-
Gabo #1227 Sziasztok!
Mivel nincs valami túl nagy élet a topikon, gondoltam bedobok egy kis státusz jelentést az anyagomról.
A KM részére készülő írás, nagyjából elkészült. Talán még egy-két lény leírását hozzá csapom, de nem biztos. A meglévő anyagot még össze kell fésülnöm, csiszolnom egy kicsit, meg valami formázás sem fog ártani neki.
Ízelítőnek, íme ilyenek lesznek a szellemek a játékomban.
Ez a leírás még nem teljesen a végleges változat, itt-ott még finomítani fogok rajta. Valószínűleg az Érzelmek befolyásolása képzettséget ki fogom dobni és helyette maradnak a hagyományos képzettségek, mint pl. a Megfélemlítés.
(Hosszú lesz egy kicsit... ;o) )
Szellemek és lidércek
A szellemek olyan lelke, akik életük végeztével ilyen vagy olyan oknál fogva úgy döntöttek, hogy az halandók világának közelében maradnak. Ennek oka lehetett megrázó haláluk, amelyet nem tudtak teljesen elfogadni, befejezetlen feladataik vagy küldetésük, melyet bármi áron teljesíteniük kell, mielőtt távoznak, esetleg erős ragaszkodásuk szeretteikhez. Néhányuk a Másvilágon rájuk váró büntetéstől rettegve döntött a maradás mellett. Másokat pedig erőszakos haláluk miatt érzett bosszúvágyuk tart itt.
A szellemek többsége az anyagi világgal párhuzamosan létező Árnyékvilág lakója. Ide térnek vissza hanyatló emlékeik közé erőt gyűjteni, ha már túl gyengék ahhoz, hogy az élők világában maradjanak. Az Árnyékvilágban emlékeik kézzelfogható, tapintható formában öltenek testet számukra. Ha ismét erőre kapnak, a két világ között nyíló számtalan átjáró valamelyikén ismét átkelnek, hogy megpróbálják sorsukat beteljesíteni.
A szellemeket mondhatni az érzelmek táplálják. Fennmaradásukhoz saját halványuló emlékeik által kiváltott érzelmekből, vagy éppen mások érzéseiből merítik az erőt. Minél erősebb ez az érzelem, annál több energiát képes belőle meríteni a szellem.
Az Árnyékvilágban ragadtak számára a három lehetséges út áll nyitva.
Az egyik a lassú hanyatlásé, a Feledés útja. Emlékeik apránként kifakulnak, és ezzel lassan minden kötödésük megszűnik előző életükhöz. Általában a legerősebb érzések és emlékek maradnak utoljára. Ahogy ezek is halványulni kezdenek, úgy a lelket előbb-utóbb magával ragadja a Feledés vihara. Ezek a lelkek, mivel emberi létezésük minden emlékét elfelejtik, általában valamely alacsonyabb szintű létformában öltenek ismét testet. Ezt az utat azok a szellemek szokták választani, akik csupán szeretteik közelében akarnak maradni, és figyelni őket, ahogy tovább élik az életüket.
A másik út a Felemelkedés útja. Ehhez a léleknek be kell teljesítenie azt a feladatot, ami még az élők világához láncolja. Ha sikerrel jár, megnyílik számára a lehetőség, hogy felemelkedjen a Másvilág felé.
A harmadik út az Árnyékvilágban maradás lehetősége. Ha valamely lélek képes saját halványuló emlékei helyett másokét megszerezni, és az ehhez fonódó érzéseket megcsapolni, úgy akár az idők végezetéig dacolhat a Feledés viharával. Azokból a lelkekből, akik ezt az utat választották maguknak, váltak az Árnyékvilág urai. De szinte minden szellem rákényszerül az emlékkufárkodásra, ha el akarja érni céljait. Ezért van akkora értéke az Árnyékvilágban a frissen érkezett, emlékekkel teli, tapasztalatlan lelkeknek. Ezt az utat azok a szellemek választják elsősorban, akik rettegnek a másvilági bűnhődéstől.
A szellemek és a lidércek között az alapvető különbség az, hogy míg az előbbiek ritkán ártanak a halandóknak, addig az utóbbiak már rég elfeledték, hogy mi célból maradtak az élők közelében. Mára létezésük egyetlen értelme, hogy a többi lelket, élőt és holtat egyaránt, kínozzák, gyötörjék. A szellemek igyekeznek távol tartani ezeket az eltorzult lényeket saját Árnyékvilágbéli városaiktól. A szellemvilág urai elrettentésként, vagy éppen hasznos fegyverként, előszeretettel tartanak néhány lidércet saját trónjuk közelében.
Az emberi lelkek mellett néha az állatok lelkeiből is szellem válik. Ha valaki halálra kínozz egy állatot néha az állat szelleme visszatér, hogy bosszút álljon. Az emberi szellemekkel ellentétben őket továbbra is ösztöneik vezérlik. Mindent megtesznek azért, hogy valamikori kínzójukat gyötörjék. Viszont előfordul, hogy némelyikük az átéltekbe beleörülve már nem képes különbséget tenni a halandók között, és így minden élőre ugyan azzal a gyűlölettel veti rá magát. Az általuk megszállt emberi áldozatok intellektusa teljesen a háttérbe szorul, helyette a legalantasabb állati viselkedés nyilvánul meg.
A szellemek az érzelmek és az érzékszervek befolyásolásának mesterei. Anyagtalan lényként legtöbbször csupán ezeket képesek fegyverként használni, ha a rákényszerülnek, hogy valakivel szembeszálljanak. Természetfeletti érzékeiknek köszönhetően az ellenfeleik érzelmeiben úgy olvasnak, mint egy nyitott könyvben. Képesek felismerni az egyes érzéseket és ezeket vagy a végletekig felfokozzák saját érzéseiket kivetítve, vagy kioltják elszívva az áldozattól őket. Akármilyen szélsőséges érzelemről is legyen szó, a szellem mindenképpen erőt merít belőle. Trükkjeik többsége is ezen célt szolgálja. Még ha képesek is testet ölteni, vagy tárgyakat mozgatni, akkor is inkább az érzelmek manipulálásához szoktak nyúlni. Bár támadásaik mentális jellegűek, ennek ellenére az ellenfeleik sérülés táblázatába kell vezetni őket. Ha valaki ezektől a sérülésektől Legyőzött állapotba kerül, akkor az azt jelenti, hogy az illető mentális egyensúlya teljesen felborult. Ez értelmezhető úgy, hogy beleörült az átéltekbe, esetleg katatón állapotba vagy kómába került, szélsőséges esetben akár azt is, hogy halálra rémült. A szellemek többsége viszont ritkán sieti el ennyire a dolgokat. Jobban kedvelik azt, hogy ha hosszabb idei lakmározhatnak áldozataik érzelmeiből. Ha valahol egy szellem tanyát ver, jelenlétének árulkodó jele lehet az, hogy a környéken lakókon erős depresszió és letargia lesz úrrá, vagy éppen látszólag indokolatlan erőszak hullám veszi kezdetét.
A szellemek is sebezhetőek ezekkel a módszerekkel. Legyőzésükre több lehetséges megoldás kínálkozik. Megfelelő mágikus módszerekkel csapdába lehet ejteni őket, vissza lehet űzni őket az Árnyékvilágba, akár anyagtalan testüket is el lehet pusztítani, vagy emlékeik törlésével meg lehet szüntetni erejük forrását. Ha sikerül rálelni arra a valamire, ami az anyagi világhoz köti őket és ezt a dolgot sikerül elpusztítani, akkor az adott szellemet magával sodorja a Feledés vihara. De ennél sokkal kifinomultabb megoldás az, ha segítenek nekik beteljesíteni azt a feladatot, ami haláluk után is maradásra kényszeríttette őket.
Mivel a szellemek mások érzelmeivel táplálkoznak, ezért amennyi sérülés pontot okoztak áldozatuknak mentális támadásaikkal, ugyan annyit gyógyulnak ők maguk. A fizikai világban töltött miden napjukért 1 sérülés pontot fizetnek saját erejükből. Ez alól csak akkor mentesülnek, ha annak a helynek vagy személynek a közelében maradnak, amihez a leginkább kötődnek az élők világában. Ez a hely lehet haláluk helyszíne vagy egy olyan hely, amely életükben fontos szerepet töltött be. A személy vagy személyek lehetnek közeli szeretteik, vagy az, aki halálukért felelős. Ha egy szellem minden erejét elveszíti a fizikai valóságban, akkor tehetetlenül visszazuhan az Árnyékvilágba, és mindaddig kénytelen ott maradni, míg elég erőt nem gyűjt ahhoz, hogy visszatérjen.
Játéktechnikai szempontból a szellemeket érdemes nevesített ellenfélként kezelni. Ez alól talán az egyéniségüket mér rég elvesztett lidércek jelentenek csak kivételt.
Minden szellem rendelkezik egy Érzelmek befolyásolása képzettséggel, mely a Szellem Jellemző alá tartozik, de a képzettség piramis részét képezi.
Ezen kívül többségük előbb-utóbb szert tesz néhány különleges képességre is. Ezeket összefogva a Kísértés képzettség takarja, mely szintén a Szellem Jellemző alá tartozik, de nem része a képzettség piramisnak. Ez a képzettség külön fejleszthető, kezelése megegyezik a FATE szabályainál leírt „Mutatvány alapú mágia” kezelésével. (FATE szabályok, 53. oldal.)
Jellegzetességek:
Az anyagi világban minden nap 1 sérüléspontot veszítenek erejükből.
Kötöttség. A szellemek erősen kötődnek bizonyos helyekhez, tárgyakhoz vagy személyekhez, közelükben 1 sérülés pontnyi erőt nyernek minden nap. Egyben ez biztosítja számukra az utolsó kapcsolatot is az élők világával. Ha a kapcsolat megszakad, a szellemet magával ragadja a Feledés vihara.
Csak saját emlékeikhez kötődő érzelmeikből, vagy mások érzelmeiből képesek erőt meríteni. Ahány sérülés pontot okozott mentális támadásuk áldozatuknak, ők ugyan annyit gyógyulnak. Ezzel a módszerrel tudják a Kísértés képzettség mutatvány pontjait is feltölteni.
Anyagtalan mivoltuk miatt csak a Kísértés képzettséggel tudnak a fizikai világra közvetlenül hatást gyakorolni.
Extrák:
Anyagtalanság. A szellemek nem rendelkeznek fizikai testtel. Így képesek átsétálni a falakon és immúnisak a fizikai sérülésekre. Csak mágikus módszerekkel lehet sérülést okozni nekik, de a lelki manipulációk is hatásosak ellenük. A fizikai világban való jelenlétük egyik mellékhatása, hogy közelükben a hőmérséklet akár 10 Celsius fokot is esik.
Láthatatlanság. A szellemek alapvetően láthatatlanok, igen komoly erőfeszítést igényel tőlük, hogy a fizikai világra hatást gyakoroljanak vagy láthatóvá váljanak.
Természet feletti érzékek. A szellemek egyszerre képesek érzékelni a fizikai világot és a valóság szövete mögött megbúvó erőket. Látják a láthatatlan teremtményeket és mind az élők, mind a holtak kisugárzását érzékelik.
Érzelmek befolyásolása képzettség. Ez a képzettség lehetővé teszi a szellem számára, hogy mások érzelmeit manipulálja és az érzelmek hatására felszabaduló energiákból erőt merítsen.
Kísértés
A szellemek különleges képességeit a Szellem Jellemző alá tartozó Kísértés képzettség takarja. Ez a képzettség nem része a képzettség piramisnak, külön fejleszthető, kezelése megegyezik a FATE szabályainál leírt „Mutatvány alapú mágia” kezelésével. (FATE szabályok, 53. oldal.)
A mutatvány pontok a szellemek belső erőtartalékát jelképezik. A sérülés pontokhoz hasonlóan mások érzelmeit megcsapolva, vagy saját emlékeik által keltett érzelmeikben elmerülve képesek pótolni az elhasznál pontokat.
Az egyes trükköknek nem kerülnek automatikusan a birtokába a szellemek, ezeket egymástól leshetik és tanulhatják el.
Mutatvány pontok nélkül a következőkre használható a képzettség:
- Átjárók észlelése. A képzettséggel a szellem érzékelheti a közelében lévő, az Árnyékvilágba nyíló átjárókat.
- Médiumok észlelése. A szellem akár nagyobb távolságból is észlelheti, azoknak a halandóknak a kisugárzását, akik képesek a szellemekkel kommunikálni.
Mutatvány pontokkal a képzettség a következőkre használható:
- Megtestesülés. A szellem egy jelent idejére képes valódi fizikai testet ölteni, illetve kedve szerint képes ezen idő alatt az anyagtalan és az anyagi forma között váltani. Ha a szellemet legyőzik, vagy elveszti erejét a test nyomtalanul szétfoszlik. A test legtöbbször ugyan úgy néz ki, mint amilyen a szellem halálakor volt, de ezen kedve szerint változtathat.
- Jelenés. A szellem képes láthatóvá tenni saját magát, illetve képes hallható hangokat kiadni. A szellem alakja az éppen látható, áttetszőtől a szinte teljesen anyaginak tűnőig terjedhet. A megjelenő alak legtöbbször ugyan úgy néz ki, mint amilyen a szellem halálakor volt, de ezen kedve szerint változtathat. A hangok erőssége az alig hallható suttogástól a vérfagyasztó sikoltásig terjedhet.
- Tárgyak mozgatása. A szellem képes kisebb-nagyobb tárgyakat mozgatni. A szellem ereje átlagosnak számít. A képességgel egyszerre több tárgyra is hatást lehet gyakorolni, nincs olyan megkötés, hogy csak a „két kezét” használhatja. A mozgatott tárgyakkal fizikai sérülést is okozhat, ha így kívánja.
- Átkelés. A szellem képes valamelyik az Árnyékvilág és az élők világa közötti átjárót megnyitni, és azon átlépni.
- Megszállás. A szellem képes egy halandó ember, vagy állat testét megszállni, és saját céljaira használni. Ha a kiszemelt áldozat nem tud akaraterejével ellenállni a szellem próbálkozásának, akkor a szellem átveszi a test felett a hatalmat a következő nap hajnaláig. Ekkor a szellem dönthet úgy, hogy távozik, vagy a képesség ismételt használatával meghosszabbítja a megszállást. Ezen idő alatt az áldozat legfeljebb szemlélője lehet a testével történő eseményeknek. Sikeres akaraterő próbával esetleg egyetlen jelent idejére a teste felett visszanyerheti az ellenőrzést. A szellem nem jut áldozatai emlékeinek a birtokába, mások érzelmeiből sem tud erőt meríteni és továbbra is elszenvedi a napi 1 sérülés pontnyi erővesztést. Viszont a testi létezés okozta élményekből visszanyerheti erejét és többségük mindent meg is tesz a helyzet kihasználása érdekében. Ha az áldozat elveszti az eszméletét, akkor a test is kiszabadul a szellem irányítása alól. Viszont ahogy az áldozat ismét magához tér, a szellem újra próbálkozhat.
- Illúziók. A szellem ezzel a képességgel nem létező dolgokat láttathat egy jelenet idejéig. Például: táncoló árnyékok, hunyorgó fények, vérző, hullámzó falak, stb..