Mire ment az egész kereszténységgel az emberiség?
  • forrai
    #2106
    A jó-gonosz kérdését minden ősi kultúra vizsgálta, és szent, vagy egyéb könyveiben ismertette. Sőt technikákat is ajánlott megértéséhez- ilyeneket találunk a Bibliában, a budhizmusban...sámánizmusban- egyszóval minden vallásban!
    Ilyen technikák a jóslások, vagy a törvénykezés is, ami viszont azt leegyszerűsíti: az a jó, ami a törvényes...
    Persze az egyik ezotéria, a másik sematikus.
    Több vallás az elmélyedést, a meditálást, a gondolkodást ajánlja az Istennel való kapcsolatteremtés módjaként (pl. ima).

    Verrochio: "Jézus megkeresztelése" festményén, amelyre Leonardo festette az egyik angyalt (szerintem önmagát, még gyermekként), a másik angyal (eléggé mogorva) őreá tekint. Ő meg ültében csodálattal tekint Keresztelő Szent Jánosra. Az pedig, bár ő a magasabb, mégis Jézusra tekint fel valahogyan!

    Jézus pedig ugyan a földre néz, de Istenhez imádkozik, aki útjára engedi hozzá a galambot, ami azután a Szentlélek jelképe.
    Ez a festmény szerintem azt jelenti, hogy Jézus közvetití a földi dolgokat Istenhez, hogy azok "JÓK" legyenek. Másodlagos olvasatában pedig szerintem azt az elképzelt pillantot ábrázolja, amikor Filippo Lippi felavatja Botticellit festővé, amelyet a még gyermek Leonardo, aki bejáratos volt hozzájuk, ámulattal nézi őket, a "nagyokat" (akiknél ő még nagyobbá válik majd). Őreá meg egy másik (irigy) kis angyal tekint. (Ez is rajta van a honlapomon, II. kötet).
    Arisztotelész ugyan nem szent könyveket írt, mert ő gyakorlatiasabb, azonban érdekes módon- ő is a városállomok létrejöttét nevezi a legfőbb emberi jónak! Vagyis az emberközösség kialakulásának egy korábbi lépését!

    Marcus Aurélius: a tudós császárt szintén a jó-rossz kérdése foglalkoztatta!

    Így nem nagy elrugaszkodás a valóságtól, ha azt állitom: a Biblia és más szent könyvek, és a vallások is arról szólnak!
    Igazán nagy kár lenne, ha a jót a jövőben a bevásárlóközpontokra sematizálnánk csak!