
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#71354
Drága az RQ-16, a civil drónok olcsóbbak...: Először is, egy RQ-16 drón nem 733k US$, hanem kevesebb, mint fele ennyi, lévén egy rendszerhez két drón, plusz az irányítópult jár. Legyen 350k US$ per drón. Oké, ez még mindig rengeteg, ha a civil drónokhoz viszonyítjuk, de vegyük észre, hogy ez egy benzinmotoros, automata pilótás drón, amely nem folyamatos irányítást igényel, hanem lehet GPS koordinátákra küldeni, és érintőképernyővel lehet a magasságát le vagy fel növelni. De ebből is egy még éppen széria szintre szánt típus, tehát az ára csökkenni fog. Oké, nem egy nagyságrendet, de feltehetően ez is idővel lecsúszik a 100k US$-os árrégióba. Egészen addig, amíg az elektromos drónokat nézi az ember. Mert az RQ-16 negyven percig tud a levegőben lenni, ami kb. kétszer annyi, mint az elektromos drónoké. Az újratöltése pedig nem órák kérdése, hanem kb. 10 perc, és mehet vissza a harctérre. Per pillanat se, pláne nem nyolc éve, amikor az első RQ-16-osokat átadták a haditengerészetnek. Egyébként a sereg is drágálja, ezért inkább ahol lehet, a kézből indítható RQ-20-asokat használják inkább (darabja 250k US$... :D ):
Drón vs. Rakéta és árak: Egy fekete piacos Igla vagy Stinger olcsóbb, mint egy RQ-16, ez biztos. Csakhogy azok még egy RQ-16-ost is aligha fognak be, egy elektromos drónt pedig konkrétan sehogy. Hozzáteszem van alternatíva, az RBS-70 például. De kinek mi fáj jobban, aki RQ-16-osokat használ, annak valószínűleg nem okoz problémát a pótlása. Amíg fekete piacos, gerilla hadviselős játékról beszélünk, nem vitás, ki húzza ebből a párbajból a rövidebbet.
Persze a másik oldalról nézve a civil drónok nagy számú használatával a gerillák komoly fejfájást okozhatnak. De aligha mérhető a kettő össze - kezdve ott, hogy a civil drónoknál nincs zavarvédett adatkapcsolat...
MiG-23/-27 téma: Érdemes megjegyezni, hogy az utolsó nagyobb üzemeltetője a típusnak India, aki régóta szeretné már kivonni a MiG-27M-jeit (2000-ben még arról volt szó, hogy a Tejas-okkal 2010-től kezdve fokozatosan leváltják, csak hát a Tejas nem picit csúszik...).
De még egyszer rámutatnék egy apró problémára a orosz technikával kapcsolatosan: orosz fegyvert nehéz úgy üzemeltetni hosszú távon, hogy alapvetően egy másik brancsban vagy. Most nyáron a Szlovákok kuncsorognak az oroszokhoz az egy szem Sz-300PMU rendszerük felújításának lehetőségei, illetve a Mi-17-eseik felújítása miatt. Roppant mókás ez az után, hogy az EU ugyebár embargót hírdetett az oroszországba irányuló katonai és kettős célú eszközök exportjára, amit az oroszok először viszont-embargóval honoráltak (arról nem találtam infót, hogy a szlovák-orosz megbeszéléseknek lett-e eredménye).
Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2015.10.20. 19:23:38