• Gabo
    #1145
    Igen, ezek valóban hasonló megoldások.
    De arra az egyszerű dologra, hogy a játékosoknak adjunk egy kicsit több lehetőséget a történet közvetlen befolyásolására, sikerült nekik legalább öt különböző megoldást kitalálniuk mindegyikhez külön mini szabályokkal és korlátozásokkal. Ez így inkább tűnik holmi háziszabály tákolmánynak, mint egységes szabályrendszernek. Egy kicsit átgondoltabb tervezéssel mindezt meg lehetett volna oldani egy kicsit elegánsabban is, egyetlen szabállyal, ahogy azt több más rendszernél már előttük is megtették. (Nem kell feltalálni újból a melegvizet, csak "kölcsön" kell venni a jó ötleteket. ;o) )

    Amúgy azt hiszem elég szerencsétlen így összehasonlítgatni a rendszereket. A FATE teljes mértékben a történet orientált játék támogatását helyezte az előtérbe, míg a M.A.G.U.S. jelen formáiban sokkal inkább szabály-centrikus megközelítésű. Mind a kettőnek vannak előnyei, hátrányai és függ a csoporttól is, hogy kiknek melyik fekszik inkább.
    A történet-centrikus játékoknál a közös történet mesélés kapja a hangsúlyt és a szabályok is ehhez vannak igazítva, ezt támogatják.
    A szabály-centrikus játékok mindent megpróbálnak leszabályozni. Itt inkább a szabályok ismerete és a taktikázás számít.
    Persze mind a kettőben meg lehet próbálni a másik elvei alapján játszani, de ez elég körülményes tud lenni. (Ez csupán az eddig kitárgyalt dolgokból is látszik.)
    Minden esetre Én nem egy túlbonyolított sakkjátékot akarok játszani, hanem történeteket mesélni. Nagy változás ez ahhoz képest, ahogy annak idején elkezdtem játszani, de belefáradtam az ilyen szitukba:
    KM: - Beléptek egy szobába...
    JK1: - Ok. Hatodik érzék be. Csapdát keresek. Titkos ajtót keresek.
    KM: - De még le se írtam a szobát...
    JK2: - Az nem számít. Én beleolvadok az árnyékokba és lopakodok.
    ...
    Vagy egy másik helyzet, mikor a csata alatt a játékos össz. részvétele a csata elbeszélésében:
    - Ütöm. (és kockacsörgetés...)
    esetleg
    - Mögé kerülök és ütöm. (és kockacsörgetés...)
    ...

    Nem tudom, hogy vagytok vele, de erre nekem nem kezd el pörögni a film a lelki szemeim előtt.
    Arról nem is beszélve, hogy számomra a kalandok előkészültének élvezetes része a történet kidolgozása, az NJK-k személyiségének megalkotása. Az NJK statok kiszámítgatása viszont sírba tud vinni. Egy nagyobb kampány előkészítése esetén az összes egyedi NJK (tehát nem a vágóhídra szánt töltelékek) kidolgozása nem kevés meló. Ha pedig menetközben még rögtönözni is kell néhány életszerű NJK-t, az maga a halál egy kötött szabályrendszer esetén.

    Érdekes kísérlet lenne, hogy játékélmény szempontjából milyen lenne ugyan azt modult a kötött szabályokat és a FATE-et használva végigjátszani. Talán majd egyszer... :o)