-
Gabo #69 Vitatkoznék veled egy kicsit.
Szerintem a világ emberközpontúsága egyáltalán nem hátrány. Nekem pl. rendesen elegem volt abból, ami az ADnD-ben ment. Szinte mindenki nem-emberi fajokba tartozó karakterrel indult, mert ezek kapták a legtöbb bonuszt induláskor. S persze nem is igazán játszotta ki senki azt, hogy egy másik fajhoz tartozik. Az ADnD tündérmeséket idéző világában ebből nem is volt senkinek igazán hátránya. Ott az idegen fajok mondhatni hétköznapinak számítottak.
Ne értsen senki se félre! Nincs bajom azzal, hogy ha valaki nem-emberi karakterrel jön. De a M.A.G.U.S. esetében ennek következményei is vannak. A legtöbb helyen minimum megbámulnak egy mesebeli törpét vagy tündét, rosszabb esetben még problémája is adódhat származásából. Gondolom nem kell magyaráznom, mennyi nehézséget jelenthet ez a karakter számra, ha éppen kerülni szeretné a feltűnést. A játékosoktól pedig el is várom azt, hogy kijátsszák fajukat. Ezért van az, hogy kezdőknek ritkán engedek nem emberi fajt választani.
A játék centralizáltságával sincs gondom. Sőt sokkal jobb úgy mesélni, ha van egy jó háttér, amire bármikor támaszkodhatsz. Egyet azért ne felejts el! A "fehér foltok" csak Ynev jelen korában számítanak annak. Ha kicsit utána olvasol, látni fogod, hogy a legtöbb ilyen helyen valaha egész birodalmak terültek el. Ma ezekről legfeljebb elhagyott romok, furcsa elfeledett törzsek és szekták, idegen nevű eltorzult szokásokkal rendelkező városállamocskák árulkodnak. Ráadásul ezek a helyek jelenleg több-kevesebb rendszerességgel ütköző zónaként, csatatérként szolgálnak. Ezeken a területeken pedig mindig belebotolhat az óvatlan kalandozó valami olyan titokba, ami akár egész országok, háborúk sorsát befolyásolhatja. Szóval mindennek lehet nevezni a környéket, csak nyugodtnak nem.
KM-ként a Te dolgod az, hogy kellően érdekessé tedd a kalandozók számára ezeket a helyeket. Ha ez sikerül nem fognak onnan az első adandó alkalommal elmenni.
Ha pedig minden áron a jelenkori birodalmakat szeretnék szolgálni a karakterek, hát ad meg nekik a lehetőséget. Minden játékos azt szeretné, hogy a karaktere fontos személy legyen. A különféle politikai hatalmak mindig is tisztában voltak azzal, hogy a kalandozók remek eszközök, fegyverek. És ezt ki is használják!
Hozz létre egy szövevényes politikai hátteret. Ez lehet egy város irányításáért versengő családok harca, vagy akár szomszédos városállamok küzdelme, esetleg ezek kombinációja. Mindennek a mélyén eltemetve pedig esetleg Toron és az Északi-szövetség, vagy bármelyik hatalmi páros érdekei is ott húzódhatnak. (Hiszen minden mindennel összefügg.) A lényeg az, hogy ha bármelyik fél helyébe képzeled magad és nem lehet elsőre áttekinteni a helyzetet, akkor jó munkát végeztél. Adj ehhez az egészhez egy jó adag paranoiát és kész az ideális helyszín egy kampány számára.
Csöppentsd bele ebbe az egészbe a kalandozókat és hagyd élni őket. Idegenként fogalmuk sem lesz arról, hogy éppen kinek taposnak a tyúkszemére azzal, ha valakinek szívességet tesznek. Azon fogják kapni magukat, hogy mindenki őket próbálja megnyerni vagy éppen félre állítani, esetleg elsőre látható indokok és okok nélkül is. A legjobb, ha esetleg egymás ellen is kijátszod őket.
A legszebb, ha a kalandsorozat végén ráébrednek arra, hogy a hőn utált ellenségüket segítették előnyhöz. Vagy éppen hiába törték magukat és hiába kockáztatták az életüket nem értek el vele lényegében semmit. Esetleg vert kutyaként mindenféle jutalom és egyéb nélkül kell elmenekülniük a környékről, mert túl sokat tudnak (vagy ezt hiszik róluk) és már nincs tovább szükség rájuk.
Egy ilyen kaland után azt hiszem kétszer meg fogják gondolni, hogy valóban vágynak-e arra, hogy a különféle hatalmak szolgálatába álljanak.