24
  • asgh
    #24
    A 20. század elején az akkori elemzők azt jósolták, hogy világviszonylatban max. 2 millió autót lehet eladni, mert ennyien hajlandóak söfőrnek állni és kb. ennyi gazdag ember engedheti meg magának, hogy autója legyen. Aztán jött Ford a T-modellel és megteremtette az autóipart.

    Amikor a 80-as évek elején megjelentek a 8bites személyi számítógépek, azokat is átmeneti divathóbortnak tartották.
    Oktatásra oké, de hogy minden háztartásba számítógépet? Minek?
    - Kevesen engedhetik meg maguknak, hogy egynél több tv-jük legyen
    - Drága
    - A sok drót kényelmetlen és ronda
    - A kb. 120x160-as felbontás max. bugyuta játékokhoz elég
    - Nincs az átlagember számára is hasznos funkciói
    ... és így tovább.

    A szkeptikusoknak abban igazuk volt, hogy a személyi számítógép akkor, abban a formában valóban nem volt több, mint egy szűk réteg hobbija, abban viszont nem, hogy nem voltak képesek tovább látni az orruknál.
    A 8bites korszak nélkül ugyanis nem fejlődött volna az otthoni informatika ezermilliárd dolláros nagyságrendű iparággá.

    A VR most ezt a korai, bevezető szakaszát éli: az élmény még teli van kompromisszumokkal, kevesen engedhetik meg maguknak, nincsenek kiforrott technológiai szabványok, cégek tűnnek fel majd dobják be a törülközőt, stb.
    Ez egy teljesen normális fejlődési folyamat, aminek semmi köze az olyan eleve halvaszületett technológiákhoz, mint a 3DTV.

    A 3DTV-t az informatikából tv-gyártóvá avanzsáló cégek erőltették (Samsung, LG), mert ahhoz szoktak, hogy az emberek az elektronikai termékeket évente cserélik, ha megjelenik egy új színes-szagos fícsör.
    Ha nem tudsz versenyképes minőséget produkálni egy adott árszegmensben, akkor pakold meg parasztvakító funkciókkal és a balek majd azt veszi, mert az "többet tud". Ez a mottó a szórakoztató elektronikában.
    TV-t viszont kb. úgy vesznek az emberek, mint autót: a legjobb esetben 4-5 évente, ha már lefingott az előző, és ez a vásárlói mentalitás a tv gyártók minden erőlködése ellenére (még) makacsul tartja magát.
    Azaz maga a "pakoljuk meg egy halom szar funkcióval a tv-t" koncepció mondott csődöt, nem a 3DTV önmaga, ami csak a leglátványosabb példa az összes félresikerült kísérlet közül.

    A kinect dettó ugyanez a konzol piacon: a nintendo a wii-vel megteremtett egy új felhasználói élményt, hogy nem csak a kanapéban tespedve lehet játszani, az MS pedig megpróbálta überelni, csak nem jött be.
    A játékos fizikai mozgásának a követése a játékon belül - azaz a kinect alapkoncepciója - viszont pont a VR roomscale alkalmazásokban éli a reneszánszát.

    A lényeg, hogy egyáltalán nem kell temetni a VR-t és a technológiának nagy jövőt jóslóknak igazuk lesz, csak - mint minden trendváltó technológia esetén - szükség van még néhány generáció váltásra.
  • CairoJack
    #23
    Ez akkor egyelőre a VR vége. Azt azért lehetett tudni, hogy ez a sor vár rá. Legalábbis most, majd x év múlva lehet jobb, kényelmesebb és olcsóbb lesz a technológia, de ma még nem alkalmas tömeges használatra.
    Nem mondom, ma is hasznos, oktatási, műszaki területeken, játékban szimulátoroknál, stb., biztos így is dollár milliárdos üzlet éves szinten, de azért közel sem lesz az a siker, aminek szánták (minden lakásba 1-2 ilyen eszköz).

    Jelenleg még túl sok a kompromisszum. Drága, drága és erős hardver kell a kihajtásához, relatíve nagy, nehéz, kényelmetlen, izzad alatta az ember feje, helyhez kötött, nem ad igazi élményt (Oculus vezérigazgatója nyilatkozta, hogy a VR még szemenként 8K-s panellel sem lesz igazán élethű) koszolódik a lencse, sokat fogyaszt, stb, stb, stb...
    Ezek olyan dolgok, amit speciális körülmények között elvisel az ember (oktatás, 1-1 játék, ha gamer fanatikus vagy), de a mindennapok során nem fogja használni, ezért túl sok pénzt nem fognak érte kiadni.

    Ugyan arra a sorsra fog jutni, mint a 3D TV, vagy a Kinect. Lesz egy stabil, de szűk felhasználói bázis, de a nagy többséget nem fogja érdekelni.
    Emiatt nem lesz igazán rentábilis fejleszteni, fenntartani.
    Utoljára szerkesztette: CairoJack, 2018.02.06. 12:35:05
  • pixx
    #22
    Én egyetértek veled.
    Én is szeretem a technikát, de azért én se tartom túl jónak ezt.
    Ha megég a kezem, legrosszabb esetben bőrátültetéssel orvosolják ezt.
    Ha csökkenti a látásod 20-30%-kal, vagy vakká tesz, tök mindegy ki mennyi pénzt ad.
  • gforce9
    #21
    Igen, ismerős ez a helyzet. Mint ahogy a Tesla lefejezős sztorija. :) Mibaj lehet?

    Általánosságban lehet baj ebből. A technológiát lassan már istenként imádjuk. Én abszolúte technológi pártoló vagyok, de a felelőtlenség, ahogy sok esetben kezelik, az aggasztó.
  • Sequoyah
    #20
    Tobb nagysagrendnyi energiakulonbseg van egy ilyen eszkoz kozott, es a szemkarosodashoz szukseges energia kozott, szoval nem kell mernoki csoda ahhoz, hogy 100%-osan biztos eszkozt gyartsanak.
    De ha aggodsz, akkor varj ki 1-2 evet es par millio eladott peldanyt, es akkor mar latszik, hogy letezik-e barmilyen problema. Es egyetlen eset is eleg lehet, hogy szenne pereljek a gyartot...
  • gforce9
    #19
    Nem mondtam olyat, hogy kiégeti a szemet. Olvass alaposabban. Én abban nem vagyok biztos, hogy kárt nem okozhat. Az is kár, ha egy meghibásodás esetén néhány napra X irányba nem úgy látsz, mert épp regenerálódik az a terület. Ezen technológiákra közel sincs olyan szigorú szabályozás, mint pl. a gyógyszeriparra, pedig ennek is lehetnek nem várt hatásai.
  • ToxiMaxi
    #18
    Class I lézernek pont ez a lényege, hogy 1 pontba koncentrálva se okoz problémát. Nekem mind1 ha nektek az a fantazmagória tetszik, hogy kiégeti a szemeteket, ám legyen, nehogy használjatok majd ilyet mert veszélyes.
    Utoljára szerkesztette: ToxiMaxi, 2018.02.05. 20:11:23
  • gforce9
    #17
    Arra próbált célozni, hogy egy szemüveg nem égeti ki a szemed. De a szemüveget megfelelő szögben tartva, lehet vele hangyát égetni. Egy bekrepált vezérlés én nem vagyok biztos benne, hogy kis teljesítmény esetén nem okozhat kárt, mondjuk 1 pontba koncentrálva az egészet.
  • ToxiMaxi
    #16
    Tömítés nélkül aligha ad le nagyobb teljesítményt. Továbbra is egy kis erejű Class I-es lézer van benne, ami veszélytelen.
  • gforce9
    #15
    már használják :)
  • kvp
    #14
    Eloszor is a scanner megoldasok lenyege hogy egy-egy pont felett csak rovidebb ideig tartozkodnak, tehat az atlag fenyero az alacsony egy frame-en belul. Most toljuk ossze az egesz kep fenyerejet egyetlen nem mozgo pontba. Ez mar fajdalmasan fenyes. Bar az lehet hogy nem veszelyes annyira.

    A masik gond az, hogy egy vilagito dioda nem rendelkezik aramkorlattal ezert aramvezerelt fenyforraskent mukodik. A meghajtoaramkor hibaja eseten eleg gyorsan eleghet, de rovid ideig a normal teljesitmenye sokszorosat adja le. Ez megfelelo hardveres vedelem nelkul veszelyes lehet.

    Szoval igen, egy megszaladt 100 loeros dizel is lehet 300 loeros mikozben eppen a sajat kenoanyagat egeti el tomiteshiba miatt. Persze tonkremegy tole (besul) de azt jo gyorsan porogve teszi.
  • ToxiMaxi
    #13
    "Az emberi retina ennel erzekenyebb, tehat ha elromlik a terito mechanika, akkor a latoter kozepen levo sejteket eleg gyorsan kiegetheti a lezer. Ez kb. olyan mint belenezni a napba. A latas viszonylag jo marad, kiveve abban az egy pontban ahova eppen fokuszalna az illeto."

    Megint mi ez a baromság a TV-vel. Class I lézer van benne, ha megfelelő lencsével használják, akkor az nem okozhat gondot.
    "A Class 1 laser is safe under all conditions of normal use. This means the maximum permissible exposure (MPE) cannot be exceeded when viewing a laser with the naked eye or with the aid of typical magnifying optics"

    Belenézek nem lesz gondom vele, de ha elromlik akkor egyből class III lézer lesz belőle ugye....Mellette ott van még a pislogás hatása...
    Utoljára szerkesztette: ToxiMaxi, 2018.02.05. 17:08:37
  • Sequoyah
    #12
    Egyebkent nem biztos, hogy olyan nagy hulyeseg "esz nelkul" szorni a penzt ebbe. Persze nem nez ki jol a dolog most amikor meg nem robbant be a dolog, es akkor sem fog kinezni jol amikor esetleg pukkan a lufi es vesztesegek lesznek. De ha berobban, es elkezd valoban terjedni, akkor kamatostul megterulhet a vallalt kockazat.
    Ujra csak a lent emlitett dotkom lufit hoznam fel, az szinten az esz nelkuli penzszoras eredmenye volt. De aki hosszu tavon az IT-ba fektetett 1990-tol maig peldaul, az meg a dotcomos oriasi bukassal egyutt is komoly profitot tudhat a magaenak. Szoval talan ami most folyik az a szukseges rossz...
  • kvp
    #11
    "Ami a tengeri betegséget illeti, az tartalomfejlesztési kérdés, nem technológiai, ahogyan zenéből és filmből is lehet olyat alkotni, ami fizikailag kikészíti az embereket. A rosszullétet az okozza, hogy ha a szemed gyorsulást érzékel, az egyensúlyszerveid meg nem, akkor azt az agy mérgezési tünetnek értelmezi és igyekszik minél hamarabb üríteni a gyomortartalmat. A fejlesztésnél tehát ügyelni kell rá, hogy a gyorsulás látványa ne legyen aszinkronban az egyensúly érzékeléssel. "

    Lenne meg egy-ket hasznalhato megoldas. Vagy gyakorlassal megszokni, hogy a latott mozgas es az egyensulyerzet nem egyezik, ezt katonai pilotaknak es urhajosoknak is tanitjak.

    Masreszt magneses terrel befolyasolhato az egyensulyerzet. Tipikus pelda erre az MRI gepben erezheto mozgas fejvizsgalat kozben. Persze az egy par fokkal nagyobb magneses ter mint ami hetkoznapi celra idealis, de az elv megvan.

    A trivialis megoldas jelenleg az, ha a forgast csak a headset mozgatasaval lehet kivaltani, tehat a teljes korulnezeshez tenyleg korbe kell forditani a fejet. A sima egyenes iranyu haladas ugyanis mar nem valt ki olyan rossz erzest mint az elfordulas. (erre idealis eszkoz egy forgoszek ahol a forgast es a mozgast ket labpedallal lehet iranyitani. (2D-s pedal az elore/hatra/jobbra/balra iranyokhoz, mig egy masik 2D-s pedal a forgas jobbra/balra es terdeles/ugras parancsokhoz, ahol egy motor a szeket forditja csak el, majd a sisakban levo szenzor a fej mozgasat kovetve fordul, igy ha a felhasznalo a nyakat is mozgatja, akkor annak a hatasa is hozzaadodik, azaz a valos fizikai forgasi adatok szerint fordul a kep, szinkronban az erzett mozgassal)
  • Sequoyah
    #10
    A dotcom lufi volt ilyen. A fel IT vilag becsodolt, de nem azert mert az IT-nak ne lett volna jovoje, csak kicsit tultoltak a hypeot.
    Az elso bekezdesed egyebkent 1 az 1ben illik a dotcom lufira is:)
  • Sequoyah
    #9
    Sajnos az embereket nem erdekli a VR, legalabbis messzire nem annyira, mint remeltek, hogy minden haztartasban legyen belole.
    A technologia jo, de valami hianyzik. Ahogy a tablet, es az erintokepernyos telefon is mar evek ota a piacon volt, nem tul nagy sikerrel, mig az Apple meg nem csinalta ujra oket olyan modon, hogy az emberek mar akarjak is oket.
  • asgh
    #8
    Mivel a legtöbb IT multi megégette már magát egyszer azon, hogy elszalasztott egy technológiai paradigmaváltást, ezért amikor berobbant a köztudatba a VR mindegyik ész nélkül szórta bele a pénzt, nehogy kimaradjon a jóból.
    Ez spekulációs buborékot indított el, mert a VR-el foglalkozó startupok egy termék ötlettel is fel tudták értékeltetni magukat több tíz milliós nagyságrendre, a nagy cégek meg be is vásároltak belőlük. Így a szaksajtó telelett clickbait kamu hírekkel, hogy x startup holnapról már egyenesen az agyadba vetíti a VR-t, és már csak ki kell fizetni a kínai gyártót, hogy holnapra a boltokban legyen a termék egy gagyi telefon árának a feléért, csak légyszi légyszi vegye már meg valaki a céget potom 10 milliárd dollárért.
    Mára alábhagyott a zaj és tisztul a piac.

    Ettől még a VR köszöni szépen jól van, egyre több területen jelenik meg és egyre több VR hmd-t adnak el. Akik pedig pl. a játékosok közül egyszer rákapott a VR-re, azok 80-90%-a nem nagyon akar már monitoron játszani.

    A 8bites home computer korszak kezdetén is szinte minden elektronikai cégnek volt saját személyi számítógépe és ezek közül a többség már a bemutatásakor megbukott. Mások sikerre vittek egy-két terméket és utána csődöltek be (Commodore, Sinclair, Atari).
    Ettől még a személyi számítógép, mint technológiai paradigmaváltás sikeres lett és a VR is az lesz.
    Egyszerűen csak nem lehet 2-3 év alatt eljutni arra a szintre, amihez a hagyományos informatikának 30-40 év kellett.

    Ami a tengeri betegséget illeti, az tartalomfejlesztési kérdés, nem technológiai, ahogyan zenéből és filmből is lehet olyat alkotni, ami fizikailag kikészíti az embereket.
    A rosszullétet az okozza, hogy ha a szemed gyorsulást érzékel, az egyensúlyszerveid meg nem, akkor azt az agy mérgezési tünetnek értelmezi és igyekszik minél hamarabb üríteni a gyomortartalmat. A fejlesztésnél tehát ügyelni kell rá, hogy a gyorsulás látványa ne legyen aszinkronban az egyensúly érzékeléssel. Ezt pl. roomscale-el oldják meg, teleportálással, vagy azzal, hogy a világot mozgatják körülötted és nem téged a világban.
  • scagnetti
    #7
    Ott a pont!
    Ha valami forradalmasítani fogja a VR-t, akkor az a pornóipar lesz.
    Az internet is elsősorban neki köszönhetően terjedt el.
  • kvp
    #6
    "Tehát valamilyen oknál fogva a készülék, a névleges teljesítményének a sokszorosára lesz képes? Nekem autóba kellene ilyen, hogy ha elromlik egyszeriben 100 lóerővel több lesz benne."

    Arrol van szo, hogy a teljes kep fenyereje egy pici pontba fokuszalodik, mint amikor a regi teveken kiment mindket teritotekercs es az elektronsugar beallt kozepre. Ez ha nem kapcsoljak le eleg gyorsan, akkor szepen kiegeti a foszfort. Az emberi retina ennel erzekenyebb, tehat ha elromlik a terito mechanika, akkor a latoter kozepen levo sejteket eleg gyorsan kiegetheti a lezer. Ez kb. olyan mint belenezni a napba. A latas viszonylag jo marad, kiveve abban az egy pontban ahova eppen fokuszalna az illeto.
  • ToxiMaxi
    #5
    "Meghibásodó eszköz esetén azonnal lézeres szemműtétet is végrehajt a készülék"

    Tehát valamilyen oknál fogva a készülék, a névleges teljesítményének a sokszorosára lesz képes?
    Nekem autóba kellene ilyen, hogy ha elromlik egyszeriben 100 lóerővel több lesz benne.
  • Cat #4
    Csomó ilyen termék van már évek óta a piacon, pl. Fujitsu RETISSA.



  • tom_pika
    #3
    "egy lézer segítségével a retinára vetítik"

    Köszönöm, ebből nem kérek. Meghibásodó eszköz esetén azonnal lézeres szemműtétet is végrehajt a készülék...
  • Skylake
    #2
    Hát igen, a rókamóka-kór, a minőségi renderelés erőforrás, és ezért energiaigénye. Ha meg lehet nevezni egy médiumot, ami ezek ellenére elindíthatja tömegesen, az a pornó lesz szerintem. Ebben az esetben ezen értékes médiatermékek fogyasztói alapvetően fizikailag nyugalmi helyzetben vannak, eltekintve az erekciótól. Így a rókázás valószínűsége csökken, hiszen ebben az esetben a drága user mozgása elsősorban a répája rángatására korlátozódik, összehasonlítva játékokkal, pl. egy Skyrim-el, vagy GTA-val, VR-ben. Mivel nem kell f*szverni kívánó userünknek a mellékelt ábra szerint túlzottan mozognia a felhasználói élménykéjének kimaxolásához, ezért a rendereléshez szükséges nehéz és energiaigényes hardver külön lehet a szemüvegtől / sisaktól. Végezetül, a pornófilm, mint narratíva tökéletesen alkalmas VR-esítésre. A pornó esetében mindig arról van szó, hogy egy személy, nézi mások szexuális és esetleg egyéb aktivitását, ahogy a jó De Sade márki azt kiválóan összegyűjtötte fejlett civilizációnk boldogulására. Ez a narratíva jól illeszkedik a felsorolt, jelenlegi primitív technikai lehetőségekhez. És ott van a pornó addiktív jellege (lásd. pl Zimbardo: Nincs kapcsolat - Hová lettek a férfiak?) ez pedig könnyen nyitogatja a bukszát arra, hogy az userek kimaxolhassák a f*szverés élményét - más externáliákat létrehozva ezzel, de mint befektetők, ezekkel nem foglalkozunk!

    (#a hozzászólás több helyen gúnyt tartalmazott)
  • NEXUS6
    #1
    Hmmm.
    Érdekes, hogy hátrálnak ki a cégek a VR-ból. Úgy tűnik idésn sem lesz VR forradalom.
    Pedig simán van benne olyan lehetőség, amit érdemes lenne kihasználni.

    A Sony sem tud benevezni legaláb egyetlen egy AAA kategóriás címbe, hogy segítse az elterjedést.

    Vannak persze technikai és élettani nehézségek is. Technikailag a legszuperebb videokártya sem igen elég, hogy egy fejlesztett FullHDp/szem felbontású kijelzőre kirakják egy mai játék tartalmát stabil 90-120 fps-sel.

    A tengeri betegséget pedig valszeg soha nem lehet kiküszöbölni, ami az élettani hatást illeti.