Minden amit a II. világháborúról és a Harmadik Birodalomról tudni lehet
-
#2342
Akkor tisztázzuk:
Az első sugárhajtóművek már az 1900-as évekelején léteztek, igaz ezek még nem gázturbinás sugárhajtóművek voltak, hanem un. thermojetek, ahol a sűrítést egy külön belső égésű motor végezte. Fonó Albert a torló-sugárhajtómű (és annak külső erőforrásból táplált kompresszorral rásígített változatát) 1928-ban tervezte meg, de valódi prototípust nem épített. Az első működő gázturbinás sugárhajtóművek az angol Frank Whittle (első kísérleti hajtóműve 1937 áprilisában működött) és a német Hans von Ohain (Heinkel HeS 1, 1937 szeptember) nevéhez fűződik.
Heinkel 178: a világ első gázturbinás sugárhajtású repülőgépe. Szűzfelszállása 1939 Augusztus 27. Ernst Udet látta a gépet, de nem mutatott érdeklődést rá.
Heinkel 280: A világ első sugárhajtású vadászrepülőgépe, szűzfelszállása gázturbinás sugárhajtóművel 1941 Március 30. (már 1940 szeptemberében repült, de akkor a hajtóművek helyén még csak ballaszt volt, és vontatták a levegőben). 2db Heinkel HeS 8 repítette a levegőbe, a hajtóművel kapcsolatos problémák miatt először HeS 30, majd HeS011-es hajtóművekre, végül Jumo 004-esre építették át. A hajtóműproblémák, illetve végül a HeS hajtóműveknél jóval nagyobb és nehezebb Jumo hajtómű megpecsételte a sorsát, az eleve nagyobbra és nehezebbre tervezett Me-262-es jobban szerepelt, így azt rendelték meg.
A Heinkel vadászgépek igazából Ernst Udetnek köszönhetik azt, hogy végül nem kerültek sorozatgyártásba, Udet egészen 1942-ig mereven elzárkózott attól, hogy olyan repülőgépet építsenek, aminek nincs légcsavarja. Egyfelől ezzel sikeresen elintézte, hogy legalább 2-3 évet késlekedjen a sugárhajtású vadászgépek programja, ugyanakkor viszont érthető volt óvatossága, hiszen az akkori hajtóművek még megbízhatattlan és rövid élettartamú eszközök voltak. A sugárhajtómű igazából azért (is) kapott végül figyelmet, mert a drága és egyre fogyó benzin helyett olcsó kerozint, vagyis finomított diesel-olajat kapott üzemanyagként.


