
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
millerius #66079 F-104 Starfighter-ről beszéltünk, aminek a tervezésének az idején egy számítógép kis híján akkora volt, mint maga a Starfighter! Szóval abban a gépben - és kortársaiban se - nem volt semmiféle számítógép, sőt, jó pár tipusban még robotpilóta sem (pl. a MiG-21F és F-13-ban se volt még, első 21-es változatként a PF-et látták el KAP-2 robotpilótával, az is csak a csűrőkormány vezérlésében segített, a magassági kormányrendszerbe csak a még későbbi változatoknál került robot, az oldalkormányba még akkor sem). A FBW meg csak azt jelenti, hogy a kormányszervektől nem drótkötélen vagy tolórudakon jut el a vezérlőmozgás a kormányszervókhoz, hanem potmétereken és elektromos vezetékeken, a robotpilóta ehhez képest ugyanúgy plusz rendszert jelent, mint a hagyományos köteles/rudas vezérléshez képest, a számítógép pedig csak újra egy plusz, az idők során ezek nem mindig jártak együtt.. Más kérdés, hogy egy FBW rendszerbe könnyebb bevinni és végrehajtott kormányparancsokká alakítani a robotpilóta vezérlő-jeleit, mint egy hagyományos mechanikus+szervós rendszerbe. Ráadásul pont a FBW megjelenésének korszakára lettek olyan méretűek a számítógépek, amik befértek egy vadászgépbe is, tehát ettől kezdve adódott a lehetőség a két rendszer "házasítására" is. Ez pedig nem a Starfighter tervezésének kora volt, ami ugye a múlt század 50-es éveiben történt!!