Mi van a városban?
  • Grenzjager
    #62
    Harminc autós kapott defektett egy csaknem fél méter mély kátyú éles peremén a budai alsórakparton. Esős időben több gondot okoznak a pocsolyák alatt rejtőző úthibák.

    Legalább harminc autós szenvedett durrdefektet hétfőn (jan.1. - Grenzjäger) egy friss kátyú miatt a budai alsórakparton a Lágymányosi-híd és a Petőfi-híd közötti szakaszon a TV2 híradójának értesülései szerint. A rakparton egy mintegy egy méter átmérőjű, negyven centi mélységű, élesre tört szélű kátyú okozott gondot.

    A kátyú a TV2 tudósítása szerint alig látható, ezért nem is mutattak róla képet esti élő bejelentkezésükben. Az RTL Klub híradójának napközbeni felvételein azonban annak ellenére is jól látható volt a kátyú, hogy javarészt vízzel volt teli.

    A TV2 egy később sugárzott bulvármagazinjában egy Thököly úti kátyúról is beszámolt. Az RTL Klub összeállításában megkérdezett biztosítási szakemberek szerint a legtöbb kárbejelentés esős időben érkezik, ekkor ugyanis több kátyút is elrejtenek a tócsák.


    A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-hez 2005 első három negyedévében 3604 kárigény érkezett a kátyúkban meghibásodott autók miatt, ezek közül 2431-et találtak jogosnak. A társaság összesen 113 millió forint kártérítést fizetett az autósoknak.

    Sok a hiba
    Az InfoRádió néhány napja arról számolt be, hogy technológiai és szakértelembéli hiányosságokra vezethető vissza a fővárosi javított utak gyenge minősége. Almássy Kornél, a Műszaki Egyetem laborvezetője az InfoRádiónak megdöbbentőnek nevezte, hogy találtak olyan, szeptemberben javított útszakaszt, amely azóta ismét tönkrement.

    Almássy Kornél elmondta, hogy a szakemberek elsősorban a Fővárosi Közterület-Fenntartó Rt. munkáját vizsgálták meg, és a felújított utak több mint fele nem felelt meg az előírásoknak, "rengeteg volt a technológiai hiba". "A kátyút aszfaltozás előtt rendesen ki kell tisztítani, körbe kell vágni. A bedolgozandó aszfaltot össze kell ragasztani a meglévő felülettel, amit egy úgynevezett bitumenes kenéssel oldanak meg, ami sok esetben elmaradt" – fogalmazott a szakember.

    A Műszaki Egyetem felmérése szerint csupán az esetek 40-50 százalékában alkalmazták ezt a technológiát.


    Mi a teendő?
    1. Hajtson jól bele egy kátyúba, törjön a felni, szakadjon a gumi, deformálódjon el a tengely!

    2. Azonnal álljon meg és nézze meg, hogy a kesztyűtartójában ott van-e az ilyen esetekre rendszeresített kátyú-fényképezőgépe. Ha megvan, csináljon képeket arról az átkozott gödörről, a szakadt gumiról, a törött felniről vagy az eldeformálódott tengelyről!

    3. Kényszerítse a járókelőket, hogy tanúskodjanak, mindenképpen hívjon rendőrt vagy közlekedési szakértőt, akikkel jegyzőkönyvet készíttethet!

    4. Ne felejtsen el utánanézni annak, hogy van-e tábla, ami esetleg figyelmeztetett az úthibára. Ha szerencséje van, nincs. Ha nem ment túl gyorsan és nem ivott, már van egy kis esélye!

    5. Most jön a neheze: nyomozza ki, hogy ki az út kezelője. Vigyázzon, ez nem lesz könnyű mutatvány: lehet az állam, a helyi vagy megyei önkormányzat, Budapesten a fővárosi vagy kerületi helyhatóság esetleg más közútkezelő társaság. Ez ügyben érdeklődhet az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaságnál.

    6. Ha nem működőképes az autója, szerezzen egy másikat, hívjon taxit vagy vegyen buszjegyet, mert személyesen kell öt napon belül bejelentést tennie a kárról a közút kezelőjénél.
    (index)