
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#66044
Jaj, jaj, jaj....
Az F3-nál ki mondta, hogy nem CAP-elhet? Az egyetlen értelmes funkciója kb. az volt, mert minden más teljesíményparamétere közröhej tárgyává tette, mint vadászgépet...
A MiG-31-et elfogónak hívják, mert olyan profillal is repült volna, de az a világ legspeciálisabb gépe talán, és fő funkciója annak is a CAP-elés lett volna élesben. Azért volt olyan irgalmatlan méretű, hogy elférjen benne a bazi nagy radar és a hozzávaló négy darab R-33. A gép digitális adatkapcsolattal bír és orosz szemmel irgalmatlan jó földháttérben való célkeresés képességével. Négy gép egymástól adott távolságra nagy magasságú célok ellen több száz km-es szélességű "falat hozott volna létre, alacsonyan repülő célok ellen sem jött rosszul az, hogy így koordinálhatták a keresést. A gép repteljesítményét részben a MiG-25 kialakításából és a hajtóműből örökölte, de ez már nem olyan M2.0+ elfogó vadász volt, mint a 25-ös. Interceptorként való besorolása egyébként meg kicsit elavult, mert sok helyen már inkább a homeland defense fighter kifejezést használják rá, ami sokkal kiefejezőbb, legalábbis szerintem.
Az angol F-4 gépek meg azért végeszték vadászként, mert csapásmérő gépe az volt a RAF-nak (Jaguar, Buccaneer és Tornado) akkor elég, értelmes vadásza meg semmi nem volt, ezért kapva kaptak az alkalmon.
A klassszikus elfogó gépekkel persze CAP-elhetsz, kb. annyi értelme van, mint laptoppal a falba szöget verni... Szóval ne vegyük ezt már komolyan...
A mai 4.gen gépek is repülnek elfogást, de attól még nem elfogóvadászok. A szuperszonikus profiljuk rosszabb több szempontból, mint az ősrégi F-4-esnek. Tudod, hogy mi tartja az 500 km-es zárt körön való max. átlagsebesség rekordját? Bizony, az ősrégi F-4 Phantom egy változata. Pár éve egy MAKS-on egy módosított Szu-27-tel sem sikerül a rekorodot megdönteni az oroszoknak...
A szuperszonikus sebességtartományban - különösen egyre nagyobb sebességneknél a 4. gen gépek fajlagos fogyasztása és légellenállása rosszabb, mint a régi elfogóvadászoké, legalábbis én így tudom. Lehet, hogy gyorsabban eljutnak oda a nagy gyorsulás miatt, de a harcászati hatósugaruk még azokét sem éri el. Négy légiharcrakétával az F-15A csúcssebessége M1.78 volt és harcászati hatósguara meg 150, de legfeljebb 200 km. Ahhoz képest a EEL 350 km-e nem is rossz ugye...? Pedig mintha kisebb lenne annak a gépnek tüzelőanyag mennyisége...
A frontvadász tudtommal is orosz terminológia, amit az angol át is vette a "felcímkézésnél", de rohadtul nem egyezik meg a légifölény-vadásszal. A MiG-29 harcászati hatósugara miatt eleve behatárolta az alkalmazhatóságát, nagy távolságú klasszikus kísérővadász és mélységi behatoló vadászként nem jött számításba még az európai távolságok mellett sem.Egy csapásmérő költelék tagjaként legfeljebb minimális behatolási mélység jött szóba, míg a Szu-27-tel erőlködés nélkül kísérgethették volna a Szu-24 gépeket akár a holland-belga-francia határig is. A behatoló/provokáló/szabad vadász (sweep) bevetéseknél is a Szu-27-é lett volna fő szerep. Nem véletlenül használja az angol az F-15/Szu-27 párosra az air superiority fighter megnevezést és frontline figthert a klasszik 9.12 és 9.13-as 29-esre. Az új 29-es harcászati hatósugara már nagyobb, ezért jóindulattal már azt is hívhatod annak.
Összeségében nem igazán értem, hogy miért kötözködsz vagy értetlenkedsz...