10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • davidbog
    #64950
    A JSz-3-ast 1944 vége felé tervezték és szerintem ugyanazért nem kapott 100 mm D-10T löveget amiért az JSz-2 se. Nem volt belőle elég és még nem volt felfuttatva a termelése. Az oroszoknak a '60-as évekre már nem nagyon volt szükségük rá, addigra túlhaladt rajta az idő.

    A JSz-3-ról találó jellemzés egy ismerőstől, amivel teljesen egyetértek: "az oroszok nem először és nem is utoljára, húztak egy merészet, és olyan típussal rukkoltak elő, ami egy csapásra megváltoztatta a játékban maradás feltételeit". Ennek ellenére nem tartom forradalmi harckocsinak, abból az én véleményem szerint mindössze négy volt: Mark I, Renault FT-17, T-34 model1940 és T-64.
    De a JSz-3 jól kombinálta a tűzerőt és a páncélvédelmet, viszonylag kis tömegben. Nagyon jó gép lett volna de nem tesztelték le elég alaposan, hamar kezdték gyártani sok hibája megmaradt. A motor hűtésével és megbízhatóságával többször is volt probléma, a futómű csapágyazása se volt megfelelő, az orr hegesztési varratai nem voltak elég szilárdak. Ezeket javítgatták. De az egyik legnagyobb hibája az volt, hogy a test nem volt elég merev, ezáltal nem volt biztosítva az egytengelyűség a főbb mechanikai komponensek között. Ezzel csak annyit tudtak kezdeni, hogy egy merevebb állványzatot raktak a harckocsi testébe. Azt még nem tudom bevált-e.
    Volt elektromos erőátvitellel (minimum 3000 km-es élettartammal) rendelkező JSz-3 terv is Object 707 néven, de ennek a sztorinak se tudom a legvégét.
    Fordítok oroszról szövegeket, de nagyon lassan haladok, most az JSz-3 háború utáni fejlesztéseinél és hibáinál tartok, az egész legelején. Később lesz majd JSz-4 háború utáni pályafutása, komplett JSz-7 fejlesztés és tesztelés és majd a JSz-5 (Object 730, a T-10 első prototípusa), ez kb olyan 80-90 oldal.

    A JSz-7-ből úgy tudom be is rendeltek egy 50 darabos nullszériát, de aztán a túl nagy tömegre (ami szerintem túllihegett dolog volt) hivatkozva lemondták és törölték az egészet. Gondolom az is sokat nyomott a latba hogy mocskosul drága lehetett. Állítólag csak a tornya 125000 rubel volt, a felszerelt komplett gép pedig ötször annyi mint egy T-54! Egy T-54 model1947 ~326000 rubel, egy JSz-3 pedig 350000 (valahol csak 276000 az eredeti ára) rubel és + még 180-250000 a javítások/átépítések költsége. A JSz-4 pedig 994000 rubelbe került. (Az árak fórumos adatok.)
    De a JSz-7 összességében nagyon ígéretes volt és kicsit megbízhatóbbnak (a motor élettartamával voltak a legnagyobb problémák) tartották mint a T-54 1949-es verzióját. A JSz-7 is egy olyan merész húzás lett volna mint 1945-ben a JSz-3 volt, és 1950-ben rendesen feladta volna a leckét a nyugatiaknak.

    Aztán 1949-től jött a JSz-5 (Object 730 amiből később a T-10 lett) ami eredetileg egy maximum 50 tonna tömegű de JSz-7 képességű harckocsi akart lenni, de hamar csökkentek az elvárások, amikor látták, hogy 50 tonna nem lesz elég. Végül jóval gyengébb lett mint a JSz-7. A legénység se kedvelve a T-10-eseket. Nem volt olyan mozgékony mint a későbbi közepesek, kicsi volt a hatótávolsága: 250 km (mármint orosz viszonylatban kicsi, a korabeli nyugati gépek többségét még így is verte). Az M-62-T2 löveg irányzása is nehezebb volt (ha jól fordítottam akkor külön volt stabilizálva a löveg és külön az irányzék) mint a többi lövegé és jóval gyengébb mint a pár évvel későbbi simacsövű lövegek. A motor, erőátvitel ennél se volt probléma mentes.

    Ezután már az Object 277/278/279/770 gépek jöttek 1955-től. A 277-es és a 770-el sokkal többre mentek volna mint a T-10M-el.

    Nem te vagy ez első aki a cikkírásra buzdít. De azt a 80-90 oldalnyi orosz anyagot legalább nagyjából le kéne fordítanom. Mert az elég alapos és részletes írás. És ez még csak a nehéz harckocsik a T-10-ig, a közepesekről, könnyűekről még több száz oldal van. Annak viszont nem nagyon látom értelmét hogy ugyanazt írjam le ami már könyvekben és interneten elérhető magyarul vagy angolul/németül. Ezek leginkább csak általánosságokat írnak. Az olyan finomságok mint például a JSz-3 hibái, azok orvoslása, tesztjei, azok értékelése modernizálási tervei nem szerepelnek szinte sehol, jobb esetben csak megemlítenek pár dolgot.