50
-
#50 Érdekes kezdeményezés, valahol biztos hogy tudják majd hasznosítani, meg biztos hogy tovább fejlesztik, mert jelen helyzetben ez tényleg úgy tűnik hogy csak egyetlen szögből működik a dolog. -
#49 . A másik: Lefelé, a talaj felé lehet sugározni. Ha áll, akkor repülőről sem látszik, mert önmagát árnyékolja, ha meg elég gyorsan mozog, akkor nem fogja a talajt annyira felmelegíteni, hogy amiatt észrevegyék.
A talaj fele sugárzott hő is jelentős, tehát bőven elárulja a járművet. Arról nem is beszélve, hogy milyen jótékony lehetne ez például egy száraz bozótosban... :) -
xyl #48 De mit csinálnak a hővel? Nos, két lehetőség van: Egy tanknak marha nagy hőkapacitása van, úgyhogy ha rövid ideig kell eltüntetni, akkor meg sem kottyan neki a kívülről befelé vezetett plusz hő. A másik: Lefelé, a talaj felé lehet sugározni. Ha áll, akkor repülőről sem látszik, mert önmagát árnyékolja, ha meg elég gyorsan mozog, akkor nem fogja a talajt annyira felmelegíteni, hogy amiatt észrevegyék. Egyébként a BAE SYSTEMS a látható fényben is fejleszt álcát, elektronikus papír alapon. -
Bujden91 #47 vagyis inkább átlátszó -
Bujden91 #46 és szerintem csak 1 irányból lehetne láthatatlan a gép
-
Bujden91 #45 Az a láthatatlanság amire te gondolsz, attól még add árnyékot és hagy maga után nyomot és van szélárnyéka és hangja. -
#44 Azért az a cikk címe, hogy infravörös. Az F-22 és más stealth gép is "csak" EM hullámok számára az, és még ott is csak egy szűk spektrumban... -
opeca #43 Nekem ez nem lopakodó-technika.
Majd amikor normál - emberi szám által látható - spektrumban is(!) eltűnik az adott tárgy, na az lesz a lopakodás. -
philcsy #42 "Mégis erőlteted."
Egyszer hsz-ben említettem. Ez azért nagyon távol áll az erőltetéstől...
Az energiahatékonyság egy katonai eszköznél másodlagos szempont. A hidrogén körülményes kezelése az ami gátat szab a használatának. -
teddybear #41 "Nem akarom erőltetni az üzemanyagcellás megoldást."
Mégis erőlteted. Nem rossz ötlet, és lehet hogy rá is fogunk fanyalodni, de túl bonyolult a mostani igényekhez. A tank akkor jó, ja a lehetőségekhez képest minél egyszerűbb.
Ha már hidrogént akarsz használni a hajtására, akkor egyszerűbb elégetni egy belsőégésű motorban. Hatásfokban kb. egyforma, mert bár az elektromos motor űbereli a belsőégésűt, a járulékos veszteségek miatt a meghajtáslánc egésze épp olyan rossz hatásfokú. Mert a mostani hidrogéncellák hatásfoka olyan 50-70% között mozog, de a rázkódásra kevésbé érzékeny műanyagmembránosé csak 30-40% körül van. És ehhez még hozzájönnek a hidrogén előállítási és tárolási nehézségei és veszteségei is. A dízelt sokkal egyszerűbb tárolni, és szállítani.
""Ezért is jegyeztem meg, hogy a videókon szépen néz ki... :)"
Én úgy fogalmaznék, hogy a videókon túl jól néz ki."
Én szerintem is túl szép a dolog. Ha egy tank motorja működik, akkor ott folyamatos a hőtermelés. A hűtés viszont ezt a hőt nem semmisíti meg, hanem áthelyezi. Ha egy mobil egységet hűtök az továbbra is forró lesz, csak máshol.
A sugárhajtómű "hűtött" hajtóműsugara továbbra is viszi magával azt a hőmennyiséget, csak mivel hozzákevernek még egy csomó plusz levegőt a kilépő gázhőmérséklet alacsonyabb lesz.
Ami az infra-álcázást illeti, takarófallal jobb eredményt lehet elérni, hosszabb távon, mint ezekkel a technikai trükközésekkel. -
philcsy #40 Nem akarom erőltetni az üzemanyagcellás megoldást.
"a hidrogén ugye a legkisebb sűrűségű anyag, tehát hatalmas üzemanyagtartályra van szükség" A hidrogén kis sűrűsége pont előny. Ha a technikai akadályokról (a hidrogén biztonságos tárolása) elfeledkezünk egy pillanatra, a hidrogén lesz a legtökéletesebb üzemanyag. A fajlagos energiasűrűsége messze a legmagasabb az összes többi kémiai üzemanyaghoz képest. De ha visszatérünk a földre az látjuk, hogy ezt a tulajdonságát még ott se nagyon használják ahol fontos. Gondolok itt a rakétákra, ahol pont a fajlagos energiasűrűség az ami korlátoz. A hidrogénnel túl sok a probléma...
"Ezért is jegyeztem meg, hogy a videókon szépen néz ki... :)"
Én úgy fogalmaznék, hogy a videókon túl jól néz ki. -
philcsy #39 Nemértelek. Miért álcázná valaki magát mozgó bokornak? -
#38 Egy dolgot ne felejtsük el. Ezek az IR képek viszonylag közelről készültek viszonyla tiszta terepen. Tehát távolabbról a rendszer felbontása és a terepviszonyok és takarás tényleg elég durván álcázza a cuccot, ha nem mozog. Elég kellemetlen, ha az ellen éjszaka meg előre, oszt a semmből egyszercsak megjelenik egy fél hk. század. :) -
KopaszIsten #37 Ez qrva jó. :D -
#36 igen, de itt sztem az is szempont, hogy eleve téves infót adjanak. Értem ez alatt, hogy a megfigyelő azt higyje az ott tényleg egy személyautó.
Esetleg azt, hogy a harckocsi eleje nem is felé néz meg ilyesmi.
A legtöbb infravörös önirányítású fegyver (mint a Javelin pct. rakéta például) egy alakzatot rögzít, és azt követi. Ha az alakzat ideiglenesen "eltűnik", vagy jelentősen változtatja a formáját, akkor elviekben a befogást "eldobhatja" az irányítórendszer.
Természetesen nem 100%-os a rendszer hatásfoka, de hát a biztonsági öv sem ment meg minden helyzetben, mégis hasznos dolog becsatolni... -
#35 Viszont erdekes kerdes, ha tenyleg peltier elem szeru dolgokkal oldjak meg, akkor az brutalis mennyisegu energiat igenyel es eszmeletlen mennyisegu hot is termel. Szep is az alcazott tank ha belul egy grillsutore emlekeztet :( Ha viszont jobb modszeruk van, akkor mar latom is a PC tuningolok uj csodaszeret :)
Nem tudni, pontosan milyen megoldást használnak. A két legvalószínűbb megoldás a peltier-elem, ahol a hulladékhőt elszállítják valami módon, és eloszlatják, vagy ideiglenesen tárolják, a másik pedig az IR tartományban működő LED-ek. -
#34 De tanknál meg úgy általában szárazföldi járműnél? Egy sorozat AK és ezek a panelek potyognak. Abból pedig kapnak rendesen. Ráadásul az a promovideo túl jól nézett ki.
Állítólag az Adaptiv paneljei elég ellenállóak, így a kézifegyverek nem tesznek kárt benne. Állítólag. :)
És végül: mit csinálnak a hővel?
Erre a cikkben is utaltam. A termodinamika törvényeit nem nagyon tudják kijátszani. Szóval én arra tippelek, hogy a hőt összegyűjtik, és valahogy szétoszlatják. Esetleg rövid ideig képes lehet tárolni, de ennél jobb ötletem nincs.
Ezért is jegyeztem meg, hogy a videókon szépen néz ki... :)
[i]Ha alacsony hőkibocsátást akarnak elérni, akkor használjanak hidrogén cellás elektromos meghajtást. Ott nagyságrendekkel kevesebb hő keletkezik, ráadásul a hidrogén és oxigén expanziójakor hőt von el a környezetétől, amit a melegedő részek hűtésére lehetne használni.[i]
Javíts ki, ha tévednék, de ott is keletkezik jelentős mennyiségű hő. Tény, hogy kevesebb, mint egy Diesel-motor esetében (azonos energiateljesítménynél), de cserébe komoly árat kell fizetni (a hidrogén ugye a legkisebb sűrűségű anyag, tehát hatalmas üzemanyagtartályra van szükség). -
kvp #33 "Te ülsz a tankban, az ellenség valahol a közelben, te pedig választhatsz az alábbi opciók közül: a) a tank kocsinak látszódik b) a tank nem látszódik"
Viszonylag lassan valt a rendszer, tehat ha eppen mozog a jarmu, akkor ket opcio van:
-a tank civil kocsinak latszik
-a tank mozgo faknak es bokroknak latszik
Ebben az esetben az elso megoldas jobb, foleg varosban, ahol egy mozgo jarmure jobban szamitanak, mint egy mozgo parkra vagy a hatter tokeletes (csak lassu) masolasa eseten mozgo kirakatokra.
Amikor all a tank, akkor a legegyszerubb ha a felveteleken ott sincs, viszont ha mozog es meg halljak is, akkor jobb ha az odanezo katona lakodalmas menetet lat, mintha tankoszlopot. (persze az amerikaiak az elobbit is mindig megbombazzak) -
#32 A felderítő repcsik és UA(C)V-k számára elég feltűnő lenne az IR kamerán... -
philcsy #31 Az csak marketing. :)
Tipikus, "később akár erre is használható a technológia" szöveg, amit a gyakorlatban max csak demózni fognak.
De nézzünk egy kis szituációs gyakorlatot:
Te ülsz a tankban, az ellenség valahol a közelben, te pedig választhatsz az alábbi opciók közül:
a) a tank kocsinak látszódik
b) a tank nem látszódik
Melyiket választod? -
uwu 101 #30 Ha ez lenne a cél, pirosra festenék fekete pöttyökkel.
Mindenki azt hinné, hogy egy nagy katicabogár, és mint ilyen csak a nagy levéltetvekre veszélyes. -
MacropusRufus #29 igen, de itt sztem az is szempont, hogy eleve téves infót adjanak. Értem ez alatt, hogy a megfigyelő azt higyje az ott tényleg egy személyautó.
Esetleg azt, hogy a harckocsi eleje nem is felé néz meg ilyesmi.
-
uwu 101 #28 Azt csak az űrbe kell sugározni, ott elfér.
Kicsit világítani fog a tank teteje, de kit zavar? -
philcsy #27 Ha a hő elvezetését megoldanák, egy egyszerű hőszigetelő álcafestés elég lenne. -
MacropusRufus #26 akkor valahogy meg lesz oldva a kérdéses hő elvezetése is...
-
philcsy #25 Álcázásra van más ami hatékony és sokkal olcsóbb. Ráadásul a cikk és a promók úgy mutatják be, hogy ezt mozgásban lévő járművekre szánták. -
MacropusRufus #24 egyébként nem tudom feltűnt-e valakinek, hogy ez álcázásra van, nem elsősorban harcászat közbeni elrejtésre tűzforró harckocsi esetén. Tehát a vas többnyire hideg lesz.
Amúgy meg a jelenlegi álcázó technológia sem alkalmas arra, hogy egy üzemi hőfokon lévő pl. tankot elrejtsen bármi elől is.
De: a vas felveszi a pozitcióját és amit eddíg az álcaháló végzett azt most ezek az oled panelek végzik. Tehát ezek többnyire hűvös v. a környezete hőfokával rendelkező eszközök. Arra meg 100%-ban jó.
Sztem.
-
philcsy #23 Te gondolom mindig szigorúan csak ahhoz szoktál hozzászólni amiben szakértő vagy, vagy legalább doktori címmel rendelkezel az adott témában.
Mi viszont csak ilyen foteltudósok vagyunk, akik mindenbe beleugatnak...
C"est la vie! -
Alfa Of NS #22 "gázturbina->szuperkondenzátor->villanymotor"
mármint:
gázturbina->generátor->szuperkondenzátor->villanymotor -
Alfa Of NS #21 Tanknál esetleg olyat lehet csinálni, hogy gázturbina->szuperkondenzátor->villanymotor meghajtás. A kondenzátorokkal egy-két percnyi lopakodó üzemet lehetne biztosítani. Persze a hasznos teher kárára... -
#20 Én csak azt nem értem, hogy ha mindenki csak annyira ért hozzá mint az alattam látható kommentelők, akkor ezt a cuccot miért nem az SG tudósbrigádja fejleszti?
(Mint ahogy minden mást is :)) -
philcsy #19 "Mert a sugárhajtóműből kiáramló gáz hűtve vagyon."
Az a hűtve vagyon annyit jelent, hogy nem kibaszott, hanem "csak" nagyon forró. IR képe bőven van, viszont nagyobb az esély, hogy az infracsapda működni tud. Ráadásul egy repülőnél ott van a gyorsan áramló levegő amivel tudsz hűteni. Egy halyónál a víz amivel szintén tudsz hűteni. Egy tanknál egyik sincs.
Ráadásul a termodinamika egyik vicce, hogy a hőerőgépek maximális hatásfoka a hőmérséklet különbséggel nő. Tehát ha te csinálsz egy alacsony üzem hőmérsékletű motort, annak rossz lesz a hatásfoka. Aminek kimagasló a hatásfoka, az viszont forró. (Lásd Abrams turbinája) -
#18 Kitől származik ez a téveszme? Nincs se 0 RCS és 0 IR kép meg aztán tényleg.
Az, hogy lépéseket tesznek ennek csökkentésére nem jelenti azt, hogy nincs.
Termodinamikailag lehetetlen feladat a gép IR keresztmetszeténej jelentős csökkentése. Utánégetőn meg pont úgy világít, mint minden más gép...
Lásd itt. -
karesz6 #17 Ennek a fejlesztésnek nem az a célja hogy olyanok ellen vessék be akinek a katonái infrakamerákkal meg szonárokkal rohangálnak. Ez egy terroreszköz. Valljuk be ennek a dolognak a detektálásához nem kell nagy technika csak pénz hogy mindenkit felszerelj azzal a minimális technikával. Kína ellen pl. nem hinném hogy bármit is érne. Viszont rendkívül félelmetes lehet a látvány, illetve a tudat. Még csak embereket sem kell ölni, pillanatok alatt tömegeket demoralizálhatsz. Odaállsz a város szélére három ilyennel mész a város körül és ártalmatlan célpontokban okozol minimális károkat. A lakosok tudják hogy ott vannak de ennyi. Se nem hallják se nem látják őket csak annyit vesznek észre hogy véletlenszerű dolgok 30 másodpercenként felrobbannak. Láthatod a torkolattüzet de nem lehetsz benne biztos hogy épp nem feléd indult el. Ez egyszerűen csak a terrort szolgálja. Végülis ki az aki nem szarja össze magát ha hang nélkül jön felé egy hatalmas tank ami végül még el is tűnik a szeme elől. -
Alfa Of NS #16 Olyan UAV-ot kéne készíteniük, ami egy léghajó és a felülről és oldalról érkező képet kivetítené alul és oldalt, így láthatatlan lenne nappal. Elektromos meghajtású hogy közel hangtalan is legyen. -
teddybear #15 Kérdés, hogy egy finoman strukturált szerkezet mekkora golyót bír ki anélkül, hogy szétroncsolódna? -
teddybear #14 A probléma ott van, hogy az eltüntetni kívánt hőmennyiséget valahova tenni kell. Ha a(tanknál pl.) motort és a lánctalpat hűtöm, akkor a hűtő lesz forró. Persze valameddig el lehet nyeletni a hőt, mondjuk egy tartály jeget felolvaszthatok vele, de ez csak egy ideig működik. Aztán vagy kiengedem a forró vizet, és újabb jeget tankolok, vagy vége az álcának.
A hőszigetelés is csak addig takar, amíg át nem melegszik. Utána már az is világít infrában. -
MacropusRufus #13 kérdés: a lopakodók miért nem látszanak a hőkamerán? Ui. nem látszanak...
Mert a sugárhajtóműből kiáramló gáz hűtve vagyon. Na itt a motor van erősen hűtve.
Egyébként biztos, hogy megoldották mert különben nincs értelme -
MacropusRufus #12 keressél rá a youtube-on (én a liveleak-en láttam elösszőr pár hete)
le fog esni az állad, ui. a motor is hűtve vagyon.
A vas egészen addíg láthatalan az infra elött amíg meg nem mozdúl vagy a háttere nem mozdúl meg. Nappal viszont frankónk látszik, ahhogy váltokadja a szinét panal.
Érdekes na.
Ter mészetesen ki lehet bökni és nem kell hozzá komoly technika. Egy közönséges szonárral kibökhető, ui. az full 3D képet alkot a kornyezetéről, ott meg simán kiugrik a tank (hajó,stb) körvonala, de ezért okozhat kellemes meglepetéseket. -
uwu 101 #11 Halára ítélt fejlesztés.