10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #65758
    Ketté kell választani a problémát. Van egyfelől a vadászpilóta képzés. Ezt leírta Molni - kb. 10 évente kell egy teljes garnitúra pilótát kiképezni. Ez azt jelenti, hogy még a kiesőkkel számolva is mondjuk 30, legfeljebb 40 pilóta képzését kell megoldani 10 év alatt. Ezért a 30-40 pilótáért tartasz fent egy teljes pilótaképző rendszert, tartasz üzemben 4-6 légcsavaros, és 2-3 sugárhajtóműves gépet? Egyszerűen ilyen kis léptékben eszméletlen gazdaságtalan. Nem véletlenül jött létre a Kanadai pilótaképző központ...

    A másik fele, hogy szükség van-e, jó ötlet-e, és egyáltalán kell-e, vagyis helyesebben: megengedhetjük-e magunknak azt, hogy sugárhajtóműves kiképző / könnyű harci gépet tartsunk rendszerben. A rövid válasz az, hogy ahogy a teljes Alba század kipusztult, látható, hogy a válasz nem. Leginkább anyagi okok miatt, egyszerűen nem fér bele a költségvetésbe még típus üzemeltetése, még ha "csak" ~10 millió eujrós összegekbe kerülő gépekről lenne szó.

    A másik oldalról jó ötlet lenne-e? A személyes véleményem szerint határozottan nem. A légierő 14 darab modern harci géppel rendelkezik. A szárazföldi haderőnél harcjárművek terén az útolsó komolyabb fejlesztés a Mistral Atlas rendszer beszerzése volt - 1998-ban. Ezekhez rendeltek most újabb 190 rakétát, mivel az éleslövészeteken lassan elfogynak a rakéták (plusz el is öregednek...). Ennyi. A harckocsijaink az 1980-as évek középső felének export szinvonalát képviselik, még kelet-európai szemmel nézve is gyengék, hiszen még csak Kontakt-1-essel ERA-val sincsenek felszerelve. A tüzérségünk mindössze a 152mm-es D-20-as ágyútarackokkal rendelkezik. A légvédelem a Mistralok mellett még rendelkezik négy Kub üteggel, amelyek inkább az 1970-es éveket képviselik. Harci helikopterek esetében sem állunk jól, lévén még a Mi-24P-ket se nagyon tudják reptetni. A szállítóhelikopter-tendert lassan egy évtizede lebegtetik, s finnek Minyók beszerzése is inkább csak odázása a problémának.

    Gyakorlatilag ami a Gripenek mellett modern eszköz a hadseregben (leginkább az MRAP-ok, illetve bizonyos személyi fegyverek, és eszközök (mellények, éjjellátók, stb.) kis túlzással mind-mind amerikai katonai segítségként érkezett az USA-tól, az Afganisztáni hadműveletben résztvevő magyar egységek részére (vagy ugye még modern 3D-s telepített radarrendszerünk, amit nagy részben a NATO pénzelt, illetve egy rádiórendszer-beszerzésünk).

    Ilyen háttér mellett a vadászpilóta-képzés feltámasztásáról álmodozni is kár....
    Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2014.10.17. 20:46:24