-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#390 Itt egy kis ismertető:
Centurion
A brit Centurion nehéz harckocsi kifejlesztését szintén a II. világháború éveiben kezdték meg A41 kódjellel, prototípusa 1945 elején gördült le a futószalagokról. Sorozatgyártása azonban már csak a háború befejezése után indult el. A Centurionok különböző változatait egészen 1962-ig gyártották, mely során összesen 4423 db ilyen páncélos került ki az üzemekből. Az első Mk1 és Mk2 változatok 17 fontos (76,2 mm) ágyúval voltak felszerelve, míg az Mk3-as változat már 20 fontos (83,4 mm) löveget kapott.
A Centurionnak az évek során 13 fő változata jött létre, míg szinte valamennyi főváltozatnak több módosított alverziója is létezett. Az Mk10-es pl. az Mk8-as nagyobb páncélvédettséggel és 105mm-es L7 löveggel ellátott módosulata volt.
A brit hadseregben rendszeresített Centurion egy Merlin repülőgépmotorból kifejlesztett szabványos Rolls-Royce Meteor benzinmotort kapott. Bár 1963-tól a brit hadseregben a Centuriont fokozatosan leváltották a Chieftain harckocsikkal, azokat a Királyi Tüzérség megfigyelő járműként egészen napjainkig használta.
A briteken kívül számos más állam is rendszeresítette a Centurionokat, így pl. Dánia, Izrael, Jordánia, Hollandia, Szomália, Dél-Afrika, Svédország vagy Svájc. Ezen államok közül többen átakakításokat is végeztek a harckocsikon, amivel elérték, hogy ezeket a harceszközöket egészen az 1990-es évek elejéig rendszerben tarthatták.
Izrael pl. lecserélte az eredeti benzinüzemű motorokat Teledyne Continental dízelmotorra, melynek hatására a harckocsi sebessége 43 km/h-ra nőtt, hatótávolsága pedig megduplázódott! Az átépített és 105 mm-es löveggel ellátott izraeli Centurionok a Modernizált Centurion elnevezést kapták. Ez a változat már tartalék lőszert is szállíthatott.
A Centurionoknak igen sok átalakított módosulata is létezett. Ilyenek voltak pl. a 180 mm-es önjáró lövegek, a 120 mm-es páncéltörő ágyúk, vagy az Mk2 típusú műszaki mentőjárművek, melyekre hátsó ásólapot és 31 tonna vonóerővel rendelkező csörlőt is szereltek. (A csörlő vonóerejét kiegészítő berendezésekkel 90 tonnára lehetett növelni!) A Centurion AVRE (Királyi Műszaki Csapatok Rohamjárműve) kizárólag a brit haderő keretében volt használatos. Ezen típus lövegtornyában egy 165 mm-es rombolóágyút helyeztek el. Az alváz elejére tolólapot szereltek, s a harckocsi mindig szállított egy adag rönkfát is, amit a harctéri árkok betömésére használhattak.
Magával vontathatta a ROF Giant Viper elnevezésű aknamentesítő eszközt is. A Centurion BARV (Páncélozott Parti Műszaki Mentőjármű) alkalmas volt egy esetleges partraszállás alkalmával az elakadt járművek mentésére, ill. a partraszállító hajók tengerbe való visszatolására is. Ezt a változatot sikeresen vetették be a Falkland-háború idején is! A változatok között szerepelt még többek között egy Centurion AVLB megjelölésű hídvető jármű is. A Centurion harckocsik nagy előnye, hogy el lehet látni őket kiegészítő páncélzattal és erősebb fegyverzettel is. A menet közbeni tüzelést lövegstabilizátor segíti, s napjainkban több ország is lézertávmérővel ellátott új tűzvezető rendszert épített a típusba. A Centurionok a harcmezőkön is sikeresen vizsgáztak, így pl. a britek Koreában, az ausztrálok Vietnamban, az indiaiak Pakisztán ellen, Izrael pedig Egyiptom és Jordánia ellen vetette be a típust, s sehol nem vallottak szégyent.
TECHNIKAI ADATOK: (Centurion nehéz harckocsi)
Hossz (löveggel): 9,854 m Magasság: 3,009 m Szélesség: 3,39 m
Hatótáv: 190 km Személyzet: 4 fő Tömeg: 51,82 tonna
Max. sebesség közúton: 34,6 km/h Lejtőmászó képesség: 60% lépcsőmászó képesség: 0,914m
Árokáthidaló képesség: 3,352m
Hajtómű: 650 LE-s, Rolls-Royce Meteor Mk IVB V-12 benzinmotor.
Forrás: fabulis
És néhány kép (az enyémeim közül):