Mindent a szerepjátékról - nem hirdetőoldal :)
-
Gabo #307 A magam részéről eddig a következő szerepjátékokat próbáltam ki játékosként és mesélőként egyaránt:
AD&D 2nd Ed. (Ezzel kezdődött nálam a dolog.), M.A.G.U.S., Star Wars D6, Cyberpunk 2020
Mikor végleg elegem lett abból, hogy a M.A.G.U.S. szabályait minden egyes kiegészítőben össze-vissza fércelik, hozzáláttam valami újabbat keresni. Lehetőleg olyan rendszert, ami egyetlen könyvben magában foglalja a teljes játékot. Tehát nincs szükség hozzá kiegészítők garmadájára, hogy játszható legyen.
Sokáig a horror játékok közül a Kult-tal szimpatizáltam. De valahányszor belekezdtem egy-egy modul kidolgozásába, rá kellet ébredjek arra, hogy rajtam kívül a játékosok aligha fogják értékelni a játék finomságait. Ennek ellenére szerintem a játék háttérvilága mindent visz saját kategóriáján belül.
Egy jó ideje már motoszkált bennem, hogy kellene valami saját dolgot is összehozni. Ehhez ha lehet egy egyszerű, rugalmas, ingyenes, általános szabályrendszert próbáltam keresni magamnak. Ha lehet a hangsúly a statisztikák helyet kerüljön át a történetre, így igényeljen minél kevesebb felkészülést. A lényeg az volt, hogy ne legyen szükség vaskos szabálykönyvekre és kiegészítőkre. Az alap szabályokat így oda lehet adni a játékosoknak, mindenkinek meglehet a saját példánya. Az további előny, ha akad magyar fordítás hozzá. (D&D kapásból kiejtve, mert se nem egyszerű, se nem rugalmas.)
Sok közül az egyik első jelölt a Fuzion volt. Aki játszott már CP2020-szal, az nagyjából szerintem tudja milyen lehet, ugyanis annak az alapjaira épített ez is. Plusz rengeteg kidolgozott kiegészítés volt elérhető hozzá. (Sci-fi, super képességek, mágiarendszer, stb.)
A Fuzion helyét később a Action! system vette át. A szabályrendszer nagyon hasonló a Fuzion-hoz, de sokkal letisztultabb. Végül azért ejtettem a rendszert, mert egy saját anyag kidolgozásához még mindig túl sok papírmunkát igényelt volna.
Közben ráébredtem arra, hogy a történet orientált megközelítés inkább közelebb áll hozzám.
A FATE 2.0-ban végül meg is találtam azt, amit hosszú ideje kerestem. Tiszta, egyszerű szabályok. Még egy kezdőnek is kb. 10-15 perc alatt el lehet magyarázni a működését. Egyetlen egyszerű dobás mechanizmus. (FUDGE, valaki? ;o) ) Lényegében bármilyen háttérhez kényelmesen illeszthető, anélkül, hogy mélyebben bele kellene nyúlni. A hátteret, a világ leírását elég szövegesen kidolgozni, hozzá kell csapni egy képzettség listát, esetleg meg kell adni néhány példa Jellemzőt, hogy legyen kiinduló alapja a játékosoknak. Ennyi. Indulhat a játék. Az egyszerűségének és a történet orientált megközelítésének köszönhetően a rögtönzés sem okoz gondot. Lényegében abból, ahogy szövegesen leírunk egy helyszínt vagy szereplőt, a Jellemzői szinte azonnal adják magukat.
Jelenleg itt tart a dolog. Hozzákezdek a háttérvilág vagy éppen világok kidolgozásához, majd elvetem őket... :o/ Mostanában nem volt elég időm foglalkozni a témával, így állandóan halasztódik minden. Valószínűleg csak egy jókora inspirációs lökésre lenne szükségem, hogy tovább lendüljek a holtpontról. (Lehet, hogy csak játszanom kellene valamelyik crpg-vel, hogy kellően frusztrálttá váljak tőle. ;o) )
Ez nem a szabályrendszer, hanem inkább az én egyedi problémám. De aki próbálkozott már hasonlóval, az gondolom szintén áteset ezen néhányszor.
A "Szent Grál" keresgélése közben azért találkoztam néhány olyan játékkal, amik felettébb tetszettek. A teljesség igénye nélkül:
Ars Magica a sajátos hangulata miatt.
A WoD-t használó játékok a témák nem sablonos megközelítése miatt. Szerintem minden játékba színt visz az, ha a játékosok ráébrednek, hogy vámpír és vámpír között különbség van.
Feng Shui. Ha valaki szereti az akció orgiát és a rengeteg röhögést, annak kötelező. A szabályokat tekintve a könnyebb kategóriába tartozik.
Weapons of the Gods. (Semmi köze nincs a filmekhez, ez egy képregény sorozatra épül.) Ha valaki szereti a Wuxia filmeket, történeteket, akkor ebben nem fog csalódni. Ráadásul egy nagyon sajátos, egyedi dobás mechanizmust találtak ki a játékhoz, ami nem kevés taktikázásra ad lehetőséget. A játékosok számtalan módon a világ sorsához köthetik a karaktereiket. (Fejlődés pontokért a világ történelméhez kapcsolódó szerepeket, sors "szálakat" vásárolhat a játékos a karakter részére.)
Marvell Superheros Classic (FASERIP). Könnyű, gyors super rendszer. Annak ellenére, hogy nem mai darab és akad néhány kisebb hiba benne, szerintem még mindig megállja a helyét. (Szerintem alázza a Mutants & Masterminds-t is!)
Befejeztem... :o)