
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#65823
A mistralos stingeres rész már eleve kapitális állatság. Az Iglák ellövése 2010 magasságában volt a Mistral beszerzés meg a '90-es években. A védelmi rendszeres megjegyzés is nem tudom, hogy sírásra vagy röhögésre késztessen...
Semmi baj! Indítsuk a következőt! A második csőben lévő rakéta viszont nem indult el, technikai okok miatt. (Konkrétan az történt, hogy valaki fordítva tette be az elemet…Nem vicc!)
Ez is baromság, a rakéta indítóhajtóműve nem indult be, a csövet elhagyta az ominózus asszem '98-as éleslövészeten. A második hibás rakétnál meg az irányítórendszerrel volt valami. Azóta éleslövészeten asszem az összes rakéta talált.
Ha kicsit szétnézünk a világban látható, hogy nemhogy nem dobják ki mások a hetvenketteseiket, hanem iszonyat mennyiségben korszerűsítik azokat, és igen elfogadható áron, igen jó képességekre lehet szert tenni.
Talán felsorolhatná, hogy hol. Nekem egyetlen komoly modernizációs program sem ugrik be, ami hasonlítható lenne pl. szlovén T-55 korszerűsítéshez.
A németek 2001-ben felajánlottak több száz Leopard 2A4-es szériájú nullkilométeres, lekonzervált harckocsikat jelképes, fél euró(!) per darab áron. Nekünk csak a kikonzerválás költségeit kellett volna állni, ami nem lett volna nagy összeg. (A németeknek az lett volna az üzlet, hogy utána alkatrészt szállítottak volna a tankokhoz. Így legalább nem a raktáraikban rohadt volna szét a gép, meg még egy kis bevételt is hozott volna.) Az ajánlatot visszautasítottuk, mert az üzemeltetésre nincs pénz… Ilyen alapon akasszuk fel magunkat, ha megtámadnak. A lengyelek bezzeg kapva kaptak az alkalmon, nekik nem drága.
Azóta kiderült, hogy a lengyel 128 darab Leo2 milyen brutális összegbe kerül. Az F-16 program után az viszi a legtöbb pénzt. Kit érdekel a több száz darab - ha annyi volt - ha nincs pénz az üzemeltetésre. A Gripen FAQ említi ezt is, ahol meg is jegyeztem, hogy akkor még belátták, hogy üzemeltetni nem tudnánk őket, így maradt a T-72.
De adtak volna M-109-es önjáró lövegeket is fillérekért, de nem kellett az sem. Sőt! Kidobtuk a régi – de még jó és használható – önjáró lövegeinket, és megtartottuk a D-20-as vontatott lövegeket, vagyis elherdáltuk a tüzérségünk mozgékonyságát, légi szállíthatóságát (nem mintha lenne mivel szállítani őket), tehát visszamentünk 70 évet az időben.
Lásd fent. A D-20 megtartása a Gvozgyikával szemben tényleg hülyeség, de ettől még h nem volt pénz M109-re, akkor nem volt...
A Szu-22 esetén igaza van, de az megalol kategória, hogy az ostobája még az évre sem emlékszik jól és keresni is lusta volt rá, '97-ben dobták ki őket. Azt a Mistrálnál is láttuk, hogy szegénynek az évszámok nem az erősségei...
Az izraeles részről már írtam, hogy nettó marhaság.
A C-130 ajánlat anno asszem talán két gépre szólt és a románok utólag szívtak is vele, nagyon leharcolt állapotú gépet kaptak. Utólag belátva jó döntés volt, hogy nem vettük meg. Egyálátan ki mondta, hogy nekünk szükségünk lett volna rá...? A szállítógéptender kapcsán voltam egy előadáson és mindenki sorolta, hogy neki mi a kedvece. Még ott sem hangozott el, hogy egyáltalán milyen feladatra kell gép. Véleményem szerint nekünk semmi szükségünk nem volt akkor arra a gépre. Utólagos bölcsességgel azt kell hogy mondjam jó döntés volt a 'NEM', csak a módja volt nagyon égő ránk nézve...
A Gripennél is keveri a szezont a fazonnal. Az eredeti bolt is lízing volt és nem vétel. A kaptunk szó nekem vételre utal. Ha nem, akkor meg tanuljon meg fogalmazni...
A Gripenek nem használtak, a szárnyaik azok, de a magyar repórákat néve kb. kinemszarja le kategória, mert 25 év alatt sem repülnénk szét őket.
Ezért a pénzért akkori áron legalább 20 darab vadiúj F-16-ost adtak volna az amik teljes fegyverzettel + ingyen pilótaképzés, de nekünk a Gripen előnyösebb
Itt is enyha memóriazavarban szenved. Az utolsó és elkésett ajánlatot leszámítva ellentételezésről szó sem volt és a gépeket üzemeltetni is kellett volna a-tól zettig nekünk. A MiG-29 "üzemeltetésre" nézve ez jó lett volna? Nem. Szomorú, de a magyar honvédelmi politikai kultúra itt tartott akkor...
Az infravörös légiharc rakéták AIM-9L-1 típusúak, ami biztos nagyon jó volt a 70’-es években, csak az a baj velük, hogy a Gripenek szárnyvégeire függesztve olyan aerodinamikai erők keletkeznek, melyek elcsavarják a szárnyprofilt, és anyagfáradásos repedések jelennek meg a szárnyon, mindössze 40-50 repült óra alatt. Ezt alighanem elfelejtették mondani a Svédek, mikor ránksózták a szarjukat. De biztos nem is kérdeztük.
Ez a rész is kedvesen hazug, mert bármilyen rolleronos rakéta, de még sanszosan rolleron nélkül is ezt csinálná. Tehát nem azért csavarja el, mert svéd szar, hanem mert az aerodinamika ilyen. "Jópofa ferdítés mi...? A felújított L változat meg tudtommal a '90-es évek közepi legfejlettebb AIM-9M szintű lett, mert a korszerűsítés ezt jelentette, ezért más a típusjelzése.
A légtér feletti uralom alapvető követelménye, hogy kikapcsoljuk az ellenség légvédelmét. Az AGM-88 HARM radargyilkos rakétát fel sem lehet rakni a Gripenre, mert egyszerűen nincs integrálva a megfelelő szoftver az indításhoz. (De úgy tudom, méreténél fogva sem fér el a gépen.)
Nincs integrálva és simán elfér. Területvédelmi szempontból meg a MANPAD/IR SHORAD a fő veszély, SEAD képessége meg kinek van a környéken? Eh... Nekünk erre ma sincs szükség.
Az AGM-65 árát nem tudom, de a rakétán túl a saját karbantartó háttér is képült. Az nem ingyér van. Az AGM-65 valóban nem a legjobb választás volt.
Az már csak hab a tortán, hogy Gripenjeink igencsak gyengécske – ám rendkívül takarékos - hajtóművel repülnek, de hiába a modern elektronika, mikroprocesszorral nem lehet bombát cipeltetni…
Igen, tudjuk, köszönjük a 29-es repteljesítményhez képest kevés, de valahogy minden pilóta azt mondja, hogy műrepülni és airshowra 29-essel menne, de háborúba? Ne vicceljünk már... A két gép harcászati avionikája között kb. 20 év van meg a svéd minőség...
Szóval ami jó azt kb. valahonnan összelopta, a másik fele meg akkora állatság, hogy virtális kokit érdemelne érte, de más nem nagyon.