22
  • kvp
    #22
    Az nvidiat nem a varhato pc videokartya eladasok hozzak lazba, hanem az, hogy megvettek az ARM-ot. Tehat ossze tudjak hozni azt amit az Apple az M1 chippel, csak eppen egy nvidia videokartyat epithetnek ossze egy tetszolegesen fejlett (ok fejlesztik) ARM-os CPU tombbel. Mindezt akar desktop, akar szerver kornyezetben, ahol a teljesitmenyt nem limitalja jelentosen az energiafelhasznalas. (256 ARM CPU magos, 16 ezer GPU magos "N1-es" chip, 2TB tokozott ram-mal mint gamer pc/desktop workstation on a chip?)
  • UUUU
    #21
    Inkabb a trendet tartom aggasztonak, ami folyik. Ugyebar eloretortek a mobilos jatek bevetelek, amiket mar sok evvel ezelott megjegyeztem, persze tobben foleg a konzolos oldalrol, mindig jottek az ellenervek, hogy ez ugy sem tortenik majd meg. Kozben meg mar azok termelik jelenleg a jatekiparban a legnagyobb bevetelt. Ezzel nem is lenne baj, viszont az a trend, hogy csilliardokat elkernek a mobil jatekokban az eleg aggaszto. 30-40 ezres kontenteknek sem nevezheto vegyel meg egy haladast elosegito packot, paywall lett az egesz mobil game iparag, mikozben az A+++ konzol es PCs teljes jatekok ara kb a fele aron beszerezhetok.
    Utoljára szerkesztette: UUUU, 2020.12.07. 12:12:25
  • UUUU
    #20
    Mar 10 eve is ezt irtak es ugyanugy abraztak. Ezzel szemben, a konzolos osszehasonlitasban is. Kozben meg nem tortent meg, sot a PCs jatekeladasok is 4.8%-al novekedtek 2020-ban. Korai meg mindig temetni a PCt. Rengeteg PCs hardver es szoftver fejlesztes raadasul masik iparagakban csapodik le. Meg a konzoloknal is az AMD fejleszteseit hasznaljak, akik erosen jelen vannak a PCs iparagban.

    Az Nvidia is azon az allasponton van, hogy korai temetni az iparagat. "PC gaming is still a huge market, and Nvidia isn't afraid to commit to it."

    "PCs are the world's most popular gaming platform with about 1.5 billion players — roughly half of the 3 billion gamers worldwide. By contrast, only about 8% of gamers globally appear to be dedicated console players. That's one reason why Nvidia, the leader in PC graphics, does not appear especially chagrined that both Microsoft and Sony opted for graphics systems from AMD for their new consoles."
  • zola2000
    #19
    Off: Mondjuk mobilon a pubg mobile, a fate grand order és a genshin impact termeli a legnagyobb bevételt
    https://sensortower.com/blog/fate-grand-order-revenue-4-billion

    Csak nyugaton a fortnite.
  • Sir Cryalot
    #18
    "Nem mellesleg egy 40 milliard dollaros biznisz nem tunik el a sulyesztoben az egyik naprol a masikra."

    Felgyorsítható a folyamat roppant mód, ui. az az ábra egy befektetésekkel foglalkozó cégtől van, és ezek éppen azzal foglalkoznak, hogy -gyakorlatilag- LETAGADJÁK hogy az egyik oldalon valaha is lett volna pénz (jelen esetben PC játékfejlesztés megtérülése), amíg a másik oldalra legszívesebben ÖNTENÉK . Ennek eredményeképp egyoldalra kerül nem csak a pénz hanem vele a lelkesedés is, túloldalra meg a leszállóág . Nem rajtam kell számonkérni ezt a fajta viselkedést , de én is egyre több rációt látok benne, sőt ez egy totál lefutott ügynek tűnik.
    És nem töröltem , miért töröltem volna , lefutott ügy. Windowsos gamerpécé , nevetség tárgya.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2020.12.07. 11:20:24
  • kvp
    #17
    A PC az lehet barmi ami szemelyi szamitogep. Telefon, tablet, laptop, asztali gep. Ezekben lehet barmilyen processzor, az m68k-tol az x86-on es a ppc-n at az arm-ig. A lenyeg, hogy mukodjon. Az x86 alapu windows-os rendszereknek varhatoan kisebb jovojuk lesz ha az intel es az amd nem tud felzarkozni az arm-os gyartokhoz technologiaban, de mivel nem licenszelik az architekturaikat kulso gyartoknak, ezert ez eleg nehez lesz.

    A piac azert ment el az arm fele, mert ez volt a kesz, licenszelheto architektura, amit emellett folyamatosan fejlesztenek is. Tehat az aramkori fejlesztes az arm-nal van, a gyartastechnologiai fejlesztes a hardvergyartoknal. Igy a verseny miatt sokkal gyorsabb az uj technologiak bevezetese. Raadasul az arm architektura egyszerusege miatt olcsobban tudnak tobbet gyartani. A mobil szegmens pedig akkora, hogy az arm gyartoknak joval tobb beveteluk van mint az x86-ost gyartoknak, ezert tobb penzt tudnak a gyartastechnologia fejlesztesere forditani.

    Hosszutavon ez oda vezethet, hogy olcsobban tudnak adni jobb chipeket mint az intel vagy az amd. Inntentol pedig logikus lepes, hogy a telefon, tablet es beepitett szegmens utan a laptop es desktop szegmensben is az arm terjedjen el. Az egyetlen ami miatt itt meg az x86 a gyakoribb a windows x86 alapusaga es a regi szoftverek (mint uzleti, mind jatekok) tamogatasa. Ha sikerul a wintel achitekturat vagy kivaltani vagy emulacioval (lasd dosbox) utolerni, akkor mar nem eri meg x86-os gepeket gyartani. Mivel egyszeruen dragabb es lassabb lesz mint a modernebb arm-os. Ehhez az arm reszerol egy jo ketszeres teljesitmeny elony kell, mivel akkor az x86-os architekturat mar erobol is tudna emulalni. Most vagyunk kb. az 1:1 szinten, ebbol meg barmi lehet. (pl. osszeszedhetne magat az intel es gyarthatna arm-nal kisebb fogyasztasu, de gyorsabb x86-osokat is)
  • UUUU
    #16
    Vagy te nem latod, mert kitorolte kesobb az uzenetbol. Konkretan azt irta, hogy a PCnek reszeltek. Az meg egyelore erdektelen mit vizualizalnak, mikozben az abran csokkenest jeleznek addig a 2020-as evben emelkedett a bevetel a PC eladasi oldalon, Konkretan meg azt se tudjuk, hogy milyen valtozast hozhat a PC iparban, ha megjelennek az ARMos windowsos gepek, lehet akar fellendulest is hozhat az iparagnak, meg tobb bevetelt generalva. Nem mellesleg egy 40 milliard dollaros biznisz nem tunik el a sulyesztoben az egyik naprol a masikra.
    Utoljára szerkesztette: UUUU, 2020.12.07. 10:43:57
  • SanMaster
    #15
    Ez az ábra kiváló :O. Lopom :D
  • Sir Cryalot
    #14


    PC iparág nem fog lépést tartani semmivel ott , az a nyamvadt bővülés is a konzol kárára volt, úgyhogy reszeltek.
  • zola2000
    #13
    Senki sem írt olyant hogy a PCnek reszeltek, hanem csak olyant hogy x86-x64 mellé windowson egyre elterjedtebb lehet az ARM is.
  • Sir Cryalot
    #12
    Épp most áll földbe a cyberpunk ,amire nem lehet azt mondani hogy kevesen csinálták , kevés ideig, de biztos lesz valami bűnbak megint hogy miért nem lehet élvezkedni a légpárnáskártyás RGB gamerpécén .

    Közben az apple m1-e , ami MAJDNEM olyan gyors mint az én 1660Ti-s 17" -es laposgépem , az elfér ennek a TÁPJÁBAN, HÁROMSZOR és hangja sincs. MI VAN .
  • Sir Cryalot
    #11
    IPARÁGRÓL beszéltem mint PC. Az az n+1 taiwani cégről akik ebbe a szegmensbe tolják a butaságaikat évről évre, meg azokról az amerikai érdekeltségű gamer márkákról amik semmit nem tesznek a dologhoz a neven kívül.
    "pláne nem az RTX ami nem lenne kisebb erőforrás és szerinted mi fog történni hogy több ezer ember RTX-et kapcsol a szerveren? Bővíthetik megint hogy menjen vagy laggolni fog nekik is, mert ugyanúgy erőforrás igényes lesz csak nem a szobádban hanem egy szerverteremben kell a kraft."

    JUJJ . Pont az a lényeg a szerveroldali rendereléssel hogy az AMORTIZÁLT , azaz nincs 1000 féle render , hanem egy átfogó plusz kevés custom.
    VAN GOND a fejekben.
  • UUUU
    #10
    Gond van a fejekben. A PCnek reszeltek mondod, hat akkor hatarozd meg mi is a szemelyi szamitogep.
    Gyakorlatilag a mobil telefon is egy miniaturizalt szemelyi szamitogep, vagy egy RPi is.
    Maximum az X86 architectura levaltasa lehet a tema.
    Attol, hogy egy szamitogepben nem X86os processzor, hanem ARM lesz, attol meg a PC nem szunik meg.
  • Palinko
    #9
    Lol már megint temeti valaki a PC-t 20 éve hallgatom. Hogy a gamer monitor ne lenne jobb mint az irodai ezt is csak olyan mondhatja aki még nem ült mindkettő előtt és igen a 120-240Hz-hez kell a nagyvas... 4k-hoz szintén ami egy irodai monitornak megint csak nem kell, HDR irodai monitoron felesleges a gamingen meg jól áll azért. Streamelve lehet lesz majd egyszer szerveloldalról de még a világ 1%-nak van ehhez jó és megbízható netje addig felejtsd el. Max rá lesz az emberekre kényszerítve üzleti érdekből mert a warezolást megszüntetné, de más előnye nem lenne igazából, pláne nem az RTX ami nem lenne kisebb erőforrás és szerinted mi fog történni hogy több ezer ember RTX-et kapcsol a szerveren? Bővíthetik megint hogy menjen vagy laggolni fog nekik is, mert ugyanúgy erőforrás igényes lesz csak nem a szobádban hanem egy szerverteremben kell a kraft.
  • Palinko
    #8
    Én egyszer láttam egy videót és nem tudom pontosan már milyen traktort bontottak szét de az elektronikát rendezték és AMD chipek voltak benne :D Persze rengeteg helyre elég lehet még a 28nm, de gondolom folyamatosan lecserélik majd ha a mostani 7nm-es kapacitás lemegy 5-re meg mégtovább, már ha nem sokkal drágább a gyártás 7nm-en mert tudom hogy a gépek nagyon drágák és nem kevés áramot vesznek fel de nincs adatom a 28-ról.
  • Sir Cryalot
    #7
    A kijelző nagyobb ügy mint a proci, egy gamer monitor nem jobb egy buta irodai lcdnel annyival hogy megérdemelten nagyvas kelljen hozzá, úgyhogy a pcnek reszeltek mert a VR is egy elavult fos, az asztali kijelzők meg főleg. Egyik megrekedtebb iparág mint a másik.

    Szép kis hattyúdalt lenyomtak ray tracingel de szevasz van, viszlát. Majd lesz streamelve szerveroldalrol igazi RT nem ez a gagyisszimusz amiben se látótávolság se semmi.
  • t_robert
    #6
    ez elképzelhető ennyire nem vagyok benne otthon, de fizikailag nem álltak le a gyárak. Azt tudom hogy a németországi gyár és a 3-4 USA-ban levő gyár is teljes kapacitáson működnek. 28 nm ide vagy oda. a konzolok hatalmas mennyiséget vettek fel a chipekből a mai napig. ráadásul egy konzolban 2 darab 4 magos CPU van. Az újakban lesz majd 1 darab 8/16-os ZEN 2 alapú CPU .
    De például van külső merevlemez több lemezes, amiben AMD CPU van Mondjuk valamilyen NAS egység. Simán elég egy régebbi 28-65 nm-es CPU is teljesítményben semmi szükség ott 7 nm-es CPU-ra.
    Utoljára szerkesztette: t_robert, 2020.12.06. 15:57:00
  • Caro
    #5
    De, eladta. Az lett a GlobalFoundries. Az említett németországi gyár is az övé, az AMD-nek nincs saját gyára már.
  • t_robert
    #4
    a Strongarm eredetileg DEC fejlesztés és termék volt. gyártottak is ilyeneket vagy 4-5 éven át aztán 1997-ben adta el az intelnek a technológiát. Intel úgy 3 évig gyártott olyan procikat majd 2000 környékén felváltotta a XScale család. a strongarma ARM 4 volt az ütód meg ARM5
    Az ARM maga egy angol cég volt eredetileg Acron Computer Ltd. 1985-től elkezdett RISC alapú architektúrákat fejleszteni a mai napig. Aztán ezeket az architekturákat licenceli proci gyártó cégeknek. Ha igaz akkor ma is kap minden eladott proci után úgy 0,11 dollárt minden az ő tervezése után gyártott proci után a licencek és szabadalmak után. 2016-ban felvásárolták a céget a japánok.
    Aztán valamikor a 2006 környékén az intel is eladta tovább az ARm technológiát egy Marvell Technology Group nevű cégnek.
    Vagyis jelenleg az intelnek nincsen ARM joga. Ha ARM-os CPU-t akarna gyártani vélhetően a japánoktól kéne licencet vásárolni.
    Utoljára szerkesztette: t_robert, 2020.12.06. 15:46:23
  • t_robert
    #3
    nem adta el ma is van az AMD-nek úgy 8-9 chip gyártó üzeme. A legnagyobb a mai napig talán Németországban. Csak azok régi technológiás gyárak 14 vagy talán még azelötti nm-es. az egyéb nem top chipeket gyártják rajtuk még. Elvégre mondjuk egy routerbe nem kell 7 nm-es chip simán elég bele egy 28 nm-es vagy akár 65 nm-es is. Oda nem kell eget verő teljesítmény. Vagy például a mai napig gyártanak XBOX-ba vagy PS 4-be procit. Azok úgy eredetileg egy 2012-ből származó 4 magos procik, amiket akkor szerverekbe vagy munkaállomásokba szántak. AMD Jaguár architektura. két típus ki is jött belőlük Opteron valahányas számon. (megnéztem 28 nm-esek) Aztán gyorsan túl is lépett a világ a 4 magos szerver procikon túl sokat nem adtak el. És feledésbe is merült volna, de végül az lett a PS 4 és a Xbox CPU-ja Ami által a mai napig száz milliós mennyiségben kellett gyártani. Az új konzolok már ZEN 2 alapú CPUt kapnak 7 nm-en azt már nem a AMD gyártja közvetlenül. Szóval a AMD chip gyárai a mai napig müködnek csak nem a 7-12-14 nmes chipeket gyártanak. Talán pont a konzolok miatt tért át bérgyártásra az AMD. a 100 milliós tételben eladott konzolok CPU mellett nem maradt kapacitás az asztali gépek, szerverek és notebookok chipjeire.
  • Caro
    #2
    Az intel elsőségéhez sokáig nagymértékben hozzájárult, hogy mindig övék volt a legjobb gyártástechnológia. Ez az előnyük mára már eltűnt, szerintem nagyon is logikus lépés a TSMC partnerség. Ez messze nem jelenti az intel végét, az AMD kb. 10 éve eladta a gyártó részlegét.
  • kvp
    #1
    Akkor ezek szerint par ev mulva talan mar a TSMC birtokaban lesz az intel markanev. (az IBM is ilyen fokozatos kiszervezesekkel lett vegul Lenovo). Vicces lesz majd TSMC gyartasu, intel markajelzeses ARM procikat latni... :-) (az intel kb. 30 eve mar gyartott ARM-okat StrongARM neven, foleg az Apple vette oket korai tabletekbe)