
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#69857
Mert az export butább, de mégis több dolgot tudhat, mint az otthoni. Vagy ilyenkor plusz funkciók vannak, de azok vissza vannak butítva? (Most nem csak Falcon szinten)
Először is, korántsem ökölszabály, hogy az export butább. Bizonyos dolgokban természetesen igen, mert igen kényes információk kerülhetnek ki. A mi Gripenjeinkhez pl. nem jár a svéd légierő radar-azonosító adatbázisa. Ezt a bérlő/vásárló országnak kell megoldania, és egy amerikai F-16-os is ilyen téren "okosabb", mint bármelyik export verzió, hiszen az USAF (feltehetően) igen aktívan gyűjtögeti a működő radarok jellemzőit, és ezt csak a saját gépeikben elérhető. Nem csak azért, mert így kiderülhet, hogy például XY radarrendszernél valójában esetleg rossz jellemzőket kódoltak fel, hanem azért is, mert ugyebár a barát-ellenség azonosítás miatt viszont az összes saját radar jellemzője is az adatbázis része, így pedig az exportáló ország tökéletes képet fog kapni az amerikai radarok jellemzőiról.
Ellenpélda a Leopard 2, ennek esetén a svédek egy igen profi harctéri adatkapcsolatot építettek be a saját végleges verziójukba (Strv122B), még az 1990-es évek végén. A németeknél az első adatkapcsolattal rendelkező Leopard 2A7-esüket idén kapták meg. Szóval korántsem biztos, hogy az export verzió rosszabb, mint a "saját".
Az, hogy az amerikai F-16-osok "butábbak", mint a modernebb export verziók, az egy összetett kérdés. Az USAF alapvetően az új típusokra költ, költene, az F-22A beszerzése esetén határozottan eltekintettek az F-15C-k modernizálásáról, majd mikor durván megvágta a kongresszus a Raptor programot, hirtelen elkezdték a modernizálást, AESA radarokkal, modernebb avionikával, stb. Így ugyan még mindig messze nem ér fel a Raptor-hoz, de azért a képességei jelentősen javultak, a konkurens típusok képességei mellé vagy fölé.
Az F-16 esetében megint ott a probléma, hogy egy igen jó képességű gépről beszélünk, de ha elkezdik a modernizálását, akkor az USAF (és az F-35 lobby) elkezdhet aggódni, hogy az olcsóbb modernizálást fogják a politikusok támogatni, mint a vadonatúj F-35-ösök beszerzését. Márpedig alapvetően a lopakodást leszámítva az F-35 képességeinek jelentős részét utólag is be lehet építeni az F-16-osba. Márpedig a modernizálás olcsó opció lenne az F-35A-k egy részének kiváltására....