10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • Molnibalage
    #51828
    Hát, az attól függ...

    Ha mondjuk a két Korea feltételezett háborúját nézzük, ott olyan távolságok lehetnek egy háborúban, hogy a DMZ közelében, ha nincs intenzív légiharc, akkor nem okoz súlyos hatótáv problémáta z ilyesmi.

    A Sivatagi Vihar alatt is amint leamortizálták az iraki légierőt leszedték az F-111F gépekről a légiharc rakétákat, a Ravenekre fel sem került soha.is indítható cucc. Mondjuk ennek az is oka lehet, hogy az AIM-9P nem az az igazi szemből indítható cucc, tehát a cél mögé kell kerülni, de leglább oldalró kell látni a célt, hogy tisztességes célba vehető IR kép legyen.Az R-60-ra is ez igaz. Az F-15E gépekről lekerült vagy csak 1 Sparrow került fel, de többnyire csak 1-1 Sidewindert vittek. A nagyobb harcászati hatósugár rugalmasabb alkalmazást tesz lehetővé.


    Maga a nagyobb sín ellenállása is nagyobb. Erre jön rá a két rakéta. Egy aerodinamikailag teljes tiszta repülőgép légellenállása a teljesen megpakolt gép sokszorosa is lehet.


    Feltehetően a Szuhojok - 17/22/24 - is csak egy háborúban addig vinnék, amig a plusz sebességnél több védelmet ad vagy már övék a légifölény. Nem csak a végsebességet, a gyorsulsását és a radar keresztmetszetet is rontja.

    Amíg a gép célhoz ér, addig is légellenállással bír, ha meg nem indítja, akkor meg akár hazáig is. Persze el lehet használni őket, de azért ebből gyakorlatot csinálni...

    Egy baromi hosszú bevetésen ezt azt is jelentheti, hogy +30-60 sec - ez csak hasraütés - utánégető használat belefér, ami menekülésnél az életet jelentheti. Minek belemenni egy olyan küzdelembe egy vadásszal, ahol sanszosan alulmaradsz? Mert a Szu-24-ből még a kilátás sem olyan űberfrankó, manőverező lgéiharcban képességei egy tégláéval vetekednek.


    Ha egy csapásmérő csak 100-150 km/h-val gyorsabb, mint utánégető nélkül az őt üldöző vadász és annak legalább minimálfáklyát kell kapcsolni, már az nagy előny lehet. Egyszerűen nem tud utolérni az elfogó, ha ő is haza akar menni.

    Az F-111F gépeket is üldözték MiG-ek, de azok utánégető nélkül is 1000 km/h felett suhantak 30 méteren. Egy teljes fegyverzettel haladó MiG-29, ha csak 20 km-rel van lemaradva - ez a baromi közel kategória - az üzemanyagg készletének tetemes felhasználásával képes ledolgozni ezt a távolságot, mert az indítási távolság is pár km-re zsugorodik a nagy légellenállás és kis sebességdifi miatt.

    Full utánégetőn is kb. 1400 km/h - sebességig tud gyorsítani a gép, de ez is időbe tellik. Teljes utánégetőn a gépek teljes üzemanyagkészlete alacsony magasságban 6-8 perc alatt elfogyna, tehát 60%-os üzemanyagot feltételezve ez kb. 2-3 perces használatot jelent.


    Viszonyításképpen. Az F-15E gépeken a CTF tartályok az alap légellenállást a gépnek annyival növelik meg nagyjából , mint egy darab AIM-9M rakéta. Egy vadász F-15C vit 4 ilyen és négy Sparrowot és max. 3 pótost. El lehet képleni, hogy ez mekkora légellenállást csinál + a szárny aerodinamikáját is fincsin hazavágja.

    A Szu-27 tisztán kb. 3000 km-es átrepülési távval bír. Max. légiharc fegyverzettel ez már nincs 2000 km sem. Pedig ez 4 db kis légiharc rakéta és 6 nagyobbat jelent, de ebből az egyik takarásban van. Akkor képzeld el, hogy egy bombákkal is megrakott Szu-22-nek mekkora púp a hátán két kis sín + 2xR-60 helyett még két nagyobb sín és még két rakéta. Az indukált légellenállás meg szinte mindig nagyobb, mint külön - külön az elemeké.

    Szóval ez sem egyszerű, de hát mi az...? :)