10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #681
    Gondolkotam rajta eleget, mert tényleg politika irányába mentünk el... Végülis egyenlőre maradnak a hozzászólások, de tanusítson mindenki önmérsékletett, ha kérhetem (én is, mivel sikeresen én is belefolytam eme vitába...

    Na, gyorsan-gyorsan, valami témát:

    Az 1950-es években a helikopterek előtérbe kerültek az osztagok és ellátmányok szállításánál, ám a szállítóhelikopterekre még egy sima gépfegyveres katona is komoly veszélyt jelentett, ráadásul szükség lett volna légi támogató képességre is, ezért először a szállítóhelikopterek felfegyverzésével próbálkoztak, azonban ezek túl lomhák voltak, és nem rendelkeztek elegendő tűzerővel. A Bell cég az Iroquois helikopter felfegyverzett változatával, az Iroquois Warrior helikopterrel indult a hadsereg harci-helikopter tenderén, ám mikor a sebességbeli elvárásokat a katonaság 200km/h fölé emelte, a Bell cég helikoptere kiesett a tenderből. A konkurens Lockheed AH-56A Cheyenne gépe képes volt 400km/h feletti sebességre is, mivel egy tolólégcsavart helyeztek el a gép farkára, egyéb rendszereiben pedig a kor akkori csúcstechnológiáját vetették be, ami arra ösztökélte a sereg döntnökeit, hogy az AH-56A-ot támogassák. A Cheyenne azonban túl bonyolult gépnek bizonyult, és a végére kiderült, hogy a egy-egy Cheyenne csillagászati összegekbe került volna. A Bell eközben a saját pénzén elkezdett egy új, rendkívül keskeny törzzsel ellátott helikoptert tervezni az UH-1 Huey meghajtási rendszere köré. Miután az US ARMY a horribilis költségek miatt lemondta a Cheyenne rendszeresítését, és a Vietnami harctéren égető szükség volt a harci helikopterre, 1966-ban megrendelték a Bell AH-1G Huey Cobra-ját. A Cobra-k az orr alá szerelt Emerson M28 toronyban két fegyverállvánnyal rendelkeztek, melyekbe 7,62mm-es 6 csövű gatling-rendszerű géppuskát, vagy 40mm-es gránátvetőt lehet tetszőleges elosztásban beszerelni, ezek mellet 70mm-es irányitattlan Hydra és (az US NAVY és az US MARINES AH-1-esein) 127mm-es Zuni rakéták alkották fegyverzetét. A hadsereg számára épített helikopter sikerén felbuzdulva a tengerészgyalogás saját alváltozatott kért a Bell cégtől (AH-1J Sea Cobra), azzal a kitétellel, hogy hozzon létre egy kéthajtóműves változatot, mivel a hagyományos egyhajtóműves megoldás túlélőképessége az egyetlen hajtómű esetleges meghibásodása miatt nem volt túl jó. További átalakítás volt, hogy a géppuska ill. gránátvető fegyverzetű torony helyett egy 20mm-es gépágyút kértek (a hadsereg is átfegyverezte a saját AH-1G/Q helikoptereit is ilyen fegyverre a 70-es években, ez lett az AH-1S).

    A vezetékes irányítású TOW rakétákkal az AH-1 potenciális tank-gyilkos helikopter lett, és ezt felismerve az US ARMY az AH-1-seit főleg tankelhárító szerepkörbe osztotta be európában, ahol a Varsói Szerződés jelentős előnyben volt páncélos erők tekintetében. Később, a tapasztalatok alapján a lekerekített pilótafülke áttervezésre került, mivel a lekerekített forma miatt a nap fénye már messziről is láthatóan csillogással jelezte a közeledő AH-1-seket, plusz az új, síküvegekből készített pilótafülkében a pilóták fejének is nagyobb mozgástere lett - érdekes módon azonban csak a hadsereg helikopterein alkalmazták a síküveges pilótafülkét.

    Az US ARMY 2001-re kivonta az összes AH-1-esét az aktív állományból, és azóta az AH-64 a fő harci helikoptertipusa. A tengerészgyalogság viszont drágának találta az AH-64-et, ezért úgy döntött, hogy az AH-1-et tartja meg harci helikopternek, ugyanakkor alapos ráncfelvarrásra van szükség. Ez az AH-1W "Super Cobra", ami a tengerészgyalogság "válasza" a hadsereg AH-64-eseire. Az AH-1W teljesértékű éjjelátó rendszerrel és a Hellfire rakétarendszer harci értékben egyenértékű az AH-64A-val, "csupán" a páncélzata gyengébb - ellenpontként azonban csaknem fele annyiba kerül. Jelenleg az AH-1W fejlesztése modernebb éjjelátó és optikai rendszerek beépítésére koncentrál.

    A fejlesztéseknek azonban van egy másik iránya is - mivel a tengerészgyalogság továbbra is drágálja mind az AH-64D Apache, mint a RAH-66 Comanche gépeket, továbbra is Cobrákban gondolkoznak - a jelenlegi tervek szerint még 2020-ban is ez lesz a fő harci helikoptere a tengerészgyalogságnak - amikor már a tipus 54 éves lesz! A jelenlegi fejlesztés egyfelől a régi kétlapátos főrotor lecseréli egy négylapátos főrotorra, ami nagyobb teljesítményt és kisebb zajszintet eredményez. Továbbá modernizálják a tűzvezető rendszert, a pilótafülkébe két szines kijelző kerül, új, 3. generációs éjjelátót kap a helikopter, illetve tervezik a Longbow rendszer integrálását is az AH-1-hez. Ez az AH-1Z, amely szintre a tengerészgyalogság szeretné felfejleszteni a jelenlegi AH-1W helikoptereit.

    Főbb tipusok:
    AH-1G - Első tipus az US ARMY részére géppuska és/vagy gránátvető a toronyban, valamint irányítattlan rakéták volt a fegyverzete. 1127db készült belőle.
    AH-1J - A tengerészgyalogság első saját változata két hajtóművel és gépágyútoronnyal.
    AH-1Q - Az első páncélelhárító változat, mely 1973-ban került Vietnámba, de az ottani körülmények között nem volt képes teljes fegyverterheléssel repülni.
    AH-1T King Cobra - A tengerészgyalogság fejlesztett Cobrája, Erősebb meghajtás, TOW-rakétarendszer és éjjelátó szemüveg a hajózólegénységnek.
    AH-1S - Feljavított AH-1G/Q helikopter erősebb hajtóművel, modern orr alatti célzóberendezéssel és TOW-rakétarendszerrel.
    AH-1P - Szériagyártott AH-1S, immás síküveg pilótafülkével.
    AH-1E - Kifejezetten tankvadász tipus, univerzális fegyvertornyába 3 csövű 20mm-es (750 lőszer) vagy 3 csövű 30mm-es (300 lőszer) gépágyú kerülhet, csak TOW-rakéta hordozására képes (se Hydra, se Zuni rakétát nem vihet)
    AH-1F - 1981-ben megjelent, tovább javított ARMY változat. Az AH-1E fegyvertornyát kapta meg 20mm-es gépágyúval de képes a TOW-rakéták mellett Hydra rakétákat is szállítani. Lézeres távolságmérőt és tűzvezető számítógépet kapott.
    AH-1W "Super Cobra" - Jelenleg a tengerészgyalogság standard helikoptere. Lekererített pilótafülkéje megmaradt, de modernizálták tűzvezető rendszereit, meghajtását és fegyverzetét.
    AH-1Z "Viper" - A legutóbbi fejlesztés, négylapátos főrotor, tovább modernizált infravörös és optikai felderítő/célzóberendezés, új szines kijelzők és új tűzvezető számítógép, valamint modernebb fegyverek.

    Főbb adatok: (AH-1P)

    Teljes Hossz: 16,18 m
    Törzs szélesség: 0,97 m
    Max. Felszálló súly: 4536 kg
    Hajtómű: 1800 LE tengelyteljesítményű Lycoming T53-703
    Max. Sebesség: 227 km/h
    Hatótávolság: 507 km
    Fegyverzet: 1 db GE többcélú fegyvertorony 20mm-es, 3 csövű M197 vagy 30mm-es, szintén 3 csövű XM188E1 gatling-rendszerű gépágyúval
    2x4 db BGM-71 TOW-1 vagy TOW-2 páncéltörő rakéta
    2x19 db 2,75 Inch-es Hydra irányitattlan rakéta


    AH-1G valahol Vietnámban. Megfigyelhető a géppuska+gránátvető az orrtoronyban.


    ANG (légi nemzetőrség) AH-1P egy gyakorlaton, 1981-ben


    AH-1W lebegés közben infracsapdákat szór


    AH-1Z közelről, v16db Hellfire és 2db Sidewinder rakétamakettel


    Ajánlott link: Hueyhelicopter.com