Terrorizmus a nagyvilágban
  • Cat #3736
    híreinket hallják:

    Húsz éven belül másodszor kell újjáépíteni Libanont

    Alig több mint másfél évtizeddel azután, hogy az 1975-től 1989-ig tartó polgárháború után újjá kellett építeni Libanont, az egy hónapos háborút remélhetően lezáró tűzszünet nyomán most ismét az a kérdés: kik és mennyiért hozzák helyre a károkat.

    A teljes költségre még nem készült becslés, kiindulópontul szolgálhat azonban, hogy 1989 után 50 milliárd dollárba került az utak, az energiaellátás, az iskolák, a sportközpontok, a kórházak és a repülőterek helyreállítása. A libanoni kormány mellett működő fejlesztési és rekonstrukciós tanács szerint csak az alap-infrastruktúrában 2,5 milliárd dollár értékű kár keletkezett. Ebben állítólag benne van a 600 kilométernyi szétbombázott út, a 150 összedőlt híd, a kikötők, a repülőterek, az elektromos erőművek, a távközlési rendszer, a vízközművek és a katonai létesítmények helyreállításának költsége.

    A libanoni kormány nem tud hozzájárulni az újjáépítés kiadásaihoz. Helyi közgazdászok becslése szerint a gazdaság a legjobb esetben stagnál az idén, de valószínűbb, hogy akár 2 százalékkal csökkenhet, mivel az ország egyik legfőbb bevételi forrása, a turizmus a második félévben nem hoz bevételeket, pedig az idén 1,6 millió külföldi látogatásával számoltak. További teher a libanoni kormány nyakán a 35 milliárd dolláros államadósság. Ami a külső segítséget illeti: a tunéziai elnök kezdeményezte az arab államok rendkívüli csúcsértekezletének összehívását a közös újjáépítési erőfeszítések megbeszélésére, Svédország pedig augusztus 31-én rendez donorkonferenciát 60 nyugati ország, illetve nemzetközi szervezet részvételével.

    -----------------

    Ironikusan fogalmazva: szóval lebombázzák, majd a kormányok adnak segélyt, amit a külföldi (tehát a saját) cégek használnak fel -> ez egy állami támogatás a hazai cégeknek, munkahelyeket teremt, javítja a külkereskedelmi mérleget stb.