
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#68041
A T-64 a maga korában milyen nagy újításokat hozott? Mennyire volt drága? A tömegesen rendszerben álló T-54/55/62 vonalhoz képest mennyi készült belőle? Meddig számított ez csúcs hk-nak? A '80-as évkben érkező T-72 és T-80 csúcsváltozatok nem nyomták már le?
A T-64 több újítást is hozott, először is automata töltője volt, ami még nem volt rendkívüli újítás, mert pl. az AMX-13 egy évtizeddel korábban meglépte már ezt, de MBT-knél nem volt alkalmazásba ekkor még. A sima csövű lövege túlszárnyalta a 105mm-es L7-est, így tűzerőben a szovjet félhez került a labda. A lövegből indított rakéta terén is megelőzték az amerikai 'Shillelagh' rendszert egy évvel, és ha nem is volt tökéletes a rendszer (többek között a lövedék kisebb átmérője miatt a páncélátütő képessége is mögötte volt amerikai párjának), de messze használhatóbb volt, mint az M60A2 és az M551 saját rendszere. A T-64 dedikált "csúcs" szovjet hk. volt, nem exportálták még a VSz tagországokba se, és eredetileg a harckocsizó dandárok fegyverzetébe szánták, végül csak a frontegységek kapták meg (eredetileg a gépesített dandárok T-62, majd T-72-eseket kaptak volna, de akadt olyan harckocsizó egység, amely T-55-ről lett T-80-ra átfegyverezve, igaz ők a keleti végeken állomásoztak, és ugye Kína akkoriban kezdett komolyabban probléma lenni). A típus folyamatosan fejlesztés alatt volt még az 1980-as években is, pl. a Kontakt-5 ERA-val is elkezdték felszerelni őket, folyamatosan újabb és újabb lövegből indított pct. rakétákat, sőt, komplett tűzvezető rendszer cserét kapott, stb.
A wiki szerint ~13000 darabot gyártottak belőle, szóval mennyiség terén sem elhanyagolható, és egyértelműen drágább volt, mint a T-62 vagy a T-72 (utóbbi pont azért született, mert a T-64 túl drága volt, hogy minden egységet arra fegyverezzenek át).
A T-62MV-1 pl. létezett valóságban is, vagy az ATGM-mel felturbózót T-55?
A T-62M (1983) kapta meg a 'Bastion' rendszert, vagyis vált képessé lézer-irányítású pct. rakéta indítására. Az MV ezen felül Kontakt-EDZ ERA csomagot és V-46–5M motort kapott, az MV-1 pedig csak az újabb motort, de az ERA csomagot nem. Az MV-1 egyébként kis számban készült, régebbi T-62-esek kapták meg a motort és az 'M' fejlesztéseit (Bastion, tűzvezető rendszer), és főleg Észak-Koreába, kis mennyiségben Szíriába került belőle.
A 'Bastion'-al felszerelt T-55M változatok elég széles körben voltak használatosak, a hazai T-55 állomány jó részén is ott figyelt az irányítórendszer, csak éppen rakétát nem vettek hozzá nagyjaink tudomásom szerint...
Ezek közül mi az, amiből legalább százas nagyságrendű volt a valóságban?
Először is sok esetben az alváltozatok nem új gyártású példányok, hanem korábbi járművek átépítéséből származtattak. Ez sok félreértésre ad okot, mert pl. egy átépített T-72A lehet közel olyan képességű, mint egy T-72B, de a páncélzata maradt az 'A' verziójáé.
Pontosan ezért a sok jelölés kicsit kavarc, sokszor ugyanis közel ugyanolyan képességű, de vagy eleve így gyártott, vagy átépített / bizonyos dolgokat nélkülő változatokat takar.
A listából a legtöbbre igaz, hogy több százat elért a változatok száma, de pár kakuktojás akad, például a T-55AM2 egy cseh felújító csomag a T-55-ösökhöz, ha jól tudom, ebből például elég kevés készült. A T-72BU ilyenformán nem jutott sorozatgyártásba, 1991-ben átkeresztelték T-90-re (az öböl-háború nem tett jó a T-72 hírnevének). A T-80UM-ből ha jól tudom egyetlen egy darab se készült sorozatban, protoszinten volt 1994-95 körül, majd kihozták a továbbfejlesztett 'Snow Leopard' verziót Arena aktív védelmi rendszerrel, de nem sokkal később ezt a vonalat lelőtték, és a T-80 fejlesztést abbahagyták oroszországban, és csak a T-90-re koncentráltak (illetve az Objekt 195-re (T-95), később az Objekt 148 (T-14)).
Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2015.05.05. 12:42:52