztések folytatására. A Clinton-kormányzat szintén támogatta a tervet, mintegy 39 milliárd $-os öszköltséggel kalkulálva (a rendelés 458 gépre szólt, vagyis egyenként több, mint 80 millió $-al lehet számolni).
    Az új technológia azonban rengeteg problémát is takart, és az első V-22 prototipus csak 1991-ben tudott felszálni - a szűzfelszállás után azomban csupán három percet repült, ugyanis technikai problémák léptek fel, és a gép lezuhant. A két pilóta katapultált (a kisérleti gépekben még volt katapult ülés, a sorozatgyártott gépekben nincs/nem lesz), az első prototipus pedig súlyosan megrongálódot.
    Ezek után módosították a problémás gyro részt, és folytatták a kisérleti repüléseket. 1992-ben, alig egy évvel a szűzfelszáláskor történt baleset után a másik prototipus vízbe zuhant egy hajtóműtűz miatt - heten vesztették életüket a fedélzeten. Ezek után jelentősen áttervezték a gépet, ami komoly csúszást okozott. Hogy a késést kompenzálják további prototipusok épültek, amelyek azonban már a sorozatpéldányok jegyeit hordozták magukon, és a jelölésük is MV-22 lett. 1999-ig minden rendben is ment, a szárazföldi üzemeltetés terén a főbb problémákat látszólag megoldották, ám jött a tengeri alkalmazás. A hajókra való leszállásnál jelentős gondott okozott, hogy ha oldalról közelítették meg a hajót, a hajó fedélzete fölé érő rotor által keltett légörvények megbillentik a gépet. Emiatt újabb késés következett be, de végülis úgy tünik, hogy ezt a problémát is megoldották. Jött viszont 2000 Áprilisa, mikor az egyik MV-22 egy gyakorlórepülésen lezuhant, az ok pedig az volt, hogy a pilóta helikoptermódban túl gyorsan ereszkedett - több, mint 2,5x gyorsabban, mint engedélyezett volt. Az eredmény tizenkilenc halott.
    A legsúlyosabb a programra nézve mégsem ez, hanem a 2000 Decemberi katasztrófa volt - ekkor egy északai gyakorlaton egy másik MV-22 lezuhant, a fedélzeten négy halott. A baleset oka egy hidraulikaszivárgás és egy szoftvarehiba kombinációja volt. Az eset után a teljes Osprey-flottát földre parancsolták, és az elkövetkező csaknem két év a gép módosításaival telt. 2002 Áprilisában emelkedhettek csak újra a levegőbe a gépek, ám közben a tipus álhatatos támadások keresztüzébe került, és felmerült a program felfüggesztése is. Végülis úgy döntöttek, hogy folytatják a gépek alacsony rátájú sorozatgyártását, hogy legyen idő a fellépő problémák kiküszöbölésére.
    Ennek egy része a lent említett 3+8 gép megrendelése.