
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#49941
Vadászbombázóra szerelhető 'nagyjából' AWACS feladatkört ellátó, de visszafogottabb teljesítményű konténer létezik?
Nem tudok róla. Olyan konténer létezik például Szu-25TM-hez, amiben egy Kopjo-25 radar van, és a segítségével korlátozott légiharc feladatkört is betölthet R-27R/ER, esetleg R-77 rakétákkal. De ez ugye más tészta.
A Gripen adatkapcsolata képes arra, hogy egy gép működteti "hátul" a radarját, és három másik gép "elől" kikapcsolt radarral (ezáltal nem venni észre a radarbesugárzás jelzőkkel), a hátul maradt gép aféle mini-AWACS, felderíti és befogja a célokat, így az elől lévő gépek úgy tudnak rakétát indítani, hogy a saját radarjukat be sem kapcsolják.
Ugye a radar arra van, hogy felderítsd és befogd célpontod. De a működő radar rádiósugárzása az észlelési távolságon túl is árulkodik arról, hogy ott egy repülőgép van. A modern gépek általában korlátozottan képesek arra, hogy csak a kisugárzott radar és rádiójelek (IFF, rádió, adatkapcsolat) alapján találják meg célpontjukat. Elviekben az F-22A és az F-35 még arra is képes, hogy a radarjával "zavarja" vagy tökre tegye az elektromos berendezéseket. De hogy ez pontosan hogy működik, milyen távolságon belül és egyebek, arról csak sejtések vannak.
Ennek butított változata pl. a törzs alá (esetleg felé) történő beépítése talán javítana a dolgon mármint a felderítésen.
Akkor már nem éri meg jobban egy ilyen Saab Erieye gépet venni? Ez direkt erre szolgál, a fedélzete is nagyobb, így a kezelőszemélyzetnek is lenne benne bőven hely és így tovább. Ráadásul ha egy ilyen radart akasztasz egy gépre, és AWACS-ként használod, akkor effektíve megfosztod a harci képességétől, nemdebár?
Mit, milyen távolságból képes érzékelni? F-22A milyen távolról érzékeli??
Boeing 747 szintű gépeket 400-500km, MiG-29 olyan 250-300km, F-22A olyan 30-40km.
Ha kicsinyítjük, mennyit romlana a teljesítménye?
Sokkal. Ez a fő gond a radarokkal, hogy a méret és a kimenő teljesítmény számít sokat. Az előbbit korlátozza a gép mérete (ezért nem lehet egy kis gépbe ugyanolyan képességű radart tenni, mint egy nagyobb gépbe - lásd MiG-29 vs. Szu-27), utóbbit a gép energiarendszere.
Egyáltalán pl a törzs alá építve el tudná-e látni a feladatát?
Persze, csak azért nem oda szokták elhelyezni, mert akkor a le- és felszállásnál könnyen megsérülhet. De példul az Izraeliek a törzs két oldalára, előre/alulra szerelték őket:
F-22A-hoz: ha látótávolságba kell kell kerülni légiharchoz+ igen nagy hatótávolságú LH rakéták vannak már (korábban íródott), akkor minek ez a nagy lopakodás?
Szerintem most kevered a Vietnami háborúról írtakat a modern légiharccal. A Vietnami háborúban volt kötelező az optikai azonosítás. Azóta az IFF (Barát-ellenség lekérdező) rendszerek sokat fejlődtek, így ma már nincs szükség optikai azonosításra.
