10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #1581
    Amit T-95-nek hisznek - avagy a T-12UM1 "CSIORNY ORIOL", a Fekete Sas


    A Fekete Sas először a VTTV-Omszk '97 katonai fegyverbörzén volt látható, ahol csak egy bemutatókört tett. A harckocsi a T-80U alapjain épült, de teljesen át lett dolgozva, a harckocsitest hosszabb, és a futómű 7 görgős lett a korábbi 6 görgő helyett, a torony pedig teljesen új fejlesztés. Amennyire tudni lehet, a terv az Omszki fegyvergyár saját kezdeményezése, de állítólag nem kis mértékű Dél-Koreai érdeklődés van iránta, sőt állítólag egyes elemeket (pl. Infraérzékelők, elektronikai részegységek) egyenesen Dél-Koreából származnának sorozatgyártás esetén (Dél-Korea még a 90-es évek végén az ex-Szovjet államadóság fejében kezdett orosz fegyverek vásárlásba, és T-80UM valamint BMP-3 járműveket szereztek be eddig). Eredetileg tervezték az új orosz harckocsiba szánt 152mm-es löveg beszerelését (még a 90-es évek elején eldölt, hogy a T-64/-72/-80/-90 családot követő harckocsi ilyen ágyút kap), de miután az orosz hadvezetést nem érdekli a Fekete Sas, majd egy új 135mm-es ágyúról adtak hírt, egyenlőre a 125mm-es 2A46M harckocsiágyúval mutatták csak be, és valószinüleg ezzel fogják gyártani is. Ehez hozzá kell tenni, hogy a bemutatásakor az akkori orosz védelmi miniszter kijelentette, hogy oroszország 2005-ig 350db-ot fog rendszeresíteni ebből a járműből, de később (2001 körül) már viszakoztak, és jelenleg úgy tünik, hogy csak Exportra készül majd a jármű.
    A legnagyobb újítása az, hogy a három fős személyzetett a harkocsitestbe "űzték", a parancsnokot a sofőr mellé került, a lövegirányzó pedig a sofőr mögött, a torony alatt ül, mindketten TV-monitorokon (vagy LCD kijelzőkön?) látják a tornyon lévő optikai és infravörös kamerák képét. Ez az elrendezés valószinüleg a korábbi T-64-től kezdődö széria tapasztalatai alapján lett kidolgozva, mivel annak automata töltőrendszere túl veszélyes, lévén, hogy könnyen berobbannak találat esetén a lőszerek, amelyek egyből megölik a legénységet - viszont itt a legénység a lőszertől és a töltőberendezéstől elvállasztva ül. Az új automata töltőberendezés a torony hátsó 2/3-át foglalja el, illetve a lőszer egy része a torony alatt található. A feltételezések szerint az új rendszer új, hosszabb (és hatásosabb) lőszerek használatát teszik lehetővé, illetve nagyobb tűzgyorsaságot képesek biztosítani (kb. 10-12 lövés/perc).


    A "Fekete Sas" rajzábrázolása, a személyzet elhelyezkedésével


    A meghajtásáról egy 1200 lóerős 16 hengeres dízel-motor gondoskodik. A védelmét a "hagyományos" szendvicspáncélzaton kívűl a "Kaktus" ERA (reaktív páncélzat) illetve a Drozt-2 APS (aktív rakétaelhárító rendszer) látja el. A harckocsi tömege mintegy 50 tonna, és a tervező cég e tömeget szeretné "belőni". A harckocsira a tervező cég a "640-es terv" belső jelölést alkalmazza.

    Ismert adatok:

    (Pontos méret és tömegadatok nem ismertek)

    Hossza: ~7 méter
    Szélessége: ~3,5 méter
    Magassága: ~1,8 méter
    Tömege: ~50 tonna

    Motor: 1.200 lóerős 16 hengeres turbo-diesel motor
    Max. sebesség műúton: 54 km/h (?)

    Fegyverzet: 1db125mm-es 2A46M simacsövű harckocsiágyú (40 lőszer?), 1db 7,62mm-es párhuzamosított géppuska, 1db 12,7mm-es géppuska a torony tetején távirányított álványon.


    A "CSIORNY ORIOL" 1997-es bemutatkozásakor készült kép


    A "CSIORNY ORIOL"-ról készült 3D-s számítógépes rajz






    A valódi T-95, a "NIZSNY TAGIL"


    A "775-ös terv" jelzésű új harckocsit még a 80-as években kezdték tervezni a T-80 leváltására az "Uralvagonzavod" gyárban, és eredetileg 1994-ben állt volna szolgálatba. A politikai és főleg az anyagi okok miatt azonban a fejlesztés igencsak elnyúlt, és a prototipussal az első teszteket 1998-ban végezték el a jelentések szerint, és az első fázist 1999-ben fejezték be. 2000-ben az orosz védelmi miniszter, Igor Szergejev amikor megtekintette a gyárat és a "775-ös tervet" kijelentette, hogy van egy új harckocsink, a T-95. Ugyanakkor ahogy a CSIORNY ORIOL esetében is, itt is igen komoly a titkolódzás, szinte semmi konkrét adat nem látott napvilágot az új harcjármű képességeiről vagy adatairól.

    Az egész alapkoncepció teljesen megváltozott a korábbi (még a T-34 óta) tervekhez képest, nagy hangsúlyt fektettek a legénység biztonságára, akik a harckocsi testben foglalnak helyet, míg a torony a harckocsi testen kivül lévő teljesen automatizált rendszer, amelyet távirányítással kezel a személyzet. A legénység egy "páncélkapszulában" ül, amelynél kritérium volt, hogy bármilyen tankelhárító fegyver bármely irányból érkező találatát ki kell bírnia (kiváncsi vagyok, egy A-10A támadását is ide sorolják-e? - Cifu). A torony erősen lekerekített, viszonylag kis méretű, és jobbára csak a lövege és az automata töltőberendezés található benne, a lőszer a torony alatti részen van tárolva. A fő löveg a jelenlegi hírek szerint egy 152mm-es simacsövű ágyú, amely még a 70-es években huzagoltcsövűként kezdte meg életét (M-62 néven), de a 80-as években teljesen áttervezték, így simacsövűként fojtatta életét, és a feltételezések szerint képes páncéltörő rakéták indítására is. A harckocsi meghajtásáról valószinüleg egy turbó-diesel motor gondoskodik.
    A tűzvezető rendszere teljesen digitális, és valószinüleg "többrétegű", ami annyit tesz, hogy optikai, infravörös, lézer (lézer-radar?) és esetleg radar rendszerek kombinációját használja a tűzvezetéshez. A harckocsi tömege 50 tonna körül lehet.
    Rendszeresítéséről vagy sorozatgyártásáról egyenlőre nincs hír...


    A "NIZSNY TAGIL"-ról nincs eddig ismert fénykép, mindössze egy oldalnézeti ábra...


    Egy számítógépes fantáziarajz a T-95-ről