10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • ambasa
    #48157
    Néhány dolog a vitához, persze ez csak vélemény.

    Megint a régi hiba, kiemelünk egy-egy elemet mindkét haderőből és összehasonlítjuk, hogy mi lett volna ha, miközben mindkét oldal összfergyernemi, sőt összhaderőnemi hadviselésre készült. Innentől semmi értelme, annak találgatása, hogy a GAU-8 átüti-e a szovjet harckocsikat szemből vagy sem, mert 1. elég kilőni a kísérő BMP-ket, és a harckocsik nagymértékben elvesztik ütőképességüket, 2. már vagy 40 évvel korábban is volt annyi eszük a katonáknak hogy amit nem tudnak kilőni szemből azt hátulról lövik ki (lásd Ruddel Ju 87G). Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az amerikaiak, már a második világháború alatt is előszeretettel alkalmazták a közvetett megközelítés elvét, vagyis az ellenség fő erejét nem feltétlenül közvetlenül kell megsemmisíteni, hanem először annak sokkal sebezhetőbb utánpótlását kell megsemmisíteni utána már az is is sokkal sebezhetőbbé válik.

    Szerintem kb 1980-ig a VSz mennyiséggel sikeresen tudta volna ellensúlyozni a NATO (az akkor még annyira nem nagy minőségi és kiképzettségi fölényét). Ám 1980-tól a NATO-ban megkezdték azoknak a sokkal modernebb fegyverek hadrendbe állítását, amelyet a szovjetek már sem minőségileg sem mennyiségileg nem tudtak ellensúlyozni (F-15/16/18, Leopard 2, M1 Abrams, AH-64), ezek a fegyverek kb 1985-re tömegesen elterjedtek, miközben a szovjet az ezekhez minőségileg ugyan nem mérhető új fegyvereiket sem voltak tömegesen hadrendbe állítani (bár azt ne feledjük az 1978-as F-16 még koránt sem tudta azt amit később de még így is sokkal jobb volt, mint a másik oldalon lévő MiG-21bisz/MiG-23MF). Ebből szerintem a legjelentősebb az F-16 volt amellyel 1985-re gyakorlatilag átfegyverezték a kisebb NATO tagállamok ekkor már igen csak elavult légierejét (B 160db, DK 77db, NL 213db, N 72db ez összesen több mint 500 gép, miközben

    Molni!
    azért 1980-ban a VSZ-ben maximum másodvonalban, vagy a kiképző alakulatoknál volt rendszerben PF (mi ugyan hivatalosan 1988-ban selejteztük), miközben azért azt ne feledd, hogy a 1980-ban induló fegyverrendszerek cseréje előtt a NATO légierők gerincét még mindig F-104, F-4, F-5-k adták de még jócskán voltak rendszerben F-100-ak G-91-ek, Mirage III/V-k, miközben mi (persze ez köszönhető a MiG-ek élettartamának)a MiG-19-et 1979-ben selejteztük, ekkor a magyar vadászok 90%-a MiG-21MF/bisz és MiG-23MF volt (és mi eléggé lemaradva követtük a táboron belülieket, igaz ugyan, hogy a románok meg semmit se selejteztek de az egy más tészta). Pl a dánok a az F-100-aikat 1982-ben, az F-104-eiket 1986-ban vonták ki amikorra már volt elég F-16-osuk, a Saab 35-öseiket pedig 1993-ban csak, a norvégok a F-5A/B-jeiket 1991-ben, a törököknél is 1988-ig hadrendben voltak az F-100-ak, de a gazdag németek is csak 1992-ben vonták ki az utolsó FIAT G-91-iket, hogy csak néhány példát említsek (az olasz F-104-eket meg sem említem). Tehát nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a NATO országok a modern repülőgépek mellett igen sok elavult repülőgépet tartottak rendszerben azokkal párhuzamosan, csak ez nem annyira köztudott.

    TG