Minden amit a II. világháborúról és a Harmadik Birodalomról tudni lehet
  • [NST]Cifu
    #5721
    Csak éppen szerintem ezek nagyon elméleti értékek minden esetben. Lehet, hogy a Pz. III és IV üzembiztosan hozta ezeket a maximál értékeket is, de a Tiger I/II egyes beszámolók szerint sokszor még sétáló ember sebességénél is lerohadt.

    Ez eseti szint, akkor mondhatjuk azt, hogy a Panther egy használhatattlan harckocsi tán, mivel a Kurszki csatába a harctérre sem tudtak kijutni? :)

    A Peiper harcsoport például a Tigris II lomhasága miatt Pz V és IV-es típusokkal kezdték meg a támadást de a páncélos monstrumok (10 Királytigris) csak akkor érte be Peiper egységeit amikor 1944.December.20-án Stoumont körül megállították az előrenyomulásukat.Másnap a szövetségesek La Gleize-nél bekerítették a harccsoportot.December 24-ére az alakulatnak nem maradt üzemanyag és benzin utánpótlása ezért 35 harckocsit köztük 6 királytigrist kénytelenek voltak felrobbantani hogy ne kerülhessenek a szövetségesek kezére.

    Ez már egy döntés következménye volt. Peiper maga döntött úgy, hogy a nehéz terep miatt inkább a Pz.IV.-esek és Pz.V.-ösök menjenek előre, és az SS-Pz.Abt. 501 csak a Meuse folyó után vette volna át a vezetést, ahol jobban kiteljesedhettek volna. Ami tény, hogy bár eredetileg az 501-esnek papíron 45db Tiger II.-esük volt Dec.16-án, valójában műszaki problémák miatt csak 30-35 csatlakozott közülük az előrenyomuláshoz. Az, hogy a Tigrisek lassúsága okozott volna problémát már csak azért sem igaz, mert ugye hat (plusz egy valamivel lemaradt) Tigris II.-es végig tartotta a lépést Peiper-ékkel Dec.16-18-án. A maradék Tigris a szörnyű állapotban lévő utak, a keskeny utcák és az amerikai támadások miatt maradt le, igaz legalább két másiknak még műszaki hiba miatt kellett hátramaradnia.

    Egyébként Peiper haladási sebessége sosem érte el a 15km/h-t.

    Egy nagyszerű oldal erről a csatáról, részletes írásokkal a Tigris II. eseményekről az Ardeneki offenzívában.