7
  • asgh
    #7
    A Meta-nak a metaverse valószínűleg nem fog összejönni (szerencsére), de a Quest, mint VR platform jól teljesít.
    Én még az Apple VR/AR szemüvegének adnék esélyt, mert az Apple M szériás SoC-jaiban megvan a szükséges grafikai teljesítmény alacsony fogyasztás mellett, hogy egy minőségi mobil HMD-t tudjanak piacra dobni.
  • kvp
    #6
    Ha az europai VR kutatas barmilyen ertelmes hozzajarulast produkalt volna az elmult 25 evben a fejlodeshez, akkor nem ignoralnak oket. Gyakorlatilag ott tartunk, hogy semmilyen (se gazdasagi, se tudomanyos) elonye nem szarmazik a hardvergyartassal foglalkozo cegeknek abbol, hogy a becsi kutatok kutatnak valamit.

    A forgalmazasi problema pedig csak akkor ervenyes, ha dedikalt allami penzbol szeretnek megvenni az eszkozoket. Egy kutatointezet ha tenylegesen szeretne valamilyen kutatast elinditani, akkor be tudna szeretni a hardvert amint az barhol megjelenik a vilagon. Viszont ha allami tamogatassal, kozbeszerzesi eljarassal akarnak palyazni ra, akkor kell csak a helyi hivatalos forgalmazo. Szoval ez egy olyan problema ami meg az osztrak garazs cegeket sem erinti, csak az allami penzbol dolgozo, ertelmezheto eredmenyeket nem produkalo kutatokat.

    ps: A VR es az AR egyebkent hasznalhato terulet, de az alapkutatas, a hardverfejlesztes es az alacsonyszintu szoftverfejlesztes parhuzamosan kell, hogy haladjon, tehat ha valaki gyakorlati (hasznosithato) eredmenyt akar elerni, akkor erdemesebb sajat hardvert fejlesztenie, amihez az egyik feltetel, hogy az orszagnak legyen sajat elektronikai ipara. Minden mas ertelmes kutatas mar csak felhasznalasi jellegu lehet, ami erdekes, de nem feltetlen igenyel cutting edge technologiat. (mivel nincs alapveto forradalmi technologiai kulonbseg a korabbi generaciok es a legujabb hardverek kozott, csak a minoseg javul lassan)
  • NEXUS6
    #5
    Abszolút egyetértek azzal amit írsz.
    Valahol én is drukkolok azért a VR-nak.

    A M$ termékskálájából adódóan "komolyabb" üzleti/szakmai alkalmazásokra is szánta a HL-t. Más kérdés, hogy nem tudta kiforrni magát, lásd amcsi fegyvereserők tesztelése. Az tény, hogy ezzel a VR műfaj jelentős fejlesztési forrástól fog elesni.

    A Meta is csak nyűglődik, Zukerberg hiába próbálja a FB-ot VR-osítani, valami nagyon vonzó megoldás kéne és nem egy olyan amivel előállt.

    A gaming lenne egy kitörési lehetőség, amivel kapcsolatos dilemmát részleteztél is PC oldalról, én a PS oldalról megközelítve úgy írnám le, hogy adott egy árában és képességeiben is HC gamer eszköz, amihez jóformán csak casual/demo jellegű tartalmak vannak.
  • asgh
    #4
    " Amúgy csak jelzem március elejétől a M$ kilövi a HoloLens projektet."

    Hát abból, hogy az MS leállítja egy halva született terméke gyártását még nem vonnék le messzemenő következtetéseket a műfaj egészére nézve.
    Az MS kilőtte a Zune lejátszót, Windows Phone-t és Tablet PC-t is, a zenelejátszók, mobiltelefonok és táblagépek piaca mégis túlélte valahogy.

    "de sajnos biológiai okok (gyak rosszullét) miatt a további fejlesztések valszeg sokáig ha nem is szünetelnek, de csak lassan folynak tovább"

    Ennek semmi köze a motion sickness-hez, azt gyakorlatilag a fejlesztések első generációinál már megoldották, onnantól a gyártók és a szoftver fejlesztők térfelén a labda, hogy betartják-e a szabályokat.

    A VR fejlődését a bányászat, chiphiány és nettó szűklátókörűség miatt elszálló GPU árak akasztották meg.
    Az Oculus és a Vive még a 900-as szériánál jelent meg, akkor az volt a trend a PC piacon, hogy a tavalyi csúcs az idei közép, a tavaly előtti meg a budget, így az GPU-k ár / teljesítmény mutatója folyamatosan javult.
    Ehhez képest a piac az 1000-es széria után átállt "a dupla árért +30% teljesítményt" modellre, ami az átlag gaminget nem érintette drasztikusan, de a VR-t igen, mert gyakorlatilag ellehetetlenítette a minőségi VR tartalmak megjelenését. Tartalom hiányában meg a minőségi VR hardver is eladhatatlanná vált.
    Hiába tudnak ugyanis a displayek szemenként 4K 120Hh-et 200FOV mellett, ha nincs hozzá elérhető áron GPU, ami meghajtja.
    A Facebook ezért elmozdult a megfizethető, de grafikában kompromisszumos mobil megoldások felé, a többiek meg a professzionális tartalomgyártók irányába.
  • NEXUS6
    #3
    Igen, erről szól a cikk is, hogy az egyetemi kutatócsoportokhoz képest nagyságrendileg nagyobb erőforrással tudnak kutatni a cégeknél.
    Azonban szerintem azt is látni kéne, hogy az egyetemeken van lehetőség mondjuk valami interdiszcipliáris alapkutatásra (pl. VR-hez kapcsoódó biológia-pszichológia-műszaki) amit a cégek nem biztos hogy be akarnának vállalni, gyak megfizetni a profiljukhoz nem kötődő jórészt elméleti szakembereket, akik az egyetemen dolgoznak.

    Jobban haladna a dolog szerintem, ha a cégek is, jól felfogott érdekből nem mindent maguk akarnának kikutatni és közben a saját technológiájukat visszatartani. Bár szerintem ezeknek a cégeknek elsősorban az európai egyetemekkel van ilyen viszonylag rossz kapcsolatuk, a saját országbeliekkel nem biztos.
  • Cat #2
    "Vajon Kaufmann úr legalább egy e-mailt elküldött ezeknek a gyártóknak?"
    Azért van Európában a kutatóközpont hogy helyi munkaerőt vegyenek fel, nem pedig azért, hogy az eredményeket kiadják az európaiaknak. Magyarországon is csomó cég van, aki magyarokat foglalkoztat, de egyébként a magyar gazdaság szövetében egyáltalán nincs benne, külföldre dolgozik, csak az anyacéggel kommunikál.
  • NEXUS6
    #1
    "Ausztriában már több mint 25 éve folyik kutatás a virtuális valóság területén, valamint nagyon intenzíven a kiterjesztett valóság területén is, aminek eredményeképpen a nagyvállalatok kutatóközpontokat alapítottak."
    "A hardvergyártókkal való közvetlen kapcsolatról szó sem lehet. A kínai gyártók nem érdekeltek az európai piacon, nincs kontakt. Először a kínai piacra gyártanak, aztán talán az Amerikai Egyesült Államokba."
    Khmmm. Akkor gratulálok, hogy eddig sikerült rejtve maradniuk, ha ez volt a cél. Vajon Kaufmann úr legalább egy e-mailt elküldött ezeknek a gyártóknak, hogy náluk már 25 éve ezzel foglalkoznak (nagy sikerrel ezexerint) és pl. örömmel vennék ha segíthetnének az eszközök tesztelésében, tanácsod tudnának adni, stb!?

    Amúgy csak jelzem március elejétől a M$ kilövi a HoloLens projektet.
    Szerintem a VR/AR ha nem is zsákutca, de sajnos biológiai okok (gyak rosszullét) miatt a további fejlesztések valszeg sokáig ha nem is szünetelnek, de csak lassan folynak tovább. Lásd még az amcsi haderő gondjai a HoloLens tesztelésekor. Legalábbis amíg ezt a problémát nem sikerül teljesen megoldani.

    Kíváncsi leszek, hogy pl a Sony PSVR2 ugyanígy hánytatós maradt-e, vagy a stabil magas fps és szemmozgás követés segített-e olyan technológia kifejlesztésében, ami alapvetően oldja meg ezt a krízist.