
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#47708
Mivel a Viggen már egy lecsengett koncepció, lehet a liszenszét, dokumentációját olcsóért meg lehetne kapni. A meglévő sárkányt (szárnyakat) ki kéne rittyenteni kompozitból, és összekukázni hozzá a legmodernebb elektronikát (radar, etc., olcsóbb hajtómű-Ok tudom az egyedi fejlesztés), kvázi az Alca is kb. ilyen téma. A tejas meg hasonló szárnykialakítású, lehetne ötleteket is koppintani innen-onnan menetközben, hogy kissebb legyen az Rcs. Kár hogy leállt a típus fejlesztése mert idális átmenet volt az F-15és18 között valahol. Mégha nem is volt multirole. Sajnálom. Szóval nem kéne a nulláról indulni ha beruházna valaki.
Maga a gyártás, ha nagyon akarnák, kivitelezhető lenne, valószínűleg a svédek sem zárkóznának el a licenctől, de... és itt a de, mert "időben" szólva a gyártósorok, sablonok, egyebek is rendelkezésre álltak volna, ennyi év után ezek feltehetően már nincsenek meg. Csak a tervek pedig csak támpontot adhatnak, sok dolgot kell akkor is kifejleszteni.
A fekete leves pedig most jön: minek is gyártanánk saját gépet? Mennyi saját gépet akarhatunk? Legdurvább esetben is olyan 40 gép reális, ennél többet már fantazmagória kategória, mert egyszerűen nem bírjuk eltartani őket (kiképzés, repült órák költsége, üzemeltetés költsége, stb.). Még ha "összekukázzuk" is az elektronikát, akkor is sok dolgot kell magunknak megcsinálni (műszerfal rendszereit kivitelezni, a fedélzeti rendszer hardware és software elemeit kifejleszteni, stb.) egyszóval egy ilyen műsor még alsó hangon is van legalább 1-2 milliárd euró, csak a gyártásig való eljutás. A teljes, egy (vagy két) éves HM költségvetés, utána még a gépek legyártása gépenként ismét számolhatunk minimum 25-30 millió euróval, legyen 40 gép = bő 1 milliárd euró megint, vagyis egy újabb évnyi HM költségvetés repült ki a zsákból. Földi (mondjuk gépenként 10 fő) és hajózó (legyen csak 40) személyzet kiképzése szintén elvisz vagy 100 milliárd forintot. Fegyverzet pedig még nincs is hozzá, az megint komoly költség (pláne, mert integrálni is kell hozzá, tehát éleslövészet és hasonlók pluszba a mi tárcánkat terheli). Szóval óvatos becslésem szerint is egy ilyen manőver 5 évnyit vinne a HM jelengi költségvetéséből. Csúnya.
Ha engem kérdezel, inkább valami kifejezetten olcsó, már a tervezéskor a faék egyszerűségére és olcsó gyártásra szolgáló ötletekből kellene építkezni. Például a gép hidraulikáját kiváltani kis elektromotorokkal (Fly-by-power), kisgépeknél működik már évtizedek óta ilyen rendszer.
Ha a Pak-Fák mellett a szuhojok is megélnek akkor talán ez is.
A Pak-Fa valamikor 2018-2020 körül lesz sorozatérett. A Szu-27 és utódai akkor már cirka 60 éves (!) múltra fognak visszatekinteni. Erősen valószínűtlen, hogy a Szu-30 család komoly tartalékokkal fog akkor rendelkezni, valószínűleg a piac is másként fog akkor már rá tekinteni. Gondolok itt arra, hogy olcsóbb szinten sok alternatíva lesz (kínai JF-17, indiai Tejas, stb.) és piacon lesz jó pár fejlettebb alternatíva is (kínai J-10 export, orosz/indiai PAK-FA/FGFA, a Rafale/Eurofighter/Gripen trióról és az F-35-ről nem is szólva).
Cv90120-as tornyát kéne esetleg egy olcsóbb lánctalpas platformra átrakni /K-21?/. Mert az ?5 millát bárhogy számolom nekem drága.
Az ár jelentős részét képező dolgok pedig pont a toronyban vannak, tehát a teknőn nem fogsz tudni jelentős költséget megtakarítani. A CV90120 legnagyobb előnye egy "hagyományos" harckocsihoz képest az, hogy ha a CV90 család más típusaiból építed fel a gépesített egységeket (IFV, SPAAA, SPH), és így közös platformon lesznek ezek, így a karbantartás és az üzemeltetés sokkal egyszerűbb (például a sofőrkiképzés mindegyikre azonos).