10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • davidbog
    #64955
    Így hirtelen fejből nem tudom volt-e JSz-2-esünk. Nekem úgy rémlik hogy semmilyen nehéz harckocsink nem lehetett.

    A Mark I magától értetődően mert az első.
    A Renault FT-17, azért mert ez volt az első, ami toronnyal rendelkezett és ennél alkalmazták először ezt a harckocsi elrendezést: motor - hátul, torony - középen, vezető - elől. Kijelölt egy utat, ami a mai napig sikeres.
    A T-34 model1940. Mert először alkalmaztak döntött páncélzatot, nagy teljesítményű diesel-motort, széles lánctalpat, és erős lövege volt. Tökéletesen ki volt egyensúlyozva a védelem-tűzerő-mozgékonyság hármasa.
    A T-64 pedig azért, mert technikailag sok újdonsággal rendelkezett amelyek közül több a mai napig standard, vagy annak a továbbfejlesztése. A test rétegelt páncélzatú a torony üreges páncélzatú, erőteljes simacsövű löveg amiből rakétákat is lehet indítani, automata töltőberendezés, ABV védelem, az ellendugattyús motor is új dolog volt harckocsiban.

    Természetesen nagy sorozatban gyártott harckocsi játszik, ami általános igényeket elégít ki. A kis szériások, prototípusok nem játszanak. Pedig ebben a két kategóriában sok olyan van ami az lehetett volna, ha rendszeresítik, vagy olyan nagy számban gyártják, hogy nem lehet irrelevánsnak tartani. (Például az említett S-tank technikailag több tekintetben forradalmi, de kifejezetten a svéd igényeknek, doktrínának volt fejlesztve. Merkava 1 hasonló eset.)

    Mind a négy a saját korához képest sok újdonsággal rendelkezett. Megjelenésükkor szinte bármelyik hadseregben megállták volna a helyüket.
    A 2 vh-ig is voltak jó harckocsik, de egyik se lett meghatározó, nagy jóindulattal esetleg a Vickers Mark E, de inkább kereskedelmi szinten volt az.
    A 2. világháborútól a T-64-ig szintén ez a helyzet. Sok jó harckocsi volt. De csak egymásra adott válaszok voltak amiben csak egy-két dolog volt új vagy kiemelkedő. A T-54 se igazán az, inkább a korábbi orosz típusokban megtalálható előnyök, jó megoldások összegzése egy harckocsiban, de igazán forradalmi dolog nem nagyon van benne.

    Az M1-et hát igazából nem tudom. Inkább ez is olyan hogy belekapoltak minden jót, de a gázturbinán kívül semmi igazán új nem volt benne. Csak jól sikerült. A Chobham páncél a britektől származott, a löveg a németektől, azt hiszem tűzvezető rendszere se volt egyedülálló. Ugyanúgy egy mérce a harckocsifejlesztésben mint ahogy anno az volt a Párduc, T-54, JSz-3 stb, de én nem tartom forradalminak.
    Ami viszont a T-64 utáni korszakban az lehetett volna az mondjuk az Object 450, az UDES 20. De egyiket se merték még rendszeresíteni se. Ezek az új elrendezésükkel alapjaiban burították volna fel a harckocsitervezést, de hát végül mégse.
    Utoljára szerkesztette: davidbog, 2014.08.06. 20:49:31