10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • millerius
    #82255
    Gondolj bele hogy ha egy civil elájul és összecsuklik, mikor magához tér nem emlékszik az utolsó éberen töltött pillanataira, úgy kell neki elmagyarázni hogy ő elájult és most tért magához, és nyugi, inkább feküdjön még egy kicsit pihizni. Na most ezek az extra egészséges és edzett pilóták repülés/légiharc gyakorlása közben azért húzgálják a 6-8-10g túlterheléseket, ergo ha el is ájulnak katapultáláskor, akkor is csak az ülés hirtelen megindulásakor tizedmásodpercekre vesztik el az eszméletüket, és többnyire ők sem emlékeznek erre. Ráadásul ezek a katapultülések már mások mint a kezdeti időkben voltak. Az "őskorban" még jókora robbanótöltet dobta ki az ülést pilótástól a kabinból, gyakorlatilag ágyúszerűen működött a rendszer. Egy többrészes teleszkópikus henger belsejében volt a töltet, a robbanás gázainak hatására egy pillanat alatt sorban kiszaladtak a teleszkópikus csövek, az utolsó/legfelsőhöz erősített az üléssel együtt meg elrepült. Ilyen rendszerű volt még a MiG-21F/PF-ig alkalmazott SzK-ülés is. Mikor olyan pilóta hozott a PG-be gépet, a kollégák - tudván hogy már átélte az "élményt" - rákérdeztek, hogy milyen érzés az a katapultálás?! Ő csak annyit mondott savanykás mosollyal, hogy "mintha a muraközi ló páros lábbal rúgott volna seggbe!".
    A korszerűbb katapultülések már "szelídebbek", egy kisebb robbanótöltet csak a kezdősebességet adja meg, a további tolóerőt már nem a kezdeti lendület hanem egy kb. 1-1,5 másodpercig állandó tolóerővel működő rakétahajtómű adja az ülésnek, így még rövidebb lehet az ájulási idő a pilótáknál.