• LESCO
    #2293
    A caster az utánfutás értéke...
    Autóknál kicsit nehezen szemléltethető, főleg szóban, de a lényege, hogy az első kerék forgástengelye (ami körül kormányzáskor elfordul) nem függőleges, hanem valamilyen szöget zár be azzal. A motoroknál a villaszögnek felel meg.
    Ha nagy a szög, akkor lassú kanyarokban nehezebb lesz az ívváltás, viszont gyors kanyarokban stabilabb lesz az autó. Kis szögnél fordítva.
    Lásd GP motorok vs cruiserek vagy chopperek.
    A "toe in" a kerekek felülnézetből látható összetartása. Pozitív, ha a kerekek "eleje" közelebb van egymáshoz, mint a hátsó pontja, és negatív, ha fordítva van (toe out).
    Elől a toe negatív értéke a kanyar bemeneti ívén túlkormányzást, a kimenetin alulkormányzottságot eredményez.
    A hátsó kerékösszetartás negatív értéke (széttartás) az autó hátuljának instabilitását eredményezi főleg féktávon és lassú kanyarokból történő kigyorsításnál. Az összetartás stabilabbá teszi az autót.

    Én személy szerint, amíg lehet, hanyagolom az összetartások túl nagy értékre állítását, lehetőleg nulla közelében tartom, mert egyrészt gumit kímél, másrészt végsebességet növel a kicsi összetartás. Persze szimulátora vállogatja, hogy ez mennyire érződik. Arról nem beszélve, hogy a három kerékdőlés-szög (camber, caster és toe) bármelyikének változtatása a többi szöget is elbarmolja. Tehát hiába lőttem be a camberrel meg a guminyomással a hőmérsékleteket, ha utána elbabrálom a castert, elmegy a camber is, vele meg megy a gumihőmérséklet...
    A netkarban szerintem az autó viselkedésén igen jól érződik a toe változása, hogy a gumikra hogyan hat, az mondjuk öt kör alatt nehezen derül ki...