Minden amit a II. világháborúról és a Harmadik Birodalomról tudni lehet
-
#3178
Najó, egy kicsit formálisan fogalmaztam, helyesebben azt kellett volna írnom, hogy mi az ésszerű abban, hogy egy nagy sebességű elfogó vadásznak szánt gépet vadászbombázónak használjanak.
De nézzük csak. Me-109. A nagy sebességű és magasságú vadászváltozatokat általában már nem használták Jabo bevetésekre, és külön Jabo változatok voltak rendszerben, például az első Jabo változat a Me-109E-1/B, majd az E-4/B. Az E-7/U2-nél jelent meg a plusz páncélozás, mivel a Jabo feladatkörben sokszor kiütközött a páncélozás hiánya. Az F sorozatnál is a /B jelölte a Jabo feladatkörre felkészített gépeket. A G-knél jött be a "Rüstsatz", amely gyakorlatilag átalakítókészletet jelent, ezzel lehetett a gépet alkalmassá tenni például bombák hordozására (R-1 a törzs alatti és R-2 a szárny alatti bombákhoz). Ha jól tudom a H és K sorozatnál már nem volt Jabo változat, a H-4 lett volna, de azt törölték, ezen sorozatok már kifejezetten nagy magasságú/sebességű vadászgépek voltak.
Az FW-190 esetében is direkt Jabo változatokat gyártottak, az FW-190A5/U-3-on jelentek meg először például a bombazárak, és az U-6 és U-8 változatok voltak még direkt földi támadásra készítve, az U-14 és U-15 pedig torpedóvető gépek voltak. Az F-1-nél plusz páncélozást kaptak a motor illetve a pilótafülke köré, hogy védjék a légvédelmi tűztől, ezek kifejezetten földi támadásra készültek.
A Typhoon a legszebb példa, eredetileg vadászgépnek szánták, de ebben a feladatkörben elbukott - viszont a jó kis magasságú manőverezőképessége miatt vadászbombázó/földi támadó feladatkörben nagyszerűen bevált.
A Tempest a másik oldal, egy olyan gép, amelyik kivételesen minden feladatkörben helyt tudott állni, mind nagy sebességű vadászgépként, mind földközeli támadógépként.
Nos, nézzük, a háború második felében a legtöbb esetben kiderült, hogy jobb célszerű feladatkörre gyártani a gépeket, az elfogó vadászgépnek gyorsnak kell lennie, magasra kell feljutnia és könnyűnek kell lennie. A vadászbombázó/Jabo gépek általában erősebb páncélozást kaptak, és főleg a kis magasságú repülésre voltak felkészítve.
A Me-262 eredendően egy gyors vadászgépnek készült. Vadászbobázó feladatkörben nem volt igazán sikeres, egyszerűen nem erre tervezték...