10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #167
    M109 155mm-es önjáró tarack

    Az M109 története igen messzire, egészen 1952-ig nyúl vissza, mikor is katonai vezetés sűrgősen kérvényezte, hogy új önjáró lövegre van szüksége, hogy leválthassa a 155mm-es M44-et. 1952 Augusztusában el is készültek az első tervek, még 156mm-es ágyúval, de ezt elvetteték, és újat kértek. Ezt 1953 Szeptemberében mutatták be a T196-ot, és végül 1954 Májusán fogadták el.
    Eközben T195 néven egy 110mm-es ágyúval felszerelt változat is készült, azonos testel és felépítménnyel, mint a T196. 1956 nyarán azonban mindkét tervet átdolgozták, mivel a NATO-szabványosítás miatt a 110mm és 156mm-es lövegek nem kerültek rendszeresítésre, így a T195 egy 105mm-es, a T196 pedig egy 155mm-es tarackot kapott. 1959-ben újra áttervezték a két önjáró löveget, benzin üzemű motorjukat Diesel-motorra cserélték le, ezt a változatott T196E1-nek keresztelték. 1961-ben két proto-példány sikeresen teljesítette a teszteket, és a hadsereg rendszeresítésre ajánlotta a T196E1-et, M109 jelöléssel.

    Az M109 1963-ban állt szolgálatba, még a viszonylag rövid csövű 155mm-es tarackkal, amely maximális lőtávolsága 14,600 méter volt. Feladata a frontvonali csapatoknak közvetett irányzású (ballisztikus pályán való tüzelés) vagy szükség esetén közvetlen irányzású (lapos szögben való tüzelés) tűztámogatást nyújtani. Légi szállításra alkalmas (C-141, C-5 gépekkel), és jó terepjáró képességének köszönhetően gyorsan a frontvonalra jutattható, és ott a harcoló csapatok mozgását képes követni.
    360°-os tűzívvel rendelkezik, de csak álló helyzetben tüzelhet, önvédelmére egy M2 12,7mm-es géppuska szolgál, amely a torony tetjén kapott helyet. Személyzete hat fő, melyek a parancsnok, a tüzér, a sofőr és három töltő-kezelő. A jármű teste és tornya aluminium ötvözetből készült, hegesztett kivitelben. A viszonylag vékony páncélzat csak a kézi lőfegyverek ellen (7,62mm-es géppuskáig) illetve a repeszek ellen nyújt védelmet. A sofőr a test elején, bal oldalon kapott helyet, és három periszkóppal rendelkezik (éjjelátóval nem), a parancsnok a torony jobb oldalán ül, és 360°-os látást biztosító periszkópot kapott (éjjelátóval), míg a tüzér a torony bal oldalán ül.
    A torony hátulján, oldalt egy-egy, valamint a hátsó felén két ajtó található, amelyeken keresztül a lőszert a toronyba, onnan pedig a lövegbe lehet juttatni.
    A meghajtásról egy Detroit Diesel gyártmányú 8 hengeres, kétütemű turbódiesel-motor a test elején kapott helyet az erőátviteli egységgel egyetemben. A jármű belső tere nem zárható légmentesen (egészen az M109A4-ig), előkészítés nélkül 1,828 méteres gázlóképességel rendelkezik. Ellátható úszó-szettel, amely 4-4 légzsákot jelent a jármű oldalán, és egyet az orrán (a légzsákon alaphelyzetben nincsenek a járművön, azt külön szállítják), vízben 6km/h haladási sebességre képes, amelyet a lánctalpak mozgásával ér el. Szárazföldön 360km megtételére képes egy feltankolással, maximális sebessége műúton 54km/h.

    Mielőtt tovább mennék, szót kell ejteni az M992 FAASV (Field Artillery Ammunition Supply Vehicle - kb. Harctéri Tüzérség Lőszerszállító Jármű) ról, amelyek az M109-esek lőszerutánpótlását szállították. Ez gyakrolatileg egy olyan M109, amelyen nincs torony, hanem annak helyére egy hegesztett felépítmény került, amelyben 93db 155 mm-es lövedék és 99db meghajtótöltet, valamint 104db gyújtószerkezet került (az ágyú töltése úgy kezdődik, hogy a gyújtókat becsavarják a lövedékbe, az immár éles lövedéket betöltik, behejezik a meghajtótöltett és végül zárják a zárszerkezett). Az M992-nek kétfős személyzete van, és képes 105mm-es, 120mm-es, 155m-es, 185mm-es és 203mm-es lőszerek szállítására is. Az Öböl-háború tapasztalatai alapján mind a 125db M992/M992A1-et átalakították M992A2-vé, amely új motort kapott, valamint átalakították a lőszerek átpakolására szolgáló berendezéseket, amelyekkel sok gond volt az Iraki körülmények között. 1999-ig további 802db-ot gyártottak le ebből a változatból. Az M992A2 96db 155mm-es lövedéket és négy "Copperhead" rakétát szállít.

    Viszonylag rövid idő alatt kiderült, hogy a sereg számára nem elegendő az M109 lövegének hatótávolsága, ezért egy hosszabb cső beépítését kérték a meglévő M109-esekbe. Az átalakított példányok lettek az M109A1-esek, amely gyakorlatilag annyit tett, hogy némileg hosszabb lövegcsővel látták el az M178 tarackot, így az 18.100 méteres hatótávolságot biztosított.

    Az üzemeltetési és harctéri tapasztalatok alapján azonban további változtatásokra tartottak igényt, elsősorban a löveg visszarugást elnyelő- és helyretoló rendszerét, a motor egyes elemeit, az ajtókat, a hidraulikus berendezéseket alakították át, valamint egy kisegítő tároló került a toronyra, amelyel 22 további lőszert vihetett magával a személyzet.
    A fő változás azonban az M185-ös hosszúcsövű tarack volt, amelyel 18.000 méteres lőtávval rendelkezett. Az első M109A2 1979-ben lett leszállítva, és összesen 103db-ot gyártottak az US Army-nak, és további 36db-ot a Nemzetőrségnek, 1982-ben.
    Az M109A3 gyakorlatilag megegyezik az M109A2-vel, ám ezek nem legyártott példányok, hanem az M109A1-esek átalakításával lettek létrehozva.

    Az M109A4 az M109A2/A3 további átalakítását jelentette, elsősorban a Nukleáris, Biológiai és Vegyi fegyverek (NBV)elleni védelemmel foglalkoztak, légmentesen lezárhatóvá tették a teljes belső teret, és légszűrőket szereltek be a tiszta levegő biztosítására. A harctér alján kifolyókat alakítottak ki, hogy egy esetleg NBV támadás után alkalmazott lemosófolyadékok illetve víz könnyen eltávolítható legyen a harctérből. Lecserélték továbbá a töltők üléseit, és átalakították a lőszertárolókat, mivel ezekre sok panasz érkezett a személyzettektől.

    Még az 1980-as évek végén újabb fejlesztés következett: új, M284 jelű löveggel cserélték le a régit, amely már 22.000 méteres lőtávot biztosított, és természetesen az M109A4 fejlesztéseit is tartalmazta. Azokat az M109A2/A3-akat, amelyeket nem újítottak fel az M109A6 "Paladin" szintre, M109A5-é alakították át.

    Nemzetközi szinten meg kell említeni a németeknél az M109A3G (German) található meg (ezeket most váltják éppen le), amely német 155m-es tarackot kapott. Az olaszoknál az M109L, amely az FH-70 lövegét kapta meg, az Izraeli M109AL-t, amelyen több változtatást eszközöltek az alkalmazási körülmények miatt (pl.: plusz géppuska). Dél-Korea az M109A2-őt licencben gyártotta K-55 jelöléssel, gyártása 1997-ben fejeződött be, nem kevesebb, mint 1.040db elkészülte után.

    Az M109 család utolsó tagja az M109A6, amely igen komoly fejlesztés után került ki, elsősorban az első Iraki háború tapasztalatai alapján. Elláták modern navigációs és kommunikációs berendezésekkel (ezzel sok gond volt az első Iraki háborúban, mivel navigációs berendezésük egyálltalán nem volt, és csak egy sima rádióval voltak ellátva), a harckocsitestet kevlár-erősítéssel látták el, a tornyát egy-az-egyben lecserélték. Személyzetét négy főre csökkentették, és a lőszer átpakolása jelentősen leegyszerűsítették, az M992A2-ből immár nem kézzel, hanem futószallagon történik. A harctérben 37 db lőszert és két "Copperhead" rakéta (erről később). Az átalakítások jelentősen megnövelték a tömegét, míg az M109 még csupán 25 tonna volt harckészen, és az M109A5 is csak 27,2 tonna, az M109A6 már 32 tonna.
    A Paladin legnagyobb újítása azonban a digitális kommunikáció és tűzvezetés, amelyel egymástól távol lévő önjáró lövegek is nyithatnak tüzet azonos célra úgy, hogy a tűzcsapás egyszerre realizálódjon a célon. A korábbi változatoknál akár 20 percre is szükség volt, hogy egy 6 járműből álló üteg harckésszé legyen, és a tűzvezetést egyszerű rádiós parancsokkal vezényelték. Az új jármű esetén a GPS-nek köszönhetően a tank személyete és a tűzvezető rendszer mindig tudja, pontosan hol van a célhoz és a többi járműhöz képest, digitális számítógépek számolják ki a lőelemeket, és mindezt egységesen lehet levezetni.
    2001-ben 950db M109A6 Paladin volt az Egyesült Államok Szárazföldi Hadseregében, ebből 174db M109A2/A3 átalakításából, míg 786db újként legyártva.
    Az M284 155m-es L/44-es tarack lőtávolsága 22km hagyományos lőszerrel és 30km pórhajtású lőszerrel.

    Egy kicsit kitérnék a lőszerekre is, a 155mm-es tarackhoz a következő fajta lövedékek voltak/vannak használatban:

    M104 - "H" vagy "HD" jelölésű vegyi gáztöltetű (kivonva, a készleteket megsemmisítették).
    M107 - Szabvány Repesz-Romboló lőszer
    M110A1/A2 - "H" vagy "HD" jelölésű vegyi gáztöltetű (kivonva, a készleteket megsemmisítették).
    M116A1/B1 - Fehér füstgránát, álcázási, megjelőlési céllal
    M121/A1 - "GB" vagy "VX" jelölésű ideggáz-töltelű (kivonva, a készleteket megsemmisítették).
    M122 - "GB" jelölésű ideggáz-töltetű (kivonva, a készleteket megsemmisítették).
    M549A1 RAP - Rakéta Póthajtású Repesz-Romboló lövedék
    M687 - Kétkomponensű "GB" ideggáz-töltetű (kivonva)
    M795 - Az M107 leváltására készült nagy repeszhatású repesz-romboló lövedék
    M825 WP - Fehérfoszfor töltetű füstgránát

    XM231 MACS - Fejlesztés alatt álló többtöltetű gránát
    XM232 MACS - Fejlesztés alatt álló többtöltetű gránát
    M449A1 - Gyalogság elleni akna-szóró gránát
    M483A1 FASCAM - 88db M46 résztöltetett jutatt a célterületre, amelyek a könnyen páncélzott és élő célpontok leküzdésére szolgálnak.
    M485A1/A2 - Résztöltetes világítógránát
    M692 ADAM - Gyalogság elleni akna-szóró
    M718A1 RAAM - Tankelhárító akna-szóró
    M731 ADAM - Gyalogság elleni akna-szóró
    M741A1 RAAM - Tankelhárító akna-szóró
    M825A1 - Nagy területett lefedő résztöltetes füstgránát.
    M864 DPICM - Megnövelt hatótávolságú M483A1 FASCAM gránát
    XM867 - Fejlesztés alatt álló rádiózavaró gránát (EMP-gránát?)
    M1023 RADAM - Tankelhárító és területfoglaló akna-szóró gránát

    M712 Copperhead - 155mm-es tarackból kilőhető lézervezérlésű tankelhárító rakéta. A rávezetést végezheti földi csapat, vagy légi egység (AH-64, OH-58D, Predator, stb.)
    M898 SADARM - két öníránytó tankelhárító résztöltetet juttat a célterületre
    XM982 Excalibur - Fejlesztés alatt álló Rakétapóthajtásos M483A1 FASCAM gránát.
    Trajectory Correctable Munition (TCM) - Fejlesztés alatt álló irányítható lövedék

    M109A6 Képek: