
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#47953
Nyugaton (USA, UK, FR és mostmár GER) miért nem módi az önjáró csöves légvédelem? Gondolom a bőven kielégítő rakéta és vadász-védelem lehet az oka? Vagy nem tűnik elég high-technek a politikusok vakítására? Rossz szájízük lesz tőlük a generálisoknak? Túl nagy és/vagy könnyen páncélozott célpont? Minek mikor van más ami 5x messzebbről lelövi a gépet?
Ezek kombinációja lehet szerintem.
Egyfelől igen, a nyugati hadseregek megszokták, hogy légifölényt élveznek, így a légierő védőernyője alatt működhetnek.
Másfelől igen, tény, hogy szinte az összes nyugati SPAAA-t rakétás légvédelmi rendszer váltotta, vagy fogja váltani. Ebben is van valamennyi ráció, hiszen az SPAAA-k tündöklése az irányított földi célpontok elleni rakéták előtt időkra (1950-es és 60-as évek), illetve a korai helikopterek, és a róluk indított első- és második generációs pct. rakétáktól való félelem idejére (1970-es és 80-as évek) tehető. Azonban a modern pct. rakéták már az SPAAA-k effektív lőtávolságán kívűl indíthatóak, több esetben akár úgy, hogy az indító (vagy rávezető) helikopternek elég a rotoragyon lévő "turbánt" kiemelnie terep adta fedezékből. Mivel jelenleg nem "divatosak" az olcsó harci gépek (úgy a könnyen felfegyverzett COIN, mint a HAWK, L-159, AMX szerű szubszonikus könnyű harci gépek), amelyek nem is feltétlenül pct. rakétákkal, hanem legfeljebb irányítattlan rakétákkal és légibombákkal lehetnek veszélyesek, ezért ez sem indok az SPAAA-k mellett.
Az SPAAA-k ideje így fogalmazzunk úgy, egy kissé lejárt. Érdekes módon a keleti országok (Oroszország, Kína) komolyabb figyelmet szentelnek a csapatlégvédelem terén a gépágyúkra, illetve ott van a kakukktojás Dél-Korea a K30-al. Fejlesztésre ott van a svédek CV9040 AAV-je és a csehek BRAMS-ja, de ezekből eddig amennyire tudom senki sem rendelt.
Ami a szárazdöli célpontok elleni tűzerőt illeti, nos ott azért az IFV-k és tűztámogató járművek általánosan 30-35-40mm-es gépágyúja ott van...