
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#47350
Komolyra fordítva a szót, felmerült a teljesítmény és reaktorméret kérdése:
Néhány:
....
Alfa (the Best):24000 de vízkiszorítása csak 4200 tonna úgyhogy fajlagosan a legfürgébb tengeralattjáró, ami ellen hatékonyan tevékenykedni nos:
A teljesítmény egy dolog, az áramvonalasság egy másik. A szovjet/orosz tengók általában nem túl jók áramvonalasság tekintetében, köszönhetően a kettős hajótestnek, és az emiatt szükséges átömlő nyílásoknak. Az új Borej osztályú SSBN-ek esetén e téren egyébként sokat fejlődtek.
Az 'Alfa' osztály hiába volt gyors, de nagyon hangos is volt. A legnagyobb mért sebesség egyébként nem hozzá, hanem a 'Papa' osztályhoz köthető, 44.7 csomó, amit egy tesztúton ért el, de a nagy sebességű úton a tengeralattjáró megrongálódott a nagy sebességű vízáramtól. Papa @ Wikipedia
Javaslom olvasd el az általam írt tengó ismertetőt, nem lexikon, nem is naprakész, de ártani nem fog. :)
A Jövő katonai tengói I.
A Jövő katonai tengói II.
Sea Wolf nemtom, majd valaki megmondja (ez még érdekes ez a SW, a világ legbonyolultabb gépe asszem 15x több alkatrészből van mint egy űrsikló kilövőrakétákkal együtt)Hány készült belőle 3-4 db?
A SeaWolf 45'000 lóerőt tud leadni tengelyen, de azért még most is csak ott tartunk, hogy cirka 12-15 csomós sebességig 'csendes' egy tengó. E sebesség felett már egyre jobban hallható, 25 csomó felett pedig már olyan, mint egy vak elefánt - őt mindenki hallja, ő viszont se lát, se hall. :)
Amúgy 2+1 készült belőle, a +1 az USS Jimmy Carter, amely meghosszabbított törzsében búvárhajóknak és mélytengeri robotoknak való hangárral bír, így főleg a kémkedés a feladata.
A lényeg Alfának nagyon kicsi kompakt reaktora van, de ezt a teljesítmény, hogy hozták ki ilyen pici reaktorból arról nem találtam infót.
Folyékony fém volt a hűtőközeg (ólom-bizmut keverék). A fémek ugyebár nagyon jók hűtőközegnek, sokkal hatékonyabban tudják felvenni és leadni a hőt, mint az általánosan használt víz, vagyis a reaktor és a kiszolgáló rendszerek is kisebbek lehettek. Hátránya, hogy egyfelől sok technikai problémát kell megoldani, és elégé hajlamosak a meghibásodásra (az Alfák közül jó sok szenvedett különféle reaktorbalesetet). További hiba, hogy ha leáll a reaktor, akkor a megszilárduló hűtőközeg gyakorlatilag beleköt mindenbe, effektíve tönkre teszi az egész rendszert, így a reaktor és kiszolgáló elemei mehetnek a kukába. Az amerikaiak is szórakoztak vele az 1950-es éveben, a második SSN egységüknél, az SSN Seawolfnál (ők nátriumot használtak hűtőközegnek), ám a sok probléma miatt kihajították az egészet, és visszatértek a nyomottvizes reaktorokhoz. Megjegyzem az oroszoknál is ez történt, a folyékony fém hűtőközegű reaktorok nem tértek vissza az újabb egységekbe sem.
A legkisebb reaktora amúgy a francia Rubis osztályú SSN-eknek van, igaz, ők még az 'Alfáknál' is jóval kisebbek, alig 2400 tonnás vízkiszorítással bírnak felszínen.
mellesleg egy nagyon szép áramvonalas formát is kapott.
Az áramvonalas forma a toronynál igaz, de a kettős hajótest miatt a külső testen neki is vannak átfolyó nyílásai, amik bizony áramlástanilag nem éppen hasznosak, igaz, a nagy sebesség miatt csak keveset vágtak rá, amely viszont a gyors süllyedést/felszínre emelkedést nehezíti meg. Talán ezért is tervezték úgy, hogy hatalmas tartalék felhajtóerővel bír (~30%, szemben a legtöbb tengeralattjárónál szokásos 7-12%-al).