10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #49318
    A legtöbb, amint látható, a II.Vh előttről származik, Davidbog meg is jegyezte a WoT topicban, hogy a legtöbb ország el is vetette gyorsan az ilyen elképzeléseit a háború alatt és után, csak a németek ragaszkodtak csökönyösen a nehéz / szupernehéz harckocsikhoz.

    A "miért nem terjedtek el" kérdésre egyszerű a válasz: túl sok erőforrás, és túl kevés haszon. Az FMC-F1 például legfeljebb 90mm-es ágyúval bírt, két év múlva hasonló ágyúk voltak a közepes harckocsikon is. Egy közepes harckocsi összehasonlíthatatlanul olcsóbb, könnyebb a logisztikája (harctérre szállítás, üzembentartási erőforrásigény, stb.), és nem utolsó sorban rugalmasabb.

    A szovjet szupernehéz tervek inkább egy "egy húzásba minden ász" akart lenni, egy jármű, amelynek van nagy kaliberű ágyúja a bunkerek ellen, közepes kaliberűje a harckocsik ellen, és elég géppuskája, hogy megvédje magát a gyalogságtól. A bunkerek ellen hamarosan nyilvánvaló vált, hogy a bombázók és csatarepülőgépek hatásosabbak, tehát ez az igény semmis lett, vagy olcsóbban megvalósítható, lásd a korábban említett Szu széria. A harckocsik ellen pedig megint jobb a sima harckocsi.

    Ha 1940-ben Németország nem rohanja le Franciaországot, akkor az FMC-F1 megvalósul. Ha 1941-ben Németország nem rohanja le a Szovjetunió, talán a VL vagy a TG-5/T-42 megvalósul.

    Megjegyzem, hogy a háború után a 70-80 tonnás harckocsik még nem voltak ördögtől eredő elképzelések, lásd a lent ismertetett FV215b, amely közel 70 tonnás volt. Ma pedig egyre közelebb vagyunk megint a 70 tonnához. A Leo2A7+ hivatalosan megadott tömege 67,5 tonna, az M1A2 TUSK tömege 64 tonna körüli, a Merkava Mk.4 65 tonna, de a tervezett aktív védelmi rendszer további 1-1,5 tonnát jelent, és így tovább...

    Ráadásul régóta halogatott dolog a nagyobb űrméretű löveg esete, a 140-150mm körüli harckocsiágyúk további 2-5 tonnányi tömegnövekedést okozhatnak...

    Ami a légi veszélyeztetést illeti, szerintem tök mindegy, hogy 40 vagy 140 tonnás harckocsiról van szó, ha nem uralják felette a légteret a saját erők, akkor könnyű préda...