10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #51349
    Haladjunk sorban.

    Mintha pár nappal ezelőtt láttam volna itt kínai fejlesztést az milyen(paraméterek) tank lehet róla valamit tudni?

    Csak annyit, hogy készül. Ennyi legalábbis biztos. Az alapja a Type-99, vagyis egy "tuningolt" T-72. Pletykák vannak 155mm-es harckocsilövegről és hasonlókról, ám ezeket kétséggel kell fogadni. Eddig a kínai harckocsik mind alapjaiban szovjet T-54/55 vagy T-72 harckocsik másolatai, amin kisebb-nagyobb finomításokat végeztek. Összességében még a jelenlegi legfejlettebb Type-99 változat sem éri el a jelenlegi orosz T-90A/C változatokat (a T-90 amúgy szintén T-72 származék).

    A fejlesztett, 155mm-es löveggel szerelt Type-99-est Type-99KM-nek nevezik a különféle oldalak, de semmi konkrétum nincs róla, ráadásul sok téren extrém dolgokat állítanak. Ilyen a 2000+ lóerős erőforrás, de maga a 155mm-es sima csövű löveg is. Kína eddig szovjet ágyúkat reszelgetett kis mértékben, hogy a nulláról egyszer csak előálljanak egy 155mm-es sima csövű hk. ágyúval kissé meredek állítás...

    Úgy tudom most a szupersztár a Abrams meg a leopard de úgy tudom ezek is 80 as évek tankjai nem?

    Viszont folyamatosan fejlesztették őket. A fejlesztések egy része kényelmesen beépíthető egy ősöreg harckocsiba is, és a hatását ugyanúgy kifejti.

    Ilyen például a digitális adatkapcsolat és célmegosztás. Ez annyit tesz, hogy a parancsnok előtt ott egy képernyő, ahol egyfelől látja a saját erők pozícióját, másfelől valós időben értesülhet a parancsoki döntésekről és a felfedezett ellenfelekről. Ha ő maga felfedezett egy ellenfelet, akkor egy gomb megnyomásával a számítógép rögzíti az adatait (a saját ismert koordináták, illetve a cél irányából és távolságából kiszámolja a cél pontos koordinátáit), és ez megjelenik a többi harckocsi, illetve a parancsnokság képernyőin, tehát mindenki más is egyből tudomást szerez róla.

    A másik jellemző fejlesztés a harckocsiágyú, ilyen téren a német Leopard 2A6 kapott egy hosszabb csövű (L/55-ös) harckocsiágyút. Ez nagyobb torkolati sebességet és ezzel nagyobb páncélátütést jelent a hozzá kifejlesztett lőszerrel.

    A másik a kiegészítő páncélzat megjelenése, ezt utólag lehet felszerelni a harckocsira, és jelentősen növelheti a túlélőképességet. Egy T-55-ösre is lehet reaktív páncélzatot szerelni utólag, amely jelentősen növeli a túlélési esélyeit páncéltörő rakéták ellen, illetve egyes típusú blokkoknál bizonyos mértékig a kinetikai páncéltörő lövedékekkel szemben is.

    Amúgy készülnek mostanában új tankok ?

    Igen, készülnek új harckocsik. E téren ma első sorban ázsia áll az élen, Japán a Type-10 harckocsival, Dél-Korea a K2 harckocsival. Mindkettő "közepes" tömegű, tehát 50 tonna alatti, vagy a körüli. Mindkettő lövege ugyanaz, mint a Leopard 2-é (mindkettőnél van lehetőség a hosszabb L/55-ös löveg beépítésére). Mindkettő fejlesztett hidrodinamikus felfüggesztéssel bír (ez egyfelől jobb terepjáró képességet biztosít, másfelől lehet változtatni a harckocsi hasmagasságát ("lehasalhat" egy fedezék mögé, vagy akár "kiemelkedhet" mögüle), vagy előre/hátra bólinthat, ami megnöveli a löveg tüzelési szögét, stb.), a japán harckocsin CVT (fokozat nélküli) váltó van, amely egyfelől ideálisabb erőkihasználást, másfelől egyenletesebb gyorsulást és lassulást jelenthet), mindkét harckocsi modulszerű páncélzattal rendelkezik (a páncélelemek könnyen le- és felszerelhetőek, így a veszélyhelyzetnek megfelelő páncélzatot lehet rászerelni, ha a sebesség a fontos, akkor nincs kiegészítő páncélzat, ha a védelem, akkor nehéz kiegészítő páncélzatot lehet rászerelni, illetve a harctéri sérüléseket gyorsan ki lehet javítani, továbbá a későbbieknek kifejlesztésre kerülő új páncélzatot könnyen fel lehet rá szerelni a régi helyett, stb.) és mindkettő igen fejlett fedélzeti számítógépekkel rendelkezik (tűzvezetés és információmegosztás).

    Gyakorlatilag az 1960-as évektől kezdve mindenkinek vannak jó elképzelései a jövő harckocsijáról (minél kisebb legyen, ne legyen tornya, vagy személyzet nélküli tornya legyen, így a személyzet a testbe kerülhet, ahol jobban védet, stb.), de valahogy sose valósultak meg ezek az elképzelések. A Jordánok évekkel ezelőtt kifejlesztettek egy "keskeny profilú" automatizált tornyot, de a mai napig senki nem rendszeresítette. A svédek még az 1970-es és 80-as években rengeteg igen innovatív elképzelést vázoltak fel az UDES program keretében, de aztán e helyett a "hagyományos" Leopard 2-est vették meg...

    Úgy tűnik a drasztikus lépéseket senkinek sincs kedve meglépni, mert mi van, ha kiderül, hogy a hatalmas befektetés mögött egy hibás, a harctéren életképtelen elképzelés lapul. :)

    [center]

    COMRES75, egy angol elképzelés a külső, torony nélküli ágyúelhelyezésre, 83,8mm-es, 20 fontos pct. ágyúval, 1968-ból


    Objekt 450, szovjet (Kharkov harckocsigyár, ma Ukrajna) torony nélküli harckocsi elképzelése az 1970-es évek elejéről, a 125 vagy 130mm-es löveg felett egy 30mm-es stabilizált légvédelmi gépágyú lett volna elhelyezve


    Az UDES-19 elképzelés Svédországból, torony nélküli 120mm-es ágyúval, 1970-es évek vége


    KADDB (Jordánia) Falcon torony, 120mm-es ágyúval