10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • cifuatwork
    #279
    A koaxiális rendszer sokkal bonyolultabb, elég ha megnézed egy fényképen a Ka-50 rotoragyát és utána egy bármely hagyományos helikopter rotoragyát - látható, hogy nem egyszerűen 2x annyi alkatrészről van szó. A bonyolultság pedig nem előnyös, mivel az előrevetíti a megbizhatattlanságot - nem véletlen, hogy a Kamov cégen kívűl egyetlen más helikoptergyár sem foglalkozik koaxiális elrendezésű helikopter fejlesztésével. A Kamov már lassan 50 éve foglalkozik ezzel a megoldással, van tehát tapasztalatuk bőven.

    Hátulütője még a rendszernek, hogy a két ellenforgó rotor könnyen káros örvényeket kelthet, amelyek rontanak a hatásfokon. A Kamov helikopterjei egészen a 80-as évekig alacsonyabb teljesítményre voltak képesek, mint a hagyományos elrendezésű gépeket gyártó Mil iroda gépei. A Ka-50 az első a koaxiális gyártmányaiból, amely már képes jelentősen meghaladni a 200km/h sebességet vizszintes repülésben. Egyszóval inkább hátrányai, mint előnyei vannak ennek az elrendezésnek, és a gyártók közben már találtak más utakat a farokrotor nélkülözésére.

    Az egyik megoldás a Boeing Vertol legismertebb gyártmányai, a Chinook és a Sea Knight, amelyeknél egy hosszúkás doboztest elejére és végére szereltek egy-egy főrotort. Ez azonban inkább csak a teherszállító helikoptereknél jöhet szóba, ahol a dobozszerű test amúgy is előnyös. Ennél a megoldásnál továbbá a mozgékonyság jelentősen gyengébb, mint a hagyományos megoldásnál.

    A másik reális lehetőség a McDonald-Douglas (azthiszem ez is Boeing már:)) MD 600-as helikoptercsaládján debütáló megoldás, amikor a faroktartó egy cső, amelyben levegőt préselnek a faroktartó végén lévő állítható zsaluzathoz, amely a kiáramló levegőt a megfelelő irányba tériti el, így egyensúlyozva ki a főrotor centrifugális erejét.

    Ezen kívűl van még pár lehetőság (pl. a Billenőrotoros gépek, a'la V-22 Osprey), de ezek még csak fejlesztési stádiumban vannak.