152
Bioetanol vajon tényleg a jövö üzemanyaga vagy emberiség elleni bűntett?
  • Molnibalage
    #152
    A jövő?
  • Dj Faustus #151
    E85 (85%-os Ethanol tartalom) tankolóhelyek Tolna megyében
  • HöfEE
    #150
    Valaki meg tudná nekem mondani, hol lehet Tolna megyében bioetanolt tankolni? Kerestem elég sok helyen, de ugy nézem, hogy a megyénket leszámítva mindenhol van töltőállomás az országban csak itt nincs. Aztán lehet csak én nem találtam.
  • Bucser
    #149
    Kombájnhoz tanyasi dízelaggregáthoz egész jó a biodízel/bioetanol. Bár én az algatelepekben jobban hiszek mint a kukkoricás megoldásban ha már biodízelezünk/bioetanolozunk.
  • hollófernyiges
    #148
    Tank? :)
  • sz4bolcs
    #147
    Lol, de mit akarsz meghajtani az így learatott cuccal, ha nem a kombájnt?? :D
    Van valaminek magasabb priorítása, mint a mezőgazdasági gépeknek, ha elkezd fogyni az olaj?
  • hollófernyiges
    #145
    Igen, ezért csak 1:8-hoz a brazil szesz energiamérlege (a desztillálás egyébként a préselt nád szárával megy)
  • Dj Faustus #144
    "Igen, ezt :) Konkrét esetben ha a néger a macsetével vágja a cukornádat és nem kombájnnal akkor nem nehéz nagyon magas (fosszilis) energiaarányt produkálni."
    Csak a levágott cukornádat el kell szállítani, a cukornádból alkoholt kell főzni, az alkoholt el kell szállítani - és mindezek általában fosszilis energiahordozót igényelnek.
  • lotsopa
    #143
    Na jó, akkor most már tényleg hülyének érzem magamat. :D
    Az hogy "fosszilis tüzelőanyag felhasználása nélkül jutottál energiához."
    ez szerintem nem igaz. Vagy én nem tudom hogy mi az a fosszilis tüzelőanyag, vagy ti. :)
  • hollófernyiges
    #142
    Igen, ezt :) Konkrét esetben ha a néger a macsetével vágja a cukornádat és nem kombájnnal akkor nem nehéz nagyon magas (fosszilis) energiaarányt produkálni.
  • Dj Faustus #141
    Valószínűleg azt akarta mondani vele, hogy ha összeszeded a kertedben a gazt/kerti hulladékot (ami biomassza) és azzal befűtesz, akkor fosszilis tüzelőanyag felhasználása nélkül jutottál energiához.

    Viszont ha a gazt hobbitelked/hétvégi telked/nyaralód környékéről szállítod el fosszilis tüzelőanyagot használó gépjárművel és otthon eltüzeled az már nem ér.
  • lotsopa
    #140
    Nulla fosszilis energiabefektetésért?
    Ez meg mit akar jelenteni?
  • hollófernyiges
    #139
    Ihol ni
    Nem olyan elképzelhetetlen ha arra gondolsz hogy ha a kerted alján összeszeded a gazt és befűtesz vele akkor 0 fosszilis energiabefektetésért kaptál energiahordozót.
  • dronkZero
    #138
    Mármint 8x annyi energiát termelnek vele, mint amennyit befektetnek? Na nemá'...
  • hollófernyiges
    #137
    "Tehát azért kurvára érdekelne egy energiamérleg, hogy egységnyi bioetanol-mező művelése mennyi üzemanyagot használ?"
    Az amerikai szesz esetében ahol kukoricából csinálják, a szénmérleg olyan 1,2-1,5, lehet hogy ha szigorúbban számolunk lemegy nulla alá. A brazil cukornád esetén ahol sok munkaerőt használnak, keveset műtrágyáznak és a desztillálót is a már kifacsart száraz náddal fűtik, kb 8x.
  • Dj Faustus #136
    Témához illő cikk a Scientific American tudományos magazin 2007 januári számának 40-49. oldalán: Is Ethanol for the Long Haul?
  • Dj Faustus #135
    "Az esőerdős dolog nem tudom mennyiben érinti a bioetanol gyártást, nem hiszem hogy ennek, ezeknek a növényeknek a trópusi éghajlat lenne a tökéletes."
    A kinai nád/elefántfű (Miscanthus) és a cukornád - mint a két leghatékonyabb ethanol-alapanyag például kifejezetten trópusi/szubtrópusi/melegkedvelő növény. Sok napfény -> több fotoszintézis -> több cukor -> több etanol.

    Meg van még pár gond a bioüzemanyagokkal.

    "A bioetanol évente megújuló növényekből előállított üzemanyag, és mint bioüzemanyag, semleges hatású az üvegház-hatásra."
    "Tehát azért kurvára érdekelne egy energiamérleg, hogy egységnyi bioetanol-mező művelése mennyi üzemanyagot használ?"
    Csak az etanolt elő kell állítani, a növényt meg kell termelni - aminek megvannak a következményei (Forrás: egyesült-királyságbeli közlekedési minisztérium).

    Szóval sajnos nem olyan egyszerű, hogy jön az alternatív energia, és onnantól minden öröm és boldogság.
  • dronkZero
    #134
    Na pontosan ez az, amit nem hiszek el! (

    Tehát azért kurvára érdekelne egy energiamérleg, hogy egységnyi bioetanol-mező művelése mennyi üzemanyagot használ?

    Ha többet, mint amit termel, akkor az kurvajó, csak épp értelme semmi. Akkor egy vállalkozás, ami az emberek hajszálait számolja meg, kb egyenértékű a bioetanol-iparral: embereket foglalkoztat mindkettő...

    A termőföld meg az esőerdő úgy jön ide, hogy vannak részei a Földnek, ahol létfontosságú dolgokat tarolunk le, hogy legyen egy kis termőföld, különben éhen döglenek, míg máshol meg répát termesztenek, hogy eltüzeljék. Míg valószínűleg mindenki jobban járna, ha inkább... ja, értem: kit érdekel, ha a niggerek éhen döglenek? :P
  • lotsopa
    #133
    Ez egyrészt nagy üzlet is és környezetvédelem is.
    Az esőerdős dolog nem tudom mennyiben érinti a bioetanol gyártást, nem hiszem hogy ennek, ezeknek a növényeknek a trópusi éghajlat lenne a tökéletes.

    "... A bioetanol gyártásának alapanyaga általában vagy magas cukortartalmú növény (például cukorrépa, cukornád) vagy olyan anyagot tartalmazó növény, melyet kémiai-biológiai reakciók sorozatával cukorrá lehet alakítani (például keményítőtartalmú növények: kukorica, búza, burgonya stb., vagy cellulóz tartalmú növények: fa, fűfélék, gabonaszárak, szalma).

    A bioetanol évente megújuló növényekből előállított üzemanyag, és mint bioüzemanyag, semleges hatású az üvegház-hatásra. A megújuló energiaforrásokhoz hasonlóan ugyanis a bioetanol elégetésekor a légkörbe kerülő szén-dioxid és más üvegház hatású gázok a következő évben felnövő növények (gabonák, burgonya, cukorrépa, fűfélék, szalma) testébe visszaépülnek. A tiszta bioetanol-felhasználás 17%-kal fogná vissza az üvegházhatású gázok kibocsátását.

    Előnyként említik azt is, hogy bioetanol nyersanyagát ásványkincsekben szegény, mezőgazdasági területeken is elő lehet állítani, így a kőolajban szegény országok (például Magyarország) importfüggősége csökkenthető, valamint a helyi munkaerő is nagyobb mértékben foglalkoztatható. ..."
  • dronkZero
    #132
    Részleteiben nem vágom a témát, ezt előre leszögezném.

    Mindenesetre ez kissé azt a viccet juttatja eszembe, hogy:
    -Főnök, kiástuk a gödröt, hová tegyük a földet?
    -Ássatok neki egy gödröt!

    Pénzt, munkát, és energiát nem sajnálva termesztünk egy növényt, amiből szintén költséges és energiaigényes eljárással üzemanyagot gyártsunk...
    Egyáltalán a mezőgazdasági gépeket és a szállítás üzemanyagigényét fedezi ez az egész?

    Másik fele, hogy normális dolog azért termeszteni valami hulladék kórót, hogy aztán eltüzeljük, mikor máshol meg azért pusztítják az esőerdőt, hogy egy évtizedig lehessen rajta kaját termelni?

    Miért van az, hogy inkább azt érzem, hogy ez valahol, valakinek egy kibaszottul kurvára nagy üzlet, nem pedig környezetvédelem?
  • lotsopa
    #131
    Annyit pontosítanék, hogy nem arra céloztam hogy minden erőmű és jármű bioetanolt használjon, csak legyenek kicsit nagyobb mértékben jelen a piacon.
  • Dj Faustus #130
    "Sokkal jobb lenne ha bioetanollal működő járművek járkálnának a mostani benzinesek helyett és a járműveken kívűl még erőműveknél is szóba jöhetne."
    Csak az a baj - ezt már Cifu is említette, de a New Scientist tudományos magazinban is megjelent - hogy a járművek által elhasznált gázolaj/benzin sokkal több, mint amennyi bioetanolt termelünk (vagy meg tudnánk termelni). Az erőművek által elhasznált szénről/kőolajról/földgázról nem is szólva.

    Vagy gondoljunk bele, mit fog tenni az élelmiszerárakkal a bioetanol előállításához szükséges nővénytermelés? Vagy a természetes erdőkkel (ugyanis termőterület kell)? Vagy egy időjárási (jégverés, viharkár, aszály, belvíz)/növénytermesztési (vírus-/baktériumfertőzés/sáskajárás) katasztrófa?

    Bár jól hangozna, de sajnos teljesen agrikultúrára hagyatkozni kissé rizikós.
  • lotsopa
    #129
    Igen, itt már megválaszolták hogy működhetnek színtiszta bioetanollal, mégha ritka is az ilyen jármű.
  • czapi
    #128
    A hagyományos benzinesek tényleg nem képesek tiszta etanollal működni, de létezik tisztán etanolos jármű is (versenyautók). Talán a svédeknek vannak olyan buszaik amik E95-tel mennek, vagyis 95% etanol, a többi meg égésjavítók meg különböző adalékok, hogy ne lehessen iható szeszt csinálni belőle.
  • degenerator
    #127
    azt tudod, hogy nem színtiszta bioetanollal működnek azok a bizonyos autók?
  • lotsopa
    #126
    Sokkal jobb lenne ha bioetanollal működő járművek járkálnának a mostani benzinesek helyett, és a járműveken kívűl még erőműveknél is szóba jöhetne. Mondjuk az én véleményem még mindig az hogy hosszú távon az lenne a jó ha elektromos eszközökkel oldanák meg ezt az egészet. :)
  • czapi
    #125
    Ehhez az egész éhezés-témához csak annyit fűznék hozzá, hogy attól hogy itt Európában vagy esetleg az USA-ban több élelmiszernövényt termesztenének Afrikában még ugyan úgy éheznének. Ki vinné el azt az élelmiszert ami nem kell nekünk?? Nem éri meg, ott nem fizetik meg, drága a szállítás és sok élelmiszer nem bírná ki a hosszú utat. Etanolt meg lehet mezőgazdasági hulladékból is csinálni. Nem fedezné az üzemanyag szükségletet, de arra jó lenne, hogy elfogadható áron maradjon a benzin. Etanol ára stabilabb, nem függ az olajártól (hulladék mindig van).
  • smith09 #124
    Ez jó.

    A világon sokan éheznek mi meg gépeket etetünk élelmiszerrel.
  • AlieN911
    #123
    Hali!
    Van aki használ ilyet? 50-50% üzemmódban? link Érdekelne a tapasztalat, mert ezen gondolkozunk faterral..
  • qaíwsyedx
    #122
    1-repcét termesztünk élelmiszer helyett?Ez így nincs jól!Van ahol éheznek!!!

    2-Ugye a bioetanol elégetése során is co2 keletkezik.Tudom, hogy a növények a légkörből vonták ki előtte, de ez akkor is csak arra jó hogy a foszilis energiahordozókkalelért magas légköri CO2 szintet fenntartsuk.

    Atomerőmű kéne!!!
  • [NST]Cifu
    #121
    Rosszul tudod.
  • I.C.ram
    #120
    Legjobb pelda erre USA. Rohadtul nem kotne meg a kezet semmilyen Kyotoi egyezmeny, megis o a vilag legnagyobb bioethanol eloallitoja, es felhasznaloja. USArol meg tudhatjuk, hogy nagyon is csinyan kezeli a strategiai keszleteket.

    Persze benne van valamilyen szinten a kornyezetvedelem is, de foleg strategiai kerdes.
  • I.C.ram
    #119
    Hat akkor ezekszerint megsem olyan jo a ralatasod a dolgokra, mert nem igy mukodnek. gondolod hogy hulyek talaltak ki ezt, es hogy az egesz EU vakon koveti oket?

    Piac kurvara nem ugy mukodik, hogy "tudna onnan tobb is jonni"...
  • Molnibalage
    #118
    Hidd el hihetelenül nem számít. Olyan pontosan még a szükséges mennyiséget sem tudják előrejelezni 2 évre... A ha valahonnan jön kőoalj akkor onnan 5% több is tud jönni ha kell. Olyan helyen dolgozom ahol van némi rálátásom a témára.
  • I.C.ram
    #117
    Malajziaban meg most nagyon raalltak a muanyag hulladekok olajra valo visszaalakitasara. Mar egesz turheto hatasfoku technologiak allnak rendelkezesre.
  • I.C.ram
    #116
    Dehogynem igaz. -5%ban fuggunk az olajimporttol. Ne magyarorszagi volumenekben gondolkozz, hanem egy EU-s leptekben. 5%kal kevesebb koolaj kell a ruszkiktol, afrikatol, kozel-keletrol. Ez mar onmagaban is sokat jelent. Ezt az 5%ot meg tovabb akarjak emelni a kozeljovoben.
  • Molnibalage
    #115
    Ha okosan él az ember vele akkor jó. 100%-ig kiszorítani a szénhidrogén alapú közelekedést jelenleg utópia. Viszont ott ahol kell és nélkülözhetetlen továbbra is lehet rá számítani.
  • degenerator
    #114
    és ez nekünk jó vagy rossz?:)
  • Molnibalage
    #113
    Igen, ezt is leírtam már jó sok helyre. Namármost a II.Vh. alatt a németek szénből csináltak benzint és mást is amit kőoaljból ahogy Dél-Afrika is. Kína is most cuppant rá erre. Egy 80 éves technológián bőven lehet fejleszteni. ---> Nagyon sokáig velünk lesznek még a szénhidrogén származékok.
  • Molnibalage
    #112
    Ez nem igaz. Mivel az adalékolástól függetlenül is importálni kell. Az, hogy +-5%-kal többet vagy kevesebbet édesmidegy...