10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #52131
    A Boeing története a vadászrepülőgép-piacon nem éppen sikertörténet, még a McDonnel-Douglas beolvasztása után sem. Az F/A-18E/F még McDonnel-Douglas szellemi termék teljesen, az X-32 alulmaradt a JSF tenderen (amúgy ezen én kissé csodálkoztam, az X-32 ugyanis életképesebbnek tűnt, mint az X-35, de már sose tudjuk meg, hogy vajon az F-32B is olyan állatorvosi ló lett volna, mint az F-35B), az Ausztrál F/A-18, a Dél-Koreai és Szingapúri (meg Szaudi) F-15 eladások pedig so-so dolgok.

    A Boeing igazából saját zsebből fizette az F-15SE Silent Eagle programot, abban bízva, hogy a piacon aratni tud vele, lévén jelenleg nincs lopakodó vadászgép elérhető közelségben! Az F-35A a jelenlegi tervek szerint 2016-ban kerülhet rendszerbe az USAF kötelékében, a fejlesztésben részt vevő országok is leghamarabb 2018-ban juthatnak az első gépeikhez, egy "külső" vásárló pedig 2020-ben, akkor, ha nem lesz további csúszás (egyébként úgy tűnik, hogy lesz). Tehát egy "fél-lopakodó" gép, amely akár 2011-2012-től leszállítható, vonzó választásnak tűnhet, pláne, hogy az ára sem vészes annyira az F-35A várható árához képest. Az F-15SE ugye hozzávetőleg 100-120 millió, az F-35A jelenleg olyan 95-105 millió közé várható 2020 magasságában (a Lockheed ugyan esküdözik, hogy 75-80 millió körüli árra le tudják vinni, de hogy mire alapozzák ezt, azt nem tudom). De ez a 100+ milliós árat azért nagyon kevés ország tudja és akarja jelenleg megfizetni.

    Viszont a Boeing-nak nincs sok választási lehetősége. Az F-15SE jelenleg úgy tűnik, kudarc a piacon, most az F/A-18E/F hasonló "lopakodósításán" dolgoznak, ami abból a szempontból lehet életképesebb, hogy alapból olcsóbb, tehát ha sikerülne 65-70 millió körülre belőni, akkor talán versenyképes lehet. Viszont a nagy probléma, hogy a Lockheed-nek van egy biztos fejős tehene az F-35-össel, amivel legalább 2030-ig biztosítva van a jövője. A Boeing-nak nincs ilyesmije, az F/A-18 és az F-15 egyaránt versenyképtelen lesz 2015-2020 után... Szóval most nekiálltak szintén saját zsebből dolgozni egy F/A-XX jelű gépen. A munka persze a "viszonylag" olcsóbb tervezőasztalokon (hülye szó - inkább a tervezésre használt számítógépekre igaz manapság), szélcsatornákban, stb. folyik, de ez is valószínűleg több száz millió dolláros befektetést jelent. Az F/A-XX az F/A-18E/F utódja lehet, két hajtóműves, függőleges vezérsík nélküli (ezzel még a McDonnel-Douglas kezdett el kísérletezni az X-36 program keretében), és a Boeing már eleve úgy készül, hogy lehet pilóta vezette, illetve pilóta nélküli változata.

    [center]
    F/A-XX fantáziarajz a Boeing-től, a fenti gép pilóta vezette (két fős személyzet), az alsó pilóta nélküli változat